Dziennik Ustaw 2014 poz. 102 - Obwieszczenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 13 sierpnia 2013 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w ...

DZIENNIK USTAW

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Warszawa, dnia 21 stycznia 2014 r.

Poz. 102

OBWIESZCZENIE

MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI

z dnia 13 sierpnia 2013 r.

w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie nabywania uprawnień do wykonywania niektórych czynności związanych z oceną jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz dokumentowania tych czynności

1.    Na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 197, poz. 1172 i Nr 232, poz. 1378) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia jednolity tekst rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 5 lutego 2003 r. w sprawie nabywania uprawnień do wykonywania niektórych czynności związanych z oceną jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz dokumentowania tych czynności (Dz. U. Nr 35, poz. 300), z uwzględnieniem zmian wprowadzonych:

1)    rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 maja 2004 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie nabywania uprawnień do wykonywania niektórych czynności związanych z oceną jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz dokumentowania tych czynności (Dz. U. Nr 128, poz. 1345);

2)    rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 1 września 2005 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie nabywania uprawnień do wykonywania niektórych czynności związanych z oceną jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz dokumentowania tych czynności (Dz. U. Nr 181, poz. 1511);

3)    rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 lipca 2012 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie nabywania uprawnień do wykonywania niektórych czynności związanych z oceną jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz dokumentowania tych czynności (Dz. U. poz. 902).

2.    Podany w załączniku do niniejszego obwieszczenia tekst jednolity rozporządzenia nie obejmuje:

1)    § 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 maja 2004 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie nabywania uprawnień do wykonywania niektórych czynności związanych z oceną jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz dokumentowania tych czynności (Dz. U. Nr 128, poz. 1345), który stanowi:

„§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.”;

2)    § 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 1 września 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie nabywania uprawnień do wykonywania niektórych czynności związanych z oceną jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz dokumentowania tych czynności (Dz. U. Nr 181, poz. 1511), który stanowi:

„§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.”;

3)    § 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 lipca 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie nabywania uprawnień do wykonywania niektórych czynności związanych z oceną jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz dokumentowania tych czynności (Dz. U. poz. 902), który stanowi:

„§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.”.

Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi: wz. K. Plocke

Załącznik do obwieszczenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 13 sierpnia 2013 r. (poz. 102)

ROZPORZĄDZENIE

MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1) z dnia 5 lutego 2003 r.

w sprawie nabywania uprawnień do wykonywania niektórych czynności związanych z oceną jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz dokumentowania tych czynności

Na podstawie art. 38 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2005 r. Nr 187, poz. 1577, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa:

1)    sposób przeprowadzania egzaminu, o którym mowa w art. 22 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, zwanego dalej „egzaminem dla pracowników”;

2)    sposób przeprowadzania egzaminu, o którym mowa w art. 35 ust. 2 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, zwanego dalej „egzaminem kwalifikacyjnym na rzeczoznawcę”;

3)    sposób powoływania i skład komisji kwalifikacyjnej;

4)    wysokość wynagrodzenia członków komisji kwalifikacyjnej;

5)    wzór zaświadczenia o wpisaniu do rejestru rzeczoznawców;

6)    wzór pieczęci imiennej rzeczoznawcy;

7)    wzory protokołów z czynności przeprowadzanych przez rzeczoznawców;

8)    stawki opłat za szkolenie rzeczoznawców oraz za egzaminy kwalifikacyjne na rzeczoznawców.

§ 2. 1. O powołanie komisji kwalifikacyjnej do przeprowadzenia egzaminu dla pracowników występuje z wnioskiem do Głównego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, zwanego dalej „Głównym Inspektorem”, właściwy ze względu na miejsce zatrudnienia pracownika wojewódzki inspektor jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych.

2.    Egzamin dla pracowników jest przeprowadzany w formie testu opracowanego przez Głównego Inspektora.

3.    Egzamin dla pracowników uważa się za zdany, jeżeli egzaminowany uzyska przynajmniej 70% maksymalnej liczby punktów.

§ 3. 1. O powołanie komisji kwalifikacyjnej do przeprowadzenia egzaminu kwalifikacyjnego na rzeczoznawcę występuje z wnioskiem do Głównego Inspektora właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się o wpis do rejestru rzeczoznawców wojewódzki inspektor jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych.

2.    Osoba, która zamierza przystąpić do egzaminu kwalifikacyjnego na rzeczoznawcę, wnosi opłatę za ten egzamin przelewem na rachunek bankowy Głównego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.

3.    Egzamin kwalifikacyjny na rzeczoznawcę składa się z:

1)    egzaminu pisemnego przeprowadzanego w formie testu, mającego na celu sprawdzenie znajomości przepisów dotyczących produkcji i obrotu artykułami rolno-spożywczymi, w tym zasad ustalania klas jakości, sposobu produkcji i pobierania próbek określonych artykułów rolno-spożywczych oraz zasad postępowania rzeczoznawcy;

2)    egzaminu praktycznego mającego na celu sprawdzenie prawidłowości przeprowadzenia czynności związanych z ustalaniem klas jakości, sposobu produkcji, pobieraniem próbek określonych artykułów rolno-spożywczych oraz prawidłowości sporządzania protokołów z przeprowadzonych czynności. 1 2

4.    Główny Inspektor zatwierdza zbiór pytań testowych oraz ćwiczeń praktycznych, opracowanych przez komisję kwalifikacyjną.

5.    Ocena z egzaminu pisemnego jest określana w formie punktowej w następujący sposób:

1)    odpowiedź prawidłowa - jeden punkt;

2)    odpowiedź nieprawidłowa lub brak odpowiedzi - zero punktów.

6.    Egzamin pisemny uważa się za zdany, jeżeli egzaminowany uzyska przynajmniej 70% maksymalnej liczby punktów.

7.    Warunkiem dopuszczenia do egzaminu praktycznego jest zdanie egzaminu pisemnego.

8.    Egzamin praktyczny uważa się za zdany w przypadku uzyskania przez egzaminowanego pozytywnej oceny wyrażonej przez większość składu komisji kwalifikacyjnej.

§ 4. 1. Z egzaminów, o których mowa w § 2 i 3, sporządza się protokół, który zawiera w szczególności:

1)    datę i miejsce przeprowadzenia egzaminu;

2)    skład komisji kwalifikacyjnej;

3)    imiona i nazwiska, adresy zamieszkania i numery dowodów tożsamości osób, które przystąpiły do egzaminu;

4)    wyniki egzaminu.

2.    Protokół, o którym mowa w ust. 1, przewodniczący komisji kwalifikacyjnej przekazuje niezwłocznie Głównemu Inspektorowi.

3.    O wynikach egzaminów Główny Inspektor informuje egzaminowanych oraz wojewódzkich inspektorów jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych właściwych ze względu na:

1)    miejsce zamieszkania egzaminowanego - w przypadku egzaminów kwalifikacyjnych na rzeczoznawcę;

2)    miejsce zatrudnienia egzaminowanego - w przypadku egzaminów dla pracowników.

§ 5. Egzaminy, o których mowa w § 2 i 3, przeprowadza komisja kwalifikacyjna w miejscu i terminie wyznaczonym przez Głównego Inspektora.

§ 6. 1. W skład komisji kwalifikacyjnej wchodzą:

1)    przewodniczący;

2)    trzech członków.

2.    Główny Inspektor spośród członków komisji kwalifikacyjnej wyznacza przewodniczącego.

3.    W skład komisji kwalifikacyjnej powoływane są osoby, które:

1)    ukończyły studia wyższe;

2)    posiadają wiedzę teoretyczną oraz co najmniej 5-letnie doświadczenie zawodowe z zakresu zagadnień objętych przedmiotem egzaminu.

§ 7. Za przeprowadzenie egzaminów, o których mowa w § 2 i 3:

1)    przewodniczący komisji kwalifikacyjnej otrzymuje wynagrodzenie w wysokości 20,00 zł,

2)    członkowie komisji kwalifikacyjnej otrzymują wynagrodzenie w wysokości 16,00 zł - od jednej osoby egzaminowanej.

§ 8.3 1. Określa się wzory:

1) zaświadczenia o wpisaniu do rejestru rzeczoznawców, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia;

2)    pieczęci imiennej rzeczoznawcy, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia;

3)    protokołów z czynności przeprowadzanych przez rzeczoznawców:

a)    ustalenia klas jakości tusz zwierząt rzeźnych, stanowiący załącznik nr 3 do rozporządzenia,

b)    ustalenia klas jakości produktów rybnych, stanowiący załącznik nr 4 do rozporządzenia,

c)    ustalenia sposobu produkcji, stanowiący załącznik nr 5 do rozporządzenia,

d)    pobrania próbek, stanowiący załącznik nr 6 do rozporządzenia,

e)    ustalenia klas jakości świeżych owoców i warzyw, stanowiący załącznik nr 7 do rozporządzenia.

2.4 Protokół z ustalenia klas jakości tusz wołowych zawiera co najmniej informacje dotyczące:5

1)    miejsca ustalenia klas jakości;

2)    daty ustalenia klas jakości;

3)    dostawcy żywca (w przypadku uboju dokonywanego na podstawie umowy z właścicielem);

4)    rzeczoznawcy;

5)    metody ustalenia klas jakości;

6)    wyników ustalenia klas jakości i masy tusz, w tym:

a)    kategorię tuszy,

b)    klasę uformowania,

c)    klasę otłuszczenia,

d)    masę tuszy ciepłej,

e) 6 masę tuszy ciepłej skorygowaną, oznaczającą masę tuszy po dokonaniu korekty masy współczynnikami korygu

jącymi określonymi w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1249/2008 z dnia 10 grudnia 2008 r. ustanawiającym szczegółowe zasady wdrożenia wspólnotowych skal klasyfikacji tusz wołowych, wieprzowych i baranich oraz raportowania ich cen (Dz. Urz. UE L 337 z 16.12.2008, str. 3, z późn. zm.), jeżeli zakład stosuje inną prezentację tuszy niż prezentacja wzorcowa Unii Europejskiej

- z podaniem numeru ubojowego i numeru identyfikacyjnego zwierzęcia;

7)    prezentacji tuszy podczas ważenia wraz z określeniem sumarycznego wskaźnika korekty.

2a.7 Protokół, o którym mowa w ust. 2, może być sporządzony w formie wydruku komputerowego.

3.8 Protokół z ustalenia klas jakości tusz wieprzowych zawiera co najmniej informacje dotyczące:

1)    miejsca ustalenia klas jakości;

2)    daty ustalenia klas jakości;

3)    dostawcy żywca;

4)    rzeczoznawcy;

5)    metody ustalenia klas jakości;

6)    wyników ustalenia klas jakości i masy tusz, w tym:

a)    opis oszacowanych wartości odnoszących się do:

-    grubości mięśnia w miejscach pomiaru lub pomiarów - oznaczonych literą M,

-    grubości słoniny w miejscach pomiaru lub pomiarów - oznaczonych literą F,

b)    klasy jakości,

c)    oszacowaną zawartość mięsa w tuszy,

d)    masę tuszy ciepłej,

e)    masę tuszy ciepłej skorygowaną, oznaczającą masę tuszy po dokonaniu korekty masy w oparciu o wartości określone w art. 2 decyzji Komisji 2005/240/WE z dnia 11 marca 2005 r. zatwierdzającej metody klasyfikacji tusz wieprzowych w Polsce (Dz. Urz. UE L 74 z 19.03.2005, str. 62, z późn. zm.), jeżeli zakład stosuje inną prezentację tuszy niż prezentacja wzorcowa Unii Europejskiej,

f)    masę tuszy schłodzonej skorygowaną zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 4 lutego 2009 r. w sprawie szczegółowych warunków ustalania klasy jakości handlowej tusz wieprzowych (Dz. U. Nr 28, poz. 181), w przypadku gdy ważenie tuszy nastąpi później niż 45 minut po uboju;

7)    prezentacji tuszy podczas ważenia, jeżeli zakład stosuje inną prezentację tuszy niż prezentacja wzorcowa Unii Europejskiej.

3a.9 Protokół, o którym mowa w ust. 3, może być sporządzony w formie wydruku komputerowego.

4.    Protokoły, o których mowa w ust. 2 i 3, powinny dotyczyć ocen dokonywanych przez jednego rzeczoznawcę jednego dnia.

5.    Poza informacjami, o których mowa w ust. 2 i 3, protokół powinien również zawierać:

1)    uwagi lub adnotacje o ich braku;

2)    pieczęć imienną i podpis rzeczoznawcy;

3)    datę i miejsce wystawienia protokołu;

4)    potwierdzenie odbioru protokołu, w tym datę, imię i nazwisko odbierającego oraz jego podpis.

§ 9. 1. Opłatę za godzinę szkolenia rzeczoznawców ustala się w wysokości 32,00 zł.

2. Opłatę za egzamin kwalifikacyjny na rzeczoznawcę ustala się w wysokości 162,00 zł.

§ 10. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia10.

Załączniki do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 5 lutego 2003 r.

Załącznik nr 1

WZÓR ZAŚWIADCZENIA O WPISANIU DO REJESTRU RZECZOZNAWCÓW

awers    rewers

miejsce na pieczęć podłużną wojewódzkiego inspektoratu jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych

Zaświadczenie jest ważne z dowodem tożsamości

ZAŚWIADCZENIE NR......................................

seria.....................................................................

Pani/Pan

numer...................................................................

Zaświadczenie jest ważne do:

wpisana/y do rejestru rzeczoznawców pod nume-

(dzień i miesiąc)

rem.......................................................................

jest uprawniona/y do:

-    pobierania próbek

-    ustalania klas jakości

-    ustalania sposobu produkcji*

...................r....................r....................r.

okrągła pieczęć

(rodzaj artykułów rolno-spożywczych)

(miejscowość i data wydania)

(pieczątka i podpis wojewódzkiego inspektora jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych)

* Niepotrzebne skreślić.

Wymiar: 105 mm x 70 mm    Wymiar: 105 mm x 70 mm

Załącznik nr 2

WZÓR PIECZĘCI IMIENNEJ RZECZOZNAWCY

(imię i nazwisko) RZECZOZNAWCA

wpisany do rejestru prowadzonego przez wojewódzkiego inspektora jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych w..............................pod numerem............


Wymiary pieczęci: 20 x 45 mm.

Załącznik nr 3U)

WZÓR nr 1

PROTOKÓŁ NR............/...........

(kolejny nr/rok)

Z USTALENIA KLAS JAKOŚCI TUSZ WOŁOWYCH

Podstawa prawna: art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2005 r. Nr 187, poz. 1577, z późn. zm.).

1. Miejsce ustalenia klas jakości:.......................................................................................

(nazwa i adres zakładu)

2. Data ustalenia klas jakości:

3. Dostawca żywca1):...................................................................................................................................

(imię i nazwisko, adres i miejsce zamieszkania albo nazwa, siedziba i adres)

4. Rzeczoznawca:

(imię i nazwisko)

wpisany do rejestru prowadzonego przez wojewódzkiego inspektora jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych w .......................................pod numerem..............................................................................................................................

5. Metoda ustalenia klas jakości: wzrokowa/aparaturowa*

6. Wyniki ustalenia klas jakości i masy tusz:

Numer

ubojowy

Numer

identyfikacyjny

zwierzęcia

Kategoria

tuszy

Klasa

uformowania

Klasa

otłuszczenia

Masa tuszy ciepłej (kg)

Masa tuszy ciepłej skorygowana2) (kg)

7. Określenie prezentacji tusz podczas ważenia**:

1) □ prezentacja wzorcowa Unii Europejskiej, zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiającym wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych (rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku) (Dz. Urz. UE L 299 z 16.11.2007, str. 1, z późn. zm.)

111 W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 5.

2) □ prezentacja inna niż w pkt 111:

Tusze o numerach ubojowych:...........................różnią się od prezentacji wzorcowej Unii Europejskiej następującymi

elementami:.......................................................................................................................................................................

Sumaryczny współczynnik korekty wynosi:.....................................................................................................................

8. Do protokołu wniesiono następujące uwagi/nie wniesiono uwag12 13 14

Pieczęć imienna i podpis rzeczoznawcy:

(miejsce i data wystawienia protokołu)

Potwierdzenie odbioru protokołu:

(data, imię i nazwisko, podpis)

WZÓR nr 2

PROTOKÓŁ NR............/...........

(kolejny nr/rok)

Z USTALENIA KLAS JAKOŚCI TUSZ WIEPRZOWYCH

Podstawa prawna: art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2005 r. Nr 187, poz. 1577, z późn. zm.).

1. Miejsce ustalenia klas jakości:............................................................................

(nazwa i adres zakładu)

2. Data ustalenia klas jakości:

3. Dostawca żywca:


(imię i nazwisko, adres i miejsce zamieszkania albo nazwa, siedziba i adres)

4. Rzeczoznawca:

(imię i nazwisko)


wpisany do rejestru prowadzonego przez wojewódzkiego inspektora jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych w .......................................pod numerem..............................................................................................................................

5. Metoda ustalenia klas jakości (nazwa urządzenia)

6. Wyniki ustalenia klas jakości i masy tusz:

Opis oszacowanych wartości

Numer

ubojowy

Numer

identyfikacyjny

pomiar/y

grubości

mięśnia15

pomiar/y

grubości

słoniny

(widocznej

okrywy

tłuszczowej)15

Klasa

jakości

Oszacowana zawartość mięsa w tuszy (w %)

Masa

tuszy

ciepłej

(kg)

Masa tuszy ciepłej

skorygowana16

(kg)

Masa tuszy schłodzonej skorygowana17 (kg)

M

F

lub

m2

lub

F2

Mi

Fi

7. Określenie prezentacji tusz podczas ważenia, w przypadku gdy zastosowana prezentacja różni się od prezentacji wzorcowej Unii Europejskiej, określonej w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiającym wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych (rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku) (Dz. Urz. UE L 299 z 16.11.2007, str. 1, z późn. zm.)*.

8. Do protokołu wniesiono następujące uwagi/nie wniesiono uwag**:

Pieczęć imienna i podpis rzeczoznawcy:

(miejsce i data wystawienia protokołu)

Potwierdzenie odbioru protokołu:

(data, imię i nazwisko, podpis) 15 16 17

Załącznik nr 4

WZÓR

PROTOKÓŁ NR..................../.............................Z USTALENIA KLAS JAKOŚCI

(kolejny numer/ numer rzeczoznawcy)

PRODUKTÓW RYBNYCH

Podstawa prawna: art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2005 r. Nr 187, poz. 1577, z późn. zm.).

1. Producent ..........................................................................................................................................................................

(imię i nazwisko, adres i miejsce zamieszkania albo nazwa, siedziba i adres)

2.    Nazwa jednostki połowowej .............................................................................................................................................

3.    Łowisko (zwyczajowa nazwa)..........................................................................................................................................

4.    Rzeczoznawca...................................................................................................................................................................

(imię i nazwisko)

wpisany do rejestru prowadzonego przez wojewódzkiego inspektora jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych w ................................pod numerem ...............................................................................................................................

5.    Miejsce ustalenia klas jakości...........................................................................................................................................

6.    Wyniki ustalenia klas jakości:

Lp.

Gatunek

Wielkość partii

Sortyment wielkościowy

Klasa świeżości

7. Do protokołu wniesiono następujące uwagi/nie wniesiono uwag*

Pieczęć imienna i podpis rzeczoznawcy:

(miejsce i data wystawienia protokołu)

Potwierdzenie odbioru protokołu

(data, imię i nazwisko, podpis)

Załącznik nr 5

WZÓR

PROTOKÓŁ NR..................../.............................Z USTALENIA SPOSOBU PRODUKCJI

(kolejny numer/numer rzeczoznawcy)

Podstawa prawna: art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2005 r. Nr 187, poz. 1577, z późn. zm.).

1. Producent

(imię i nazwisko, adres i miejsce zamieszkania albo nazwa, siedziba i adres)

2.    Rzeczoznawca...................................................................................................................................................................

(imię i nazwisko)

wpisany do rejestru prowadzonego przez wojewódzkiego inspektora jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych w...........................pod numerem ....................................................................................................................................

3.    Miejsce przeprowadzenia czynności

4. Zakres przeprowadzonych czynności

5. Ocena sposobu produkcji

6. Do protokołu wniesiono następujące uwagi /nie wniesiono uwag*

Pieczęć imienna i podpis rzeczoznawcy:

(miejsce i data wystawienia protokołu)

Potwierdzenie odbioru protokołu

(data, imię i nazwisko, podpis)

Załącznik nr 6

WZÓR

PROTOKÓŁ NR.................../..............................Z POBRANIA PRÓBEK

(kolejny numer, numer rzeczoznawcy)

Podstawa prawna: art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2005 r. Nr 187, poz. 1577, z późn. zm.).

1.    Nazwa artykułu .................................................................................................................................................................

2.    Rzeczoznawca...................................................................................................................................................................

(imię i nazwisko)

wpisany do rejestru prowadzonego przez wojewódzkiego inspektora jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych w.........................................................................................pod numerem ......................................................................

3.    Osoby obecne przy pobieraniu próbek: ............................................................................................................................

(imiona i nazwiska)

4.    Zleceniodawca............................................................................................................................

(imię i nazwisko, adres i miejsce zamieszkania albo nazwa, siedziba i adres)

5.    Miejsce pobrania próbek

(nazwa i adres)

(rodzaj i numer środka transportu/numer, nazwa magazynu)

6.    Czas pobrania próbek....................................................................................................................

(data i godzina)

7.    Producent ......................................................................................................................................

(imię i nazwisko, adres i miejsce zamieszkania albo nazwa, siedziba i adres)

8.    Sprzedawca...................................................................................................................................

(imię i nazwisko, adres i miejsce zamieszkania albo nazwa, siedziba i adres)

9.    Odbiorca........................................................................................................................................

(imię i nazwisko, adres i miejsce zamieszkania albo nazwa, siedziba i adres)

10.    Wielkość partii..............................................................................................................................

11.    Data produkcji partii .....................................................................................................................

12.    Dane identyfikacyjne partii...........................................................................................................

(numer identyfikacyjny, numer partii, oznaczenie kodowe)

13.    Przeznaczenie artykułu .................................................................................................................

14.    Deklarowana jakość......................................................................................................................

(deklaracja producenta lub wprowadzającego do obrotu)

15. Sposób składowania lub transportu i rodzaj opakowania

16. Stan ogólny partii

17. Wskazania dotyczące rodzaju badań

18. Metodyka pobierania próbek ........................................................................

(przepis, norma)

19. Opis warunków mogących mieć wpływ na pobieranie próbek

20.    Liczba przygotowanych próbek

21.    Jednostkowe masy próbek .......

22.    Rodzaj opakowania..................

23.    Sposób zabezpieczenia próbek

24. Wskazania dotyczące sposobu transportu i przechowywania próbek

25. Próbki wraz z protokołem przekazano...........................................................................................

(imię i nazwisko, stanowisko służbowe)

26. Do protokołu wniesiono następujące uwagi/nie wniesiono uwag*

Pieczęć imienna i podpis rzeczoznawcy:


(miejsce i data wystawienia protokołu) Podpisy osób obecnych przy pobraniu próbek:

Potwierdzenie odbioru próbek i protokołu

(data, imię i nazwisko, podpis)

Załącznik nr 718

WZÓR

PROTOKÓŁ Nr..................../............................Z USTALENIA KLAS JAKOŚCI

(kolejny numer/ numer rzeczoznawcy)

ŚWIEŻYCH OWOCÓW I WARZYW

Podstawa prawna: art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2005 r. Nr 187, poz. 1577, z późn. zm.).

1. Przedsiębiorca...................................................................................................................................................................

(imię i nazwisko, adres i miejsce zamieszkania albo nazwa, siedziba i adres)

2.    Rzeczoznawca...................................................................................................................................................................

(imię i nazwisko)

wpisany do rejestru prowadzonego przez wojewódzkiego inspektora jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych w......................................pod numerem .........................................................................................................................

3.    Miejsce ustalenia klas jakości...........................................................................................................................................

4.    Wyniki ustalenia klas jakości:

Lp.

Nazwa produktu/odmiana/wielkość

Opakowanie (rodzaj i liczba)

Wielkość partii

Klasa jakości

5. Do protokołu wniesiono następujące uwagi/nie wniesiono uwag*

Pieczęć imienna i podpis rzeczoznawcy:

(miejsce i data wystawienia protokołu)

Potwierdzenie odbioru protokołu:

(data, imię i nazwisko, podpis)

* Niepotrzebne skreślić.

1

7 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rynki rolne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 248, poz. 1486).

2

Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 170, poz. 1217, Nr 171, poz. 1225 i Nr 208, poz. 1541, z 2007 r. Nr 176, poz. 1238, z 2008 r. Nr 214, poz. 1346 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 31, poz. 206 oraz z 2011 r. Nr 106, poz. 622 i Nr 120, poz. 690.

3

   W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 maja 2004 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie nabywania uprawnień do wykonywania niektórych czynności związanych z oceną jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz dokumentowania tych czynności (Dz. U. Nr 128, poz. 1345), które weszło w życie z dniem 19 czerwca 2004 r.

4

   W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 1 września 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie nabywania uprawnień do wykonywania niektórych czynności związanych z oceną jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz dokumentowania tych czynności (Dz. U. Nr 181, poz. 1511), które weszło w życie z dniem 6 października 2005 r.

5

   Wprowadzenie do wyliczenia w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. a tiret pierwsze rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 lipca 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie nabywania uprawnień do wykonywania niektórych czynności związanych z oceną jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz dokumentowania tych czynności (Dz. U. poz. 902), które weszło w życie z dniem 7 września 2012 r.

6

   W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. a tiret drugie rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 5.

7

   Dodany przez § 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 4.

8

   W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 5.

9

   Dodany przez § 1 pkt 1 lit. c rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 5.

10

   Rozporządzenie zostało ogłoszone w dniu 28 lutego 2003 r.

11

W przypadku gdy zastosowano kilka różnych prezentacji, należy wskazać wszystkie odstępstwa oraz uwzględnić odpowiednie współczynniki korygujące.

12

1)    Wymagane w przypadku uboju dokonywanego na podstawie umowy z właścicielem.

2)    Masa tuszy ciepłej po dokonaniu korekty masy współczynnikami korygującymi, określonymi w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1249/2008 z dnia 10 grudnia 2008 r. ustanawiającym szczegółowe zasady wdrożenia wspólnotowych skal klasyfikacji tusz wołowych, wieprzowych i baranich oraz raportowania ich cen (Dz. Urz. UE L 337 z 16.12.2008, str. 3, z późn. zm.), jeżeli zakład stosuje inną prezentację tuszy niż prezentacja wzorcowa Unii Europejskiej.

13

Niepotrzebne skreślić.

14

Właściwe zaznaczyć.

15

9 Należy wypełnić właściwe kolumny w zależności od stosowanej metody klasyfikacji tusz, o której mowa w decyzji Komisji 2005/240/WE z dnia 11 marca 2005 r. zatwierdzającej metody klasyfikacji tusz wieprzowych w Polsce (Dz. Urz. UE L 74 z 19.03.2005, str. 62, z późn. zm.).

16

   Należy wypełnić, jeżeli masa tuszy ciepłej jest korygowana w oparciu o wartości określone w art. 2 decyzji Komisji 2005/240/WE z dnia 11 marca 2005 r. zatwierdzającej metody klasyfikacji tusz wieprzowych w Polsce.

17

   Należy wypełnić, jeżeli ważenie tuszy odbywa się później niż 45 minut po uboju, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 4 lutego 2009 r. w sprawie szczegółowych warunków ustalania klasy jakości handlowej tusz wieprzowych (Dz. U. Nr 28, poz. 181).

* Należy umieścić w protokole, jeżeli wypełniono kolumnę tabeli zatytułowaną Masa tuszy ciepłej skorygowana (kg). Wskazać wszystkie zastosowane odstępstwa w odniesieniu do każdej tuszy, dla której odstępstwa wystąpiły.

18

Dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 3.

Pozycje

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 158, 159, 160, 161, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172, 173, 174, 175, 176, 177, 179, 180, 181, 182, 183, 184, 185, 186, 187, 188, 189, 190, 191, 192, 193, 194, 195, 196, 197, 198, 199, 200, 201, 202, 203, 204, 205, 206, 207, 208, 209, 210, 211, 212, 213, 214, 215, 216, 217, 218, 219, 220, 221, 222, 223, 224, 225, 226, 227, 228, 229, 230, 231, 232, 233, 234, 235, 236, 237, 238, 239, 240, 241, 242, 243, 244, 245, 246, 247, 248, 249, 250, 251, 252, 253, 254, 255, 256, 257, 258, 259, 260, 261, 262, 263, 264, 265, 266, 267, 268, 269, 270, 271, 272, 273, 274, 275, 276, 277, 278, 279, 280, 281, 282, 283, 284, 285, 286, 287, 288, 289, 290, 291, 292, 293, 294, 295, 296, 297, 298, 299, 301, 302, 303, 304, 305, 306, 307, 308, 309, 310, 311, 312, 313, 314, 315, 316, 317, 318, 319, 320, 321, 322, 323, 324, 325, 326, 327, 328, 329, 330, 331, 332, 333, 334, 335, 336, 337, 338, 339, 340, 341, 342, 343, 344, 345, 346, 347, 348, 349, 350, 351, 352, 353, 354, 355, 356, 357, 358, 359, 360, 361, 362, 363, 364, 365, 366, 367, 368, 369, 370, 371, 372, 373, 374, 375, 376, 377, 378, 379, 380, 381, 382, 383, 384, 385, 386, 387, 388, 389, 390, 391, 392, 393, 394, 395, 396, 397, 398, 399, 400, 401, 402, 403, 404, 405, 406, 407, 408, 409, 410, 411, 412, 413, 414, 416, 417, 418, 419, 420, 421, 422, 423, 424, 425, 426, 427, 428, 429, 430, 431, 432, 433, 434, 435, 436, 437, 438, 440, 441, 442, 443, 444, 445, 446, 447, 448, 449, 450, 451, 452, 453, 454, 455, 456, 457, 458, 459, 460, 461, 462, 463, 464, 465, 466, 467, 468, 469, 470, 471, 472, 473, 474, 475, 476, 477, 478, 479, 480, 481, 482, 483, 484, 485, 486, 487, 488, 489, 490, 491, 492, 493, 494, 495, 496, 497, 498, 499, 500, 501, 502, 503, 504, 505, 506, 507, 508, 509, 510, 511, 512, 513, 514, 515, 516, 517, 518, 519, 520, 521, 522, 523, 524, 525, 526, 527, 528, 529, 530, 531, 532, 533, 534, 535, 537, 538, 539, 540, 541, 542, 543, 544, 545, 546, 547, 548, 549, 550, 551, 552, 553, 554, 555, 556, 557, 558, 559, 560, 561, 562, 563, 564, 565, 566, 567, 568, 569, 570, 571, 572, 573, 574, 575, 576, 577, 578, 579, 580, 581, 582, 583, 584, 585, 586, 587, 589, 590, 591, 592, 593, 594, 595, 596, 597, 598, 599, 600, 601, 602, 603, 604, 605, 606, 607, 608, 609, 610, 611, 612, 613, 614, 615, 616, 617, 618, 619, 620, 621, 622, 623, 624, 625, 626, 627, 628, 629, 630, 631, 632, 633, 634, 635, 636, 637, 638, 639, 640, 641, 642, 643, 644, 645, 646, 647, 648, 649, 650, 651, 652, 653, 654, 655, 656, 657, 658, 659, 660, 661, 662, 663, 664, 665, 666, 667, 668, 669, 670, 671, 672, 673, 674, 675, 676, 677, 678, 683, 685, 693, 695, 696, 703, 705, 707, 709, 713, 722, 733, 734, 735, 736, 737, 738, 739, 740, 741, 742, 743, 744, 745, 746, 747, 748, 749, 750, 751, 752, 753, 754, 755, 756, 757, 758, 759, 760, 761, 762, 763, 764, 765, 766, 767, 768, 769, 770, 771, 772, 773, 774, 775, 776, 777, 778, 779, 780, 781, 782, 783, 784, 785, 786, 787, 788, 789, 790, 791, 792, 793, 794, 795, 796, 797, 798, 799, 800, 801, 802, 803, 804, 805, 806, 807, 808, 809, 810, 811, 812, 813, 814, 815, 816, 817, 818, 819, 820, 821, 822, 823, 824, 826, 827, 828, 829, 830, 831, 832, 833, 834, 835, 836, 837, 838, 839, 840, 841, 842, 843, 844, 845, 846, 847, 848, 849, 850, 851, 852, 853, 854, 855, 856, 857, 858, 859, 860, 861, 862, 863, 864, 865, 866, 867, 868, 869, 870, 871, 872, 873, 874, 875, 876, 877, 878, 879, 880, 881, 882, 883, 884, 885, 886, 887, 888, 889, 890, 891, 892, 894, 895, 896, 897, 898, 899, 900, 901, 902, 903, 904, 905, 906, 907, 908, 909, 910, 911, 912, 913, 914, 915, 916, 917, 918, 919, 920, 921, 922, 923, 924, 925, 926, 927, 928, 929, 930, 931, 932, 933, 934, 935, 936, 937, 938, 939, 940, 941, 942, 943, 944, 945, 946, 947, 948, 949, 950, 951, 952, 953, 954, 955, 956, 957, 958, 959, 960, 961, 962, 963, 964, 965, 966, 967, 968, 969, 970, 971, 972, 973, 974, 975, 976, 977, 978, 979, 980, 981, 982, 983, 984, 985, 986, 987, 988, 989, 990, 991, 992, 993, 994, 995, 996, 997, 998, 999, 1000, 1001, 1002, 1003, 1004, 1005, 1006, 1007, 1008, 1009, 1010, 1011, 1012, 1013, 1014, 1015, 1016, 1017, 1018, 1019, 1020, 1021, 1022, 1023, 1024, 1025, 1026, 1027, 1028, 1029, 1030, 1031, 1032, 1033, 1034, 1035, 1036, 1037, 1038, 1040, 1041, 1042, 1043, 1044, 1045, 1046, 1047, 1048, 1049, 1050, 1051, 1052, 1053, 1054, 1055, 1056, 1057, 1058, 1059, 1060, 1061, 1062, 1063, 1064, 1065, 1066, 1067, 1068, 1069, 1070, 1071, 1072, 1073, 1074, 1075, 1076, 1077, 1078, 1079, 1080, 1081, 1082, 1083, 1084, 1085, 1086, 1087, 1088, 1089, 1090, 1091, 1092, 1093, 1094, 1095, 1096, 1097, 1098, 1099, 1100, 1101, 1102, 1103, 1104, 1105, 1106, 1107, 1108, 1109, 1110, 1111, 1112, 1113, 1114, 1115, 1116, 1117, 1118, 1119, 1120, 1121, 1122, 1123, 1124, 1125, 1126, 1127, 1128, 1129, 1131, 1132, 1133, 1134, 1135, 1136, 1137, 1138, 1139, 1140, 1141, 1142, 1143, 1144, 1145, 1146, 1147, 1148, 1149, 1150, 1151, 1152, 1153, 1154, 1155, 1156, 1157, 1158, 1159, 1160, 1161, 1162, 1163, 1164, 1165, 1166, 1167, 1168, 1169, 1170, 1171, 1172, 1173, 1174, 1175, 1176, 1177, 1178, 1179, 1180, 1181, 1182, 1183, 1184, 1185, 1186, 1187, 1188, 1189, 1190, 1191, 1192, 1193, 1194, 1195, 1196, 1197, 1198, 1199, 1200, 1201, 1202, 1203, 1204, 1205, 1206, 1207, 1208, 1209, 1210, 1211, 1212, 1213, 1214, 1215, 1216, 1217, 1218, 1219, 1220, 1221, 1222, 1223, 1224, 1225, 1226, 1227, 1228, 1229, 1230, 1231, 1232, 1233, 1234, 1235, 1236, 1237, 1238, 1239, 1240, 1241, 1242, 1243, 1244, 1245, 1246, 1247, 1248, 1249, 1250, 1251, 1252, 1253, 1254, 1255, 1256, 1257, 1258, 1259, 1260, 1261, 1262, 1263, 1264, 1265, 1266, 1267, 1268, 1269, 1270, 1271, 1272, 1273, 1274, 1275, 1276, 1277, 1278, 1279, 1280, 1281, 1282, 1283, 1284, 1285, 1286, 1287, 1288, 1289, 1290, 1291, 1292, 1293, 1294, 1295, 1296, 1297, 1298, 1299, 1300, 1301, 1302, 1303, 1304, 1305, 1306, 1308, 1309, 1310, 1311, 1312, 1313, 1314, 1315, 1316, 1317, 1318, 1319, 1320, 1321, 1322, 1323, 1324, 1325, 1326, 1327, 1328, 1329, 1331, 1332, 1333, 1334, 1335, 1336, 1337, 1338, 1339, 1340, 1341, 1342, 1343, 1344, 1345, 1346, 1347, 1348, 1349, 1350, 1351, 1352, 1353, 1354, 1355, 1356, 1357, 1358, 1359, 1360, 1361, 1362, 1363, 1364, 1365, 1366, 1367, 1368, 1369, 1370, 1371, 1373, 1374, 1375, 1376, 1377, 1378, 1379, 1380, 1381, 1382, 1383, 1384, 1385, 1386, 1387, 1388, 1389, 1390, 1391, 1392, 1393, 1394, 1395, 1396, 1397, 1398, 1399, 1400, 1401, 1402, 1403, 1404, 1405, 1406, 1407, 1408, 1409, 1410, 1411, 1412, 1413, 1414, 1415, 1416, 1417, 1418, 1419, 1420, 1421, 1422, 1423, 1424, 1425, 1426, 1427, 1428, 1429, 1430, 1431, 1432, 1433, 1434, 1435, 1436, 1437, 1438, 1439, 1440, 1441, 1442, 1443, 1444, 1445, 1446, 1447, 1448, 1449, 1450, 1451, 1452, 1453, 1454, 1455, 1456, 1457, 1458, 1459, 1460, 1461, 1462, 1463, 1464, 1465, 1466, 1467, 1468, 1469, 1470, 1471, 1472, 1473, 1474, 1475, 1476, 1477, 1478, 1479, 1480, 1481, 1482, 1483, 1484, 1485, 1486, 1487, 1488, 1489, 1490, 1491, 1492, 1493, 1494, 1495, 1496, 1497, 1498, 1499, 1500, 1501, 1502, 1503, 1504, 1505, 1506, 1507, 1508, 1509, 1510, 1511, 1512, 1513, 1514, 1515, 1516, 1517, 1518, 1519, 1520, 1521, 1522, 1523, 1524, 1525, 1526, 1527, 1528, 1529, 1530, 1531, 1532, 1533, 1534, 1535, 1536, 1537, 1538, 1539, 1540, 1541, 1542, 1543, 1544, 1545, 1546, 1547, 1548, 1549, 1550, 1551, 1552, 1553, 1554, 1555, 1556, 1557, 1558, 1559, 1560, 1561, 1562, 1563, 1564, 1565, 1566, 1567, 1568, 1569, 1570, 1571, 1572, 1573, 1574, 1575, 1576, 1577, 1578, 1579, 1580, 1581, 1582, 1583, 1584, 1585, 1586, 1587, 1588, 1589, 1590, 1592, 1593, 1594, 1595, 1596, 1597, 1598, 1599, 1600, 1601, 1602, 1603, 1604, 1605, 1606, 1607, 1608, 1609, 1610, 1611, 1612, 1613, 1614, 1616, 1617, 1618, 1619, 1620, 1621, 1622, 1623, 1624, 1625, 1626, 1627, 1628, 1629, 1630, 1631, 1632, 1634, 1635, 1636, 1637, 1638, 1639, 1640, 1641, 1642, 1643, 1644, 1645, 1646, 1647, 1648, 1649, 1650, 1651, 1652, 1653, 1654, 1655, 1656, 1657, 1658, 1659, 1660, 1661, 1662, 1663, 1664, 1665, 1666, 1667, 1668, 1669, 1670, 1671, 1672, 1673, 1674, 1675, 1676, 1677, 1678, 1679, 1680, 1681, 1682, 1683, 1684, 1685, 1686, 1687, 1688, 1689, 1690, 1691, 1692, 1693, 1694, 1695, 1696, 1697, 1698, 1699, 1700, 1701, 1702, 1703, 1704, 1705, 1706, 1707, 1708, 1709, 1710, 1711, 1712, 1713, 1714, 1715, 1716, 1717, 1718, 1719, 1720, 1721, 1722, 1723, 1724, 1725, 1726, 1727, 1728, 1729, 1730, 1731, 1732, 1733, 1734, 1735, 1736, 1737, 1738, 1739, 1740, 1741, 1742, 1743, 1744, 1745, 1746, 1747, 1748, 1749, 1750, 1751, 1752, 1753, 1754, 1755, 1756, 1757, 1758, 1759, 1760, 1761, 1762, 1763, 1764, 1765, 1766, 1767, 1768, 1769, 1770, 1771, 1772, 1773, 1774, 1775, 1776, 1777, 1778, 1779, 1780, 1781, 1782, 1783, 1784, 1785, 1786, 1790, 1799, 1802, 1809, 1810, 1812, 1817, 1820, 1826, 1829, 1834, 1835, 1846, 1848, 1855, 1858, 1859, 1870, 1871, 1874

Polecamy

Poszukując najlepszego prawnika na dolnym śląsku pamiętajmy że tylko prawnik Wrocław oferuje najtańsze usługi prawnicze w tej części kraju. Planujesz remont? Poszukujesz projektanta domu? Najlepsi fachowcy pomogą Ci w każdej pracy budowlanej – kwiaty na telefon Wrocław – najtaniej zakupisz w kwiaciarni Margarita we Wrocławiu przy ul. Orląt Lwowskich. Kiedy zdaży Ci się stłuczka lub kiedy Twój samochód odmówi Ci posłuszeństwa - znajdź najlepszą firmę holowniczą dzięki serwisowi o tematyce "pomoc drogowa". Polecamy równierz.
Wszelkie prawa zastrzeżone, © ZnanyPrawnik 2024
Dodaj do ulubionych Mapa strony Polityka prywatności Regulamin Reklama Współpraca Kontakt