ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 20 lutego 2007 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie planów postępowania awaryjnego w przypadku zdarzeń radiacyjnych1)
(Dz. U. z dnia 23 lipca 2007 r.)
Na podstawie art. 87 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. - Prawo atomowe (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 276) zarządza się, co następuje:
§ 1. W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie planów postępowania awaryjnego w przypadku zdarzeń radiacyjnych (Dz. U. Nr 20, poz. 169) wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 3 w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
"2) placówek prowadzących pomiary skażeń promieniotwórczych - miejsca, częstotliwość oraz zakres pomiarów wykonywanych przez placówki, a także częstotliwość przekazywania przez nie wyników pomiarów do Centrum do Spraw Zdarzeń Radiacyjnych.";
2) załącznik nr 1 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia;
3) załącznik nr 2 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______
1) Przepisy niniejszego rozporządzenia wdrażają postanowienia:
1) dyrektywy Rady 89/618/Euratom z dnia 27 listopada 1989 r. w sprawie informowania ogółu społeczeństwa o środkach ochrony zdrowia, które będą stosowane oraz działaniach, jakie należy podjąć w przypadku pogotowia radiologicznego (Dz. Urz. WE L 357 z 07.12.1989, str. 31; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 1, str. 366);
2) dyrektywy Rady 96/29/Euratom z dnia 13 maja 1996 r. ustanawiającej podstawowe normy bezpieczeństwa w zakresie ochrony zdrowia pracowników i ogółu społeczeństwa przed zagrożeniami wynikającymi z promieniowania jonizującego (Dz. Urz. WE L 159 z 29.06.1996, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 5, t. 2, str. 291).
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
WZÓR
ZAKŁADOWY PLAN POSTĘPOWANIA AWARYJNEGO
A. Dla jednostek organizacyjnych wykonujących działalność
inną niż stosowanie lub uruchamianie aparatów rentgenowskich
1. Dane podstawowe:
1) jednostka organizacyjna (nazwa, adres, numer telefonu,
numer faksu): ..........................................
........................................................
........................................................
.......................................................;
2) kierownik jednostki organizacyjnej (imię, nazwisko,
numer telefonu, numer faksu, adres poczty
elektronicznej): .......................................
........................................................
........................................................
........................................................
........................................................
.......................................................;
3) rodzaj działalności związanej z narażeniem i numer
zezwolenia na prowadzenie tej działalności wraz z
określeniem komórki organizacyjnej prowadzącej
bezpośrednio tę działalność: ...........................
........................................................
........................................................
........................................................
.......................................................;
4) inspektor ochrony radiologicznej jednostki
organizacyjnej (imię, nazwisko, numer i typ uprawnień
inspektora ochrony radiologicznej, numer telefonu, numer
faksu, adres poczty elektronicznej): ...................
........................................................
........................................................
........................................................
.......................................................;
5) numery telefonów i faksów:
a) Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki/Centrum do
Spraw Zdarzeń Radiacyjnych Państwowej Agencji
Atomistyki .........................................,
b) państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego ....
....................................................,
c) Państwowej Straży Pożarnej ........ lub 998, lub 112,
d) najbliższej stacji pogotowia
ratunkowego ....................... lub 999, lub 112,
e) najbliższej jednostki Policji ..... lub 997, lub 112,
f) powiatowego (miejskiego) stanowiska kierowania
Państwowej Straży Pożarnej ..........................
....................................................,
g) Wydziału Zarządzania Kryzysowego w Urzędzie
Wojewódzkim/Wojewódzkiego Centrum Zarządzania
Kryzysowego ........................................,
h) wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska ........,
i) inne (potrzebne według oceny kierownika jednostki
organizacyjnej) .....................................
....................................................;
6) plan jednostki organizacyjnej zawierający:
a) rozmieszczenie źródeł zagrożenia radiacyjnego,
b) drogi ewakuacji i miejsca zbiórki pracowników*),
c) miejsca dekontaminacji pracowników*),
d) miejsca przechowywania sprzętu do likwidacji skutków
zdarzenia (sprzętu awaryjnego)*);
7) zwięzły opis potencjalnych sytuacji awaryjnych, w tym
pożaru, oraz procedur awaryjnych dla rutynowych procesów
technologicznych, zależnych od rodzaju działalności w
warunkach narażenia1).
2. Postępowanie pracownika stwierdzającego zaistnienie
zdarzenia radiacyjnego
Niezwłoczne powiadomienie:
1) kierownika jednostki organizacyjnej:
..........................................................,
(nazwisko i numer telefonu zgodnie z pkt 1 ppkt 2)
2) inspektora ochrony radiologicznej:
......................................................... .
(nazwisko i numer telefonu zgodnie z pkt 1 ppkt 4)
w przypadku akceleratora - poprzedzone wyłączeniem
zasilania w sposób określony w instrukcji obsługi.
W powiadomieniu podać:
- imię, nazwisko i stanowisko lub funkcję osoby
stwierdzającej zaistnienie zdarzenia radiacyjnego,
- numer telefonu, z którego dzwoni osoba powiadamiająca,
- dokładną lokalizację miejsca zdarzenia,
- krótki opis zdarzenia.
3. Postępowanie kierownika jednostki organizacyjnej:
1) jeżeli zachodzi taka potrzeba, niezwłoczne
powiadomienie:
a) Państwowej Straży Pożarnej:
tel. .............................. lub 998, lub 112,
(numer telefonu zgodnie z pkt 1 ppkt 5 lit. c)
b) pogotowia ratunkowego:
tel. .............................. lub 999, lub 112,
(numer telefonu zgodnie z pkt 1 ppkt 5 lit. d)
c) Policji:
tel. .............................. lub 997, lub 112,
(numer telefonu zgodnie z pkt 1 ppkt 5 lit. e)
d) Wydziału Zarządzania Kryzysowego w Urzędzie
Wojewódzkim/Wojewódzkiego Centrum Zarządzania
Kryzysowego ........................................,
(numer telefonu zgodnie z pkt 1 ppkt 5 lit. g)
e) wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska ........;
(numer telefonu zgodnie z pkt 1 ppkt 5 lit. h)
2) zorganizowanie pierwszej pomocy osobom poszkodowanym;
3) zorganizowanie zabezpieczenia miejsca zdarzenia w celu:
a) uniemożliwienia przebywania osób postronnych w
miejscu zdarzenia,
b) zapobieżenia rozprzestrzenianiu się skażeń
promieniotwórczych*);
4) określenie dokładnej lokalizacji zdarzenia (obiektu lub
instalacji; w przypadku pracowni izotopowych, transportu
źródeł i odpadów promieniotwórczych lub prac terenowych
ze źródłami promieniotwórczymi również rodzaju i
aktywności substancji promieniotwórczych) oraz
przeprowadzenie wstępnej oceny rodzaju i aktywności
substancji promieniotwórczych, które przedostały się do
środowiska;
5) wyznaczenie strefy wokół miejsca zdarzenia obejmującej
teren, na którym może występować jakiekolwiek nietrwałe
(usuwalne) skażenie promieniotwórcze lub moc dawki
promieniowania jonizującego przekracza poziom 100
mikrosiwertów na godzinę (µSv/h) (strefa awaryjna)*);
6) określenie danych osób poszkodowanych w wyniku zdarzenia
oraz dokonanie wstępnej oceny rozmiaru skażeń
promieniotwórczych, w tym skażeń osób;
7) usunięcie ze strefy awaryjnej osób poszkodowanych oraz
innych osób niebiorących udziału w postępowaniu
awaryjnym, oznaczenie granic strefy i uniemożliwienie
dostępu do niej osób postronnych*), a jeżeli
przeprowadzenie tych działań przekracza możliwości
jednostki organizacyjnej - wystąpienie o pomoc do służb
właściwego wojewody;
8) powiadomienie Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki ....
........................................................
(numer telefonu zgodnie z pkt 1 ppkt 5 lit. a)
potwierdzone w ciągu 3 godzin od uzyskania informacji o
zdarzeniu pisemnie na numer faksu
........................................................
(numer faksu zgodnie z pkt 1 ppkt 5 lit. a)
W powiadomieniu podać:
a) dane dotyczące jednostki organizacyjnej (zgodnie z
pkt 1 ppkt 1-4),
b) opis przebiegu zdarzenia, z podaniem rodzaju obiektu
lub instalacji (w przypadku pracowni izotopowych,
transportu źródeł i odpadów promieniotwórczych lub
prac terenowych ze źródłami promieniotwórczymi
również rodzaju i aktywności substancji
promieniotwórczych, których dotyczyło zdarzenie),
dokładnej lokalizacji zdarzenia, wstępnej oceny
rodzaju i aktywności substancji promieniotwórczych,
które przedostały się do środowiska, danych osób
poszkodowanych w wyniku zdarzenia oraz wstępnej oceny
rozmiaru skażeń promieniotwórczych, w tym skażeń
osób,
c) informację o dotychczas podjętych działaniach
zabezpieczających miejsce zdarzenia,
d) przewidywany dalszy przebieg zdarzenia;
9) dalsze postępowanie według procedur awaryjnych, o
których mowa w pkt 1 ppkt 7, lub w uzgodnieniu z
Prezesem Państwowej Agencji Atomistyki;
10) zawiadomienie Wydziału Zarządzania Kryzysowego w
Urzędzie Wojewódzkim/Wojewódzkiego Centrum Zarządzania
Kryzysowego ............................................
(numer telefonu zgodnie z pkt 1 ppkt 5 lit. g)
wraz z podaniem treści i zasięgu informacji o zdarzeniu,
która powinna być przekazywana społeczności lokalnej,
jeżeli rozwój zdarzenia może prowadzić do zagrożenia o
skutkach sięgających poza teren jednostki organizacyjnej
(w tym również w sytuacji zdarzenia zaistniałego podczas
transportu materiałów jądrowych lub źródeł i odpadów
promieniotwórczych poza terenem jednostki) lub gdy
zagrożenie publiczne już wystąpiło;
11) utrzymywanie kontaktu z Prezesem Państwowej Agencji
Atomistyki, w trakcie całego przebiegu zdarzenia aż do
odwołania postępowania, w celu:
a) bieżącego informowania o rozwoju sytuacji i
przekazywania Prezesowi Państwowej Agencji Atomistyki
danych potrzebnych do prowadzenia ocen i prognoz
zagrożenia,
b) korzystania z zaleceń przekazywanych przez
specjalistów wskazanych przez Prezesa Państwowej
Agencji Atomistyki;
12) zwrócenie się, w razie potrzeby, o pomoc w zakresie
pomiarów dozymetrycznych do specjalistów skierowanych
przez Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki (ekipy
dozymetrycznej) na miejsce zdarzenia, a jeżeli z oceny
Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki nie wynika
konieczność wysłania ekipy dozymetrycznej Prezesa
Państwowej Agencji Atomistyki na miejsce zdarzenia,
zwrócenie się o pomoc w przeprowadzeniu pomiarów
dozymetrycznych do właściwego terenowo państwowego
wojewódzkiego inspektora sanitarnego;
13) weryfikacja, w porozumieniu z Prezesem Państwowej
Agencji Atomistyki, efektywności przeprowadzonych
działań niezbędnych do likwidacji zagrożenia i usuwania
skutków zdarzenia;
14) sporządzenie i przesłanie do Prezesa Państwowej Agencji
Atomistyki po zakończeniu działań mających na celu
usunięcie skutków zdarzenia i po ustaniu zagrożenia
informacji zawierającej:
a) opis przebiegu zdarzenia, z określeniem jego
przyczyn,
b) ogólną ocenę zagrożenia w wyniku zdarzenia,
c) opis przebiegu likwidacji zagrożenia i usuwania
skutków zdarzenia,
d) listę osób poszkodowanych wraz z określeniem rodzaju
uszkodzeń ciała i wstępną ocenę dawek pochłoniętych i
skażeń tych osób,
e) ocenę skażeń powierzchni roboczych stanowisk pracy i
środowiska*),
f) wykaz zastosowanych metod pomiarowych i przyrządów
dozymetrycznych, sprzętu ochrony indywidualnej i
sprzętu użytego do likwidacji skutków zdarzenia,
g) opis procedur zastosowanych przy usuwaniu skażeń
pomieszczeń, terenu i dekontaminacji osób*),
h) protokół kontroli dozymetrycznej jednostki
przeprowadzonej po usunięciu skutków zdarzenia.
4. Ćwiczenia okresowe:
Ćwiczenia okresowe w celu przeglądu i aktualizacji planu
postępowania awaryjnego na wypadek zagrożenia radiacyjnego
odbywają się z częstotliwością .............. (nie rzadziej
niż raz na dwa lata).
...............................................
(podpis kierownika jednostki organizacyjnej)
______
*) Nie dotyczy zdarzeń radiacyjnych związanych z
akceleratorami.
1) Przykładowo: dla pracowni izotopowej klasy II -
niekontrolowane skażenie powierzchni roboczych; dla prac w
terenie ze źródłami zamkniętymi - utrata źródła,
wypadnięcie źródła z pojemnika; dla teleradioterapii z
użyciem źródła promieniotwórczego lub dla defektoskopii
izotopowej - zacięcie mechanizmu powrotu źródła do obudowy
i podobne; w przypadku kilku rodzajów działalności lub
kilku scenariuszy sytuacji awaryjnych - przypisać
poszczególnym sytuacjom i procedurom postępowania
jednoznaczne symbole lub numery; dla obiektów jądrowych -
odpowiednia część raportu bezpieczeństwa obiektu.
B. Dla jednostek organizacyjnych wykonujących
działalność polegającą na stosowaniu
lub uruchamianiu aparatów rentgenowskich
1. Dane podstawowe:
1) jednostka organizacyjna (nazwa, adres, numer telefonu,
numer faksu): ..........................................
........................................................
........................................................
........................................................
.......................................................;
2) kierownik jednostki organizacyjnej (imię, nazwisko,
numer telefonu, numer faksu, adres poczty
elektronicznej): .......................................
........................................................
........................................................
.......................................................;
3) rodzaj działalności związanej z narażeniem i numer
zezwolenia na prowadzenie tej działalności wraz z
określeniem komórki organizacyjnej prowadzącej
bezpośrednio tę działalność: ...........................
........................................................
........................................................
........................................................
.......................................................;
4) inspektor ochrony radiologicznej jednostki
organizacyjnej (imię, nazwisko, numer i typ uprawnień
inspektora ochrony radiologicznej, numer telefonu, numer
faksu, adres poczty elektronicznej): ...................
........................................................
........................................................
.......................................................;
5) numery telefonów i faksów:
a) Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki/Centrum do
Spraw Zdarzeń Radiacyjnych Państwowej Agencji
Atomistyki .........................................,
b) państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego ....
....................................................,
c) organu wydającego zezwolenie, jeżeli nie jest nim
Prezes Państwowej Agencji Atomistyki ani państwowy
wojewódzki inspektor sanitarny .....................,
d) Państwowej Straży Pożarnej ........ lub 998, lub 112,
e) najbliższej stacji pogotowia
ratunkowego ....................... lub 999, lub 112,
f) najbliższej jednostki Policji ..... lub 997, lub 112,
g) inne (potrzebne według oceny kierownika jednostki
organizacyjnej) .....................................
....................................................;
6) plan jednostki organizacyjnej zawierający rozmieszczenie
źródeł zagrożenia radiacyjnego;
7) zwięzły opis potencjalnych sytuacji awaryjnych, w tym
pożaru, oraz procedur awaryjnych dla rutynowych prac.
2. Postępowanie pracownika stwierdzającego zaistnienie
zdarzenia radiacyjnego:
Niezwłoczne wyłączenie aparatu rentgenowskiego w sposób
określony w instrukcji obsługi, a następnie powiadomienie:
1) kierownika jednostki organizacyjnej:
.......................................................;
(nazwisko i numer telefonu zgodnie z pkt 1 ppkt 2)
2) inspektora ochrony radiologicznej:
...................................................... .
(nazwisko i numer telefonu zgodnie z pkt 1 ppkt 4)
W powiadomieniu podać:
- imię, nazwisko i stanowisko lub funkcję osoby
stwierdzającej zaistnienie zdarzenia radiacyjnego,
- numer telefonu, z którego dzwoni osoba powiadamiająca,
- dokładną lokalizację miejsca zdarzenia,
- krótki opis zdarzenia.
3. Postępowanie kierownika jednostki organizacyjnej:
1) jeżeli zachodzi taka potrzeba, niezwłoczne
powiadomienie:
a) Państwowej Straży Pożarnej:
tel. .............................. lub 998, lub 112,
(numer telefonu zgodnie z pkt 1 ppkt 5 lit. d)
b) pogotowia ratunkowego:
tel. .............................. lub 999, lub 112,
(numer telefonu zgodnie z pkt 1 ppkt 5 lit. e)
c) Policji:
tel. .............................. lub 997, lub 112;
(numer telefonu zgodnie z pkt 1 ppkt 5 lit. f)
2) zorganizowanie pierwszej pomocy osobom poszkodowanym;
3) zorganizowanie zabezpieczenia miejsca zdarzenia w celu
uniemożliwienia przebywania osób postronnych w miejscu
zdarzenia;
4) określenie dokładnej lokalizacji zdarzenia;
5) określenie danych osób poszkodowanych w wyniku
zdarzenia;
6) powiadomienie Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki oraz
organu wydającego zezwolenie, jeżeli nie jest nim Prezes
Państwowej Agencji Atomistyki: .........................
.......................................................,
(numery telefonów zgodnie z pkt 1 ppkt 5 lit. a oraz
b albo c)
potwierdzone w ciągu 3 godzin od uzyskania informacji o
zdarzeniu pisemnie na numer faksu ......................
........................................................
(numery faksów zgodnie z pkt 1 ppkt 5 lit. a oraz
b albo c)
W powiadomieniu podać:
a) dane dotyczące jednostki organizacyjnej (zgodnie z
pkt 1 ppkt 1-4),
b) opis przebiegu zdarzenia, dokładnej lokalizacji
zdarzenia, danych osób poszkodowanych w wyniku
zdarzenia,
c) informację o dotychczas podjętych działaniach
zabezpieczających miejsce zdarzenia;
7) dalsze postępowanie według procedur awaryjnych, o
których mowa w pkt 1 ppkt 7;
8) weryfikacja efektywności przeprowadzonych działań
niezbędnych do likwidacji zagrożenia i usuwania skutków
zdarzenia;
9) sporządzenie i przesłanie do Prezesa Państwowej Agencji
Atomistyki oraz organu wydającego zezwolenie, jeżeli nie
jest nim Prezes Państwowej Agencji Atomistyki, po
zakończeniu działań mających na celu usunięcie skutków
zdarzenia i po ustaniu zagrożenia, informacji
zawierającej:
a) opis przebiegu zdarzenia z określeniem jego przyczyn,
b) ogólną ocenę zagrożenia w wyniku zdarzenia,
c) opis przebiegu likwidacji zagrożenia i usuwania
skutków zdarzenia,
d) listę osób poszkodowanych wraz z określeniem rodzaju
uszkodzeń ciała i wstępną ocenę dawek pochłoniętych,
e) wykaz zastosowanych metod pomiarowych, przyrządów
dozymetrycznych oraz środków ochrony indywidualnej,
f) protokół kontroli dozymetrycznej jednostki
przeprowadzonej po usunięciu skutków zdarzenia.
4. Ćwiczenia okresowe:
Ćwiczenia okresowe w celu przeglądu i aktualizacji planu
postępowania awaryjnego na wypadek zagrożenia radiacyjnego
odbywają się z częstotliwością .............. (nie rzadziej
niż raz na trzy lata).
.............................................
(podpis kierownika jednostki organizacyjnej)
ZAŁĄCZNIK Nr 2
WZÓR
A. PLAN POSTĘPOWANIA AWARYJNEGO WOJEWÓDZTWA
1. Dane podstawowe:
1) wojewoda (imię, nazwisko, adres, numer telefonu, numer
faksu, adres poczty elektronicznej) ....................
........................................................
........................................................
.......................................................;
2) Wydział Zarządzania Kryzysowego w Urzędzie
Wojewódzkim/Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego
(adres i numer telefonu, numer faksu)...................
........................................................
........................................................
.......................................................;
3) państwowy wojewódzki inspektor sanitarny (adres i numer
telefonu, numer faksu) .................................
........................................................
........................................................
........................................................
.......................................................;
4) służby współpracujące w postępowaniu awaryjnym (numery
telefonów i numery faksów):
a) wojewódzkie stanowisko koordynacji ratownictwa
Państwowej Straży Pożarnej ..........................
....................................................,
b) pogotowie ratunkowe ................................,
c) Komenda Wojewódzka Policji .........................,
d) wojewódzki inspektor ochrony środowiska ............,
e) oddział Straży Granicznej (dla województw
przygranicznych) ...................................,
f) Prezes Państwowej Agencji Atomistyki/Centrum do Spraw
Zdarzeń Radiacyjnych ...............................,
g) inne (potrzebne według oceny wojewody) .............;
5) przekazany przez Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki
wykaz znajdujących się na terenie województwa jednostek
organizacyjnych kategorii I*) prowadzących działalność z
materiałami jądrowymi lub źródłami promieniotwórczymi,
zawierający dane określone w części B;
6) sposób powiadamiania ludności (zgodnie z pkt 3 ppkt 4)
.......................................................,
...................................................... .
2. Postępowanie przedstawiciela służby, inspekcji lub straży
podległych wojewodzie, który uzyskał informację o
zaistnieniu zdarzenia radiacyjnego mogącego spowodować
zagrożenie publiczne na terenie województwa:
1) określenie źródła informacji: ..........................
........................................................
.......................................................;
2) niezwłoczne powiadomienie:
a) wojewody ...........................................,
(numer telefonu zgodnie z pkt 1 ppkt 1)
b) Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki/Centrum do
Spraw Zdarzeń Radiacyjnych (jeżeli informacja o
zdarzeniu nie pochodzi od niego) ....................
(numer telefonu zgodnie z pkt 1 ppkt 4 lit. f)
oraz, jeżeli zachodzi taka potrzeba, niezwłoczne
powiadomienie:
c) wojewódzkiego stanowiska koordynacji ratownictwa
Państwowej Straży Pożarnej ..........................
...................................................,
(numer telefonu zgodnie z pkt 1 ppkt 4 lit. a)
d) pogotowia ratunkowego ..............................,
(numer telefonu zgodnie z pkt 1 ppkt 4 lit. b)
e) Komendy Wojewódzkiej Policji ...................... .
(numer telefonu zgodnie z pkt 1 ppkt 4 lit. c)
W powiadomieniu podać:
- imię i nazwisko, miejsce pracy i stanowisko lub
funkcję osoby powiadamiającej,
- numer telefonu, z którego dzwoni osoba powiadamiająca,
- dokładną lokalizację miejsca zdarzenia,
- krótki opis zdarzenia;
3) zorganizowanie pierwszej pomocy osobom poszkodowanym;
4) zorganizowanie zabezpieczenia miejsca zdarzenia w sposób
uzgodniony z wojewodą lub z Prezesem Państwowej Agencji
Atomistyki w celu uniemożliwienia przebywania osób
postronnych w miejscu zdarzenia.
3. Postępowanie wojewody:
1) w przypadku zdarzenia zaistniałego w jednostce
organizacyjnej:
a) uzyskanie od kierownika jednostki organizacyjnej
informacji niezbędnych do oceny zagrożenia,
zawierających w szczególności: określenie dokładnej
lokalizacji zdarzenia (obiektu lub instalacji; w
przypadku pracowni izotopowych również rodzaju i
aktywności substancji promieniotwórczych) oraz
wstępną ocenę rodzaju i aktywności substancji
promieniotwórczych, które przedostały się do
środowiska,
b) na podstawie informacji uzyskanych zgodnie z lit. a
podjęcie działań interwencyjnych, w tym wyznaczenie
strefy wokół miejsca zdarzenia obejmującej teren, na
którym może występować jakiekolwiek nietrwałe
(usuwalne) skażenie promieniotwórcze lub moc dawki
promieniowania przekracza poziom 100 mikrosiwertów na
godzinę (µSv/h) (strefa awaryjna), korzystając,
jeżeli zachodzi taka potrzeba, z pomocy państwowego
wojewódzkiego inspektora sanitarnego w
przeprowadzeniu pomiarów dozymetrycznych i
interpretacji ich wyników, a po wykonaniu zadań, o
których mowa w ppkt 8, podjęcie działań
interwencyjnych, o których mowa w art. 90 ustawy z
dnia 29 listopada 2000 r. - Prawo atomowe (Dz. U. z
2007 r. N 42, poz. 276), zwanej dalej "ustawą", z
zastrzeżeniem lit. c,
c) w przypadku jednostki kategorii I, o której mowa w
pkt 1 ppkt 5, podjęcie działań interwencyjnych, a w
szczególności działań, o których mowa w art. 90
ustawy, przed uzyskaniem informacji, o których mowa w
lit. a, o ile zaszło zdarzenie określone w zakładowym
planie postępowania awaryjnego jako wymagające
podjęcia takich działań,
d) określenie danych osób poszkodowanych w wyniku
zdarzenia oraz dokonanie wstępnej oceny rozmiaru
skażeń poza terenem jednostki organizacyjnej, w tym
skażeń osób, korzystając, jeżeli zachodzi taka
potrzeba, z pomocy państwowego wojewódzkiego
inspektora sanitarnego w przeprowadzeniu pomiarów
dozymetrycznych i interpretacji ich wyników,
e) powiadomienie ludności w sposób określony w pkt 1
ppkt 6;
2) w przypadku zdarzenia radiacyjnego podczas transportu,
prac w terenie, aktu terrorystycznego, zdarzenia
spowodowanego przez nieznanego sprawcę, stwierdzenia
zwiększonego poziomu mocy dawki promieniowania
jonizującego lub wystąpienia skażeń promieniotwórczych,
również w przypadku kiedy ich źródło nie jest znane:
a) w miarę możliwości określenie, jeżeli zachodzi taka
potrzeba, we współpracy z państwowym wojewódzkim
inspektorem sanitarnym, rodzaju i aktywności
substancji promieniotwórczych, których dotyczyło
zdarzenie, dokładnej lokalizacji zdarzenia, wstępnej
oceny rodzaju i aktywności substancji
promieniotwórczych, które przedostały się do
środowiska, danych osób poszkodowanych w wyniku
zdarzenia oraz wstępnej oceny rozmiaru skażeń
promieniotwórczych, w tym skażeń osób,
b) wyznaczenie, jeżeli zachodzi taka potrzeba, we
współpracy z państwowym wojewódzkim inspektorem
sanitarnym, strefy wokół miejsca zdarzenia
obejmującej teren, na którym może występować
jakiekolwiek nietrwałe (usuwalne) skażenie
promieniotwórcze lub moc dawki promieniowania
przekraczająca 100 mikrosiwertów na godzinę (µSv/h)
(strefa awaryjna),
c) usunięcie ze strefy awaryjnej osób poszkodowanych
oraz innych niebiorących udziału w postępowaniu
awaryjnym i zabezpieczenie dostępu do strefy oraz
podjęcie koniecznych działań interwencyjnych,
d) określenie przewidywanego dalszego przebiegu
zdarzenia;
3) jeżeli źródłem informacji o zdarzeniu nie jest Prezes
Państwowej Agencji Atomistyki - powiadomienie Prezesa
Państwowej Agencji Atomistyki ..........................
........................................................
(numer telefonu zgodnie z pkt 1 ppkt 4 lit. f)
potwierdzone w ciągu 3 godzin od uzyskania informacji o
zdarzeniu pisemnie na numer faksu
........................................................
(numer faksu zgodnie z pkt 1 ppkt 4 lit. f)
W powiadomieniu skierowanym do Prezesa Państwowej
Agencji Atomistyki podać:
a) województwo i dane personalne wojewody (zgodnie z pkt
1 ppkt 1), a w przypadku gdy osoba powiadamiająca nie
jest wojewodą, ale działa z jego upoważnienia,
dodatkowo: imię, nazwisko i stanowisko tej osoby oraz
numer telefonu, z którego dzwoni,
b) opis przebiegu zdarzenia, przy czym w przypadku
zdarzenia zaistniałego w jednostce organizacyjnej –
nazwę jednostki oraz informacje na temat działalności
w warunkach narażenia, podczas prowadzenia której
wystąpiło zdarzenie (w przypadku transportu źródeł i
odpadów promieniotwórczych lub prac terenowych ze
źródłami promieniotwórczymi - dodatkowo rodzaju i
aktywności substancji promieniotwórczych, których
dotyczyło zdarzenie), dokładnej lokalizacji
zdarzenia, wstępnej oceny rodzaju i aktywności
substancji promieniotwórczych, które przedostały się
do środowiska, danych osób poszkodowanych w wyniku
zdarzenia oraz wstępnej oceny rozmiaru skażeń
promieniotwórczych, w tym skażeń osób,
c) informację o dotychczas podjętych działaniach
zabezpieczających miejsce zdarzenia oraz o
działaniach interwencyjnych,
d) informację o dotychczasowym udziale państwowego
wojewódzkiego inspektora sanitarnego, Państwowej
Straży Pożarnej, pogotowia ratunkowego, Policji oraz
osób postronnych,
e) przewidywany dalszy przebieg zdarzenia,
f) treść i zasięg informacji o zdarzeniu przekazanej
społeczności lokalnej;
4) opracowanie, we współpracy z państwowym wojewódzkim
inspektorem sanitarnym, i przekazanie, za pomocą środków
masowego przekazu i w inny sposób zwyczajowo przyjęty na
danym terenie, ludności, która w wyniku zdarzenia
radiacyjnego może otrzymać dawkę promieniowania
jonizującego przekraczającą dawkę graniczną dla osób z
ogółu ludności, informacji zawierającej, w zależności od
potrzeb:
a) dane dotyczące rodzaju zdarzenia, a jeżeli jest to
możliwe także dotyczące miejsca i czasu jego
powstania oraz opis i dotychczasowy oraz przewidywany
przebieg zdarzenia, wraz z określeniem rozmiaru i
zasięgu zaistniałych oraz przewidywanych jego
skutków,
b) wskazanie działań lub zachowań ludności mających na
celu uniknięcie skutków zdarzenia, które, w
zależności od rodzaju zdarzenia, mogą obejmować
zalecenia ograniczenia spożywania niektórych
artykułów żywnościowych, proste reguły dotyczące
higieny i dekontaminacji ludzi, zalecenia dotyczące
pozostania w domu, informacje dotyczące systemu
dystrybucji preparatów ze stabilnym jodem, ustalenia
organizacyjne dotyczące ewakuacji,
c) uprzedzenie o możliwości wprowadzenia działań
interwencyjnych, o których mowa w art. 90 ustawy, o
ile z przebiegu zdarzenia wynika możliwość
wprowadzenia takich działań,
d) wskazanie organów i służb prowadzących akcję
likwidacji zagrożenia i usuwania skutków zdarzenia,
e) jeżeli czas na to pozwala - podstawowe dane o
promieniowaniu jonizującym oraz o skutkach jego
oddziaływania na człowieka i środowisko,
f) wezwanie do słuchania komunikatów przekazywanych
przez radio i telewizję,
g) wskazania dotyczące:
– postępowania osób odpowiedzialnych za przedszkola,
szkoły, szpitale, domy opieki, hotele, zakłady
karne i inne jednostki, w których przebywają
większe grupy ludzi,
– postępowania grup zawodowych mogących odegrać
pomocną rolę w sytuacji zagrożenia radiacyjnego,
oraz przekazywanie ludności uaktualnień tej informacji w
miarę rozwoju sytuacji;
5) prowadzenie bieżącej analizy sytuacji oraz bieżąca
współpraca z Prezesem Państwowej Agencji Atomistyki, w
trakcie całego przebiegu zdarzenia aż do odwołania
postępowania, w celu:
a) informowania o rozwoju sytuacji i przekazywania
danych potrzebnych do prowadzenia przez Prezesa
Państwowej Agencji Atomistyki ocen i prognoz
zagrożenia,
b) uzyskania informacji o wynikach ocen zagrożenia, w
szczególności o możliwości przekroczenia poziomów
interwencyjnych, a na wniosek wojewody o wynikach
pomiarów skażeń promieniotwórczych wykonanych przez
stacje wczesnego wykrywania skażeń promieniotwórczych
oraz placówki prowadzące pomiary skażeń
promieniotwórczych właściwe dla miejsca powstania
zagrożenia,
c) korzystania z zaleceń przekazywanych przez
specjalistów wskazanych przez Prezesa Państwowej
Agencji Atomistyki, a w razie potrzeby z pomocy w
zakresie pomiarów dozymetrycznych specjalistów
skierowanych przez Prezesa Państwowej Agencji
Atomistyki (ekipy dozymetrycznej) na miejsce
zdarzenia,
d) formułowania treści informacji dla ludności i jej
przekazywania;
6) w przypadku gdy rozwój sytuacji awaryjnej może prowadzić
do zagrożenia publicznego o skutkach sięgających poza
teren województwa albo gdy zagrożenie takie już
wystąpiło, zawiadomienie Krajowego Centrum Koordynacji
Ratownictwa i Ochrony Ludności za pośrednictwem
wojewódzkiego stanowiska koordynacji ratownictwa
Państwowej Straży Pożarnej .............................
.......................................................;
(numer telefonu zgodnie z pkt 1 ppkt 4 lit. a)
7) w sytuacji przekazania przez Prezesa Państwowej Agencji
Atomistyki informacji o możliwości przekroczenia
poziomów interwencyjnych:
a) podjęcie, jeżeli zachodzi taka potrzeba, we
współpracy z państwowym wojewódzkim inspektorem
sanitarnym, działań, które zapewnią po wprowadzeniu
działań interwencyjnych, o których mowa w art. 90
ustawy:
– w przypadku ewakuacji, czasowego lub stałego
przesiedlenia ludności - zabezpieczenie
pozostawionego mienia oraz zapewnienie ewakuowanej
lub przesiedlanej ludności miejsc zamieszkania,
transportu oraz warunków powrotu do miejsc stałego
zamieszkania po odwołaniu ewakuacji i czasowego
przesiedlenia,
– w przypadku nakazu pozostania w pomieszczeniach
zamkniętych - zaopatrzenie ludności w niezbędne
artykuły żywnościowe i wodę przeznaczoną do
spożycia przez ludzi oraz pomoc medyczną,
– w przypadku podania preparatów ze stabilnym jodem -
dystrybucję tych preparatów,
– w przypadku zakazu lub ograniczenia spożywania
skażonej żywności i wody przeznaczonej do spożycia
przez ludzi - wycofanie z obrotu skażonej żywności,
zamknięcie ujęć skażonej wody przeznaczonej do
spożycia przez ludzi, bezpłatną dystrybucję
nieskażonej wody przeznaczonej do spożycia przez
ludzi oraz wprowadzenie do sprzedaży nieskażonych
artykułów żywnościowych,
– w przypadku zakazu lub ograniczenia żywienia
zwierząt skażonymi środkami żywienia zwierząt i
pojenia skażoną wodą oraz wypasu zwierząt na
skażonym terenie - udostępnienie nieskażonych
środków żywienia zwierząt i wody oraz nadzór nad
przestrzeganiem zakazu wypasu zwierząt na skażonych
pastwiskach,
b) wprowadzenie niezbędnych ograniczeń w ruchu osób i
towarów na terenie województwa, a w przypadku gdy
jego obszar przylega do granicy państwowej - w
porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
wewnętrznych - również w ruchu transgranicznym, z
określeniem ich rodzaju, daty wprowadzenia, miejsca i
przewidywanego czasu trwania,
c) przygotowanie i zapewnienie działania placówek służby
zdrowia w trybie odpowiednim do rozwoju sytuacji;
8) weryfikacja, w porozumieniu z Prezesem Państwowej
Agencji Atomistyki, efektywności przeprowadzonych
działań niezbędnych do likwidacji zagrożenia i usuwania
skutków zdarzenia;
9) sporządzenie i przesłanie do Prezesa Państwowej Agencji
Atomistyki, po zakończeniu działań mających na celu
usunięcie skutków zdarzenia i po ustaniu zagrożenia,
informacji zawierającej:
a) opis przebiegu zdarzenia, z określeniem przyczyn oraz
oceną zdarzenia,
b) opis sposobu likwidacji zagrożenia i usuwania skutków
zdarzenia wraz z danymi osoby kierującej akcją,
c) listę osób poszkodowanych wraz z określeniem rodzaju
uszkodzeń ciała i wstępną oceną dawek pochłoniętych i
skażeń tych osób,
d) ocenę dawek skutecznych osób uczestniczących w
działaniach ratowniczych wraz z określeniem pomiarów
stanowiących podstawę oceny,
e) ocenę skażeń środowiska,
f) wykaz stosowanych metod pomiarowych i przyrządów
dozymetrycznych, sprzętu ochrony indywidualnej i
innego sprzętu użytego do likwidacji skutków
zdarzenia,
g) opis procedur stosowanych przy usuwaniu skażeń
pomieszczeń, terenu i dekontaminacji osób,
h) protokoły kontroli dozymetrycznych przeprowadzonych
po zakończeniu działań podjętych w celu likwidacji
zagrożenia i usuwania skutków zdarzenia.
4. Ćwiczenia okresowe:
Ćwiczenia okresowe w celu przeglądu i aktualizacji planu
postępowania awaryjnego na wypadek zagrożenia radiacyjnego,
z uwzględnieniem sposobu informowania ludności, zgodnie z
procedurą określoną w pkt 1 ppkt 6, odbywają się z
częstotliwością .................. (nie rzadziej niż raz na
trzy lata).
.......................
(podpis wojewody)
______
*) Jednostki kategorii I obejmują:
- reaktory o mocy cieplnej powyżej 100 megawatów (MW),
- przechowalniki zawierające wypalone paliwo jądrowe w ilości równoważnej rdzeniowi reaktora o mocy cieplnej 3.000 MW,
- obiekty zawierające otwarte źródła promieniotwórcze w ilości przekraczającej:
* w przypadku ciekłych lub gazowych produktów rozszczepienia - łączną aktywność 5x104 terabekereli (TBq),
* w przypadku izotopów jodu - łączną aktywność 104 TBq,
* w przypadku gazów szlachetnych - łączną aktywność 107 TBq,
* w przypadku innych otwartych źródeł promieniotwórczych - 10.000-krotnie wartość aktywności A2 określoną w Umowie europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR), sporządzonej w Genewie dnia 30 września 1957 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 178, poz. 1481).
B. WYKAZ ZNAJDUJĄCYCH SIĘ NA TERENIE WOJEWÓDZTWA JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH KATEGORII I ZAWIERA NASTĘPUJĄCE DANE:
- nazwę i adres jednostki organizacyjnej,
- rodzaj obiektu lub urządzenia (przykładowo: reaktor energetyczny o mocy 3.000 MW),
- lokalizację na mapie województwa z oznaczeniem strefy objętej planowaniem działań interwencyjnych podejmowanych z wyprzedzeniem (tj. na podstawie oceny stanu obiektu wskazującej na duże prawdopodobieństwo zaistnienia zdarzenia radiacyjnego) oraz strefy objętej planowaniem działań interwencyjnych podejmowanych bez wyprzedzenia (w sytuacji gdy zdarzenie już zaistniało),
- rodzaj działalności jednostki według zezwolenia Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki, numer zezwolenia,
- imię, nazwisko, telefony oraz adres kierownika jednostki organizacyjnej,
- imię, nazwisko, telefony oraz adres inspektora ochrony radiologicznej jednostki organizacyjnej,
- zakładowy plan postępowania awaryjnego,
- treść informacji wyprzedzającej dla ludności, o której mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie informacji wyprzedzającej dla ludności na wypadek zdarzenia radiacyjnego (Dz. U. Nr 102, poz. 1065).