|
|
Monitor Polski 1995 Nr 38 poz. 460 - Ogłoszenie informacji o działalności Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w 1994 r
OBWIESZCZENIE ZARZĄDU NARODOWEGO FUNDUSZU OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ
z dnia 25 maja 1995 r.
w sprawie ogłoszenia informacji o działalności Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w 1994 r.
(M.P. z dnia 9 sierpnia 1995 r.)
Na podstawie art. 88h ust. 4 ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska (Dz. U. z 1994 r. Nr 49, poz. 196 i z 1995 r. Nr 90, poz. 446) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informację o działalności Narodowego Funduszu Ochronny Środowiska i Gospodarki Wodnej w 1994 r.
Załącznik
INFORMACJA O DZIAŁALNOŚCI NARODOWEGO FUNDUSZU OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ W 1994 R. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej funkcjonuje na podstawie ustaw: o ochronie i kształtowaniu środowiska, prawo wodne, prawo geologiczne i górnicze. Powstał 1 lipca 1989 r., a zatem w roku 1994 minęło pięć lat jego działalności na rzecz ochrony środowiska. Ze środków Narodowego Funduszu wydatkowano do końca 1994 r. 13,3 bln zł, głównie w formie pożyczek, dotacji i dopłat do kredytów preferencyjnych, przy czym ocenia się, że środki te stanowiły około 25% ogółu poniesionych nakładów na ochronę środowiska. Dynamiczny rozwój Narodowego Funduszu, którego majątek przekroczył w roku 1994 sumę 12 bln zł sprawił, że może on finansować duże programy inwestycyjne o charakterze strategicznym, mające na celu przekształcanie przedsiębiorstw zgodnie z koncepcją ekorozwoju. Koncepcja ekorozwoju wzmacnia rolę ochrony środowiska w rozwoju społeczno-gospodarczym kraju, a tym samym zwiększa znaczenie gromadzenia, pomnażania i efektywnego wydatkowania środków na cele ekologiczne. Wychodząc naprzeciw tym zadaniom, Narodowy Fundusz podjął w roku sprawozdawczym działania dotyczące zarówno usprawnienia dystrybucji środków oraz kontroli ich właściwego wykorzystania przez inwestorów, jak też zapoczątkował zmiany swojej struktury organizacyjnej. Podjęto wdrożenie nowych form finansowania, takich jak linie kredytowe, konsorcja i leasing. Rozwijano współpracę z wojewódzkimi funduszami ochrony środowiska i gospodarki wodnej (WFOŚiGW) w zakresie koordynacji finansowania zadań poprzez weryfikację list przedsięwzięć priorytetowych oraz doskonalenia kryteriów oceny wniosków. Pośrednim, jednakże bardzo istotnym efektem współpracy z WFOŚiGW oraz prób nawiązania współpracy z funduszami gminnymi, jest zwiększenie liczby podmiotów uczestniczących w podejmowaniu decyzji o podziale środków publicznych. Opracowano jednolite formularze wniosków o pomoc finansową dla różnych grup inwestorów. Przeanalizowano i zmodyfikowano zasady udzielania pomocy finansowej. Wydłużono okres spłaty pożyczek oraz uelastyczniono ich oprocentowanie. Zwiększono poziom angażowania środków Funduszu do 70% wartości kosztorysowej zadań realizowanych przez samorządy, a finansowanych w formie pożyczki. Pomoc finansowa, udzielana samorządom, oprócz efektów ekologicznych, przynosi również korzyści pośrednie, w postaci tworzenia dodatkowych miejsc pracy, umacniania organów samorządowych, stymulując tym samym rozwój idei samorządowej.
Realizacja podstawowych zadań planu finansowego Narodowego Funduszu
Plan działalności finansowej Narodowego Funduszu na rok 1994 uchwalony został przez Radę Nadzorczą dnia 27 stycznia 1994 r. (Uchwała nr 1/94). Określił on przychody w wysokości 5.004,0 mld zł, a rozchody w wysokości 6.303,0 mld zł (+100 mld zł umorzeń). Koszty utrzymania Biura, Zarządu oraz Rady Nadzorczej ustalone zostały na poziomie 65,0 mld zł, wydatki na inwestycje 45,0 mld zł; wynik finansowy w kwocie 539,0 mld zł. Wobec pomyślnej realizacji planowanych przychodów, na wniosek Zarządu Rada Nadzorcza w dniu 6 września dokonała zmian planu polegających na podwyższeniu przychodów o 950 mld zł oraz powiększeniu wydatków o kwotę 637 zł, przy czym ograniczono planowane koszty utrzymania Biura o 11,0 mld zł, a zwiększono wydatki inwestycyjne o 20,0 mld zł. Planowany wynik finansowy za rok 1994 bez uwzględnienia zysków i strat nadzwyczajnych został ustalony na poziomie 610,0 mld zł.
Przychody i rozchody w latach 1993 i 1994
| | w mln zł |
Wyszczególnienie | 1993 | 1994 |
| wykonanie | plan | wykonanie |
Przychody razem: | 4827,2 | 5954,0 | 7628,3 |
z tego: | | | |
1) z opłat i kar, | 3748,9 | 4200,0 | 5194,8 |
2) z opłat eksploatacyjnych | 405,3 | 700,0 | 935,4 |
3. pozostałe | 673,0 | 1054,0 | 1498,1 |
Rozchody razem: | 3754,6 | 6940,1 | 6404,4 |
z tego | | | |
1) razem pomoc finansowa (bez górnictwa i geologii) | 3362,6 | 5881,0 | 5055,8 |
2) górnictwo i geologia | 135,0 | 660,1 | 433,5 |
3) inne | 211,9 | 280,0 | 796,1 |
4) koszty Biura, Zarządu i Rady Nadzorczej | 30,8 | 54,0 | 54,1 |
5) inwestycje | 14,3 | 65,0 | 64,9 |
Wpływy z województw
Do Narodowego Funduszu wpłynęło 4.332,2 mld zł z tytułu opłat i kar wymierzonych przez wojewodów i wojewódzkich inspektorów ochrony środowiska. Jest to o 964,6 mld zł, tj. o 28,6% więcej niż w roku poprzednim. Wzrost wpływów był niższy niż wskaźnik inflacji, wynoszący 32,2%. Otrzymana kwota stanowiła 123,9% planowanych wpływów (3497,0 mld zł). Wpływy z okręgowych dyrekcji gospodarki wodnej za korzystanie z urządzeń wodnych, żeglugę i spław oraz za wydobycie materiałów z wód wyniosły 4,2 mld zł, stanowiły 72,4% poziomu z roku poprzedniego i były o 40,0% wyższe niż określał plan.
Pożyczki i dotacje
W roku 1994 Fundusz zawarł 1060 umów pożyczek i dotacji na kwotę 5,7 bln zł. Oznacza to wyraźny wzrost liczby zawartych umów w stosunku do roku 1993 (o 61,6%). Biuro Funduszu obsługiwało w roku sprawozdawczym 2256 umów na kwotę 15,7 bln zł, z czego na koniec roku czynnych było 1584 umowy na kwotę 14,3 bln zł. Zakończono całkowicie obsługę 627 umów (w tym 107 umów o pożyczkę). W 1994 r. wypłacono w formie pożyczek i dotacji 4.729,4 mld zł, to jest o 49,3% więcej niż w 1993 r. i o 13,7% mniej w stosunku do planu, tj. o 751,6 mld zł. Podstawową przyczyną niepełnego wykonania planu pomocy były niedociągnięcia po stronie pożyczkobiorców, którzy nie przedstawiali terminowo rozliczeń okresowych warunkujących dalsze wypłaty. W wyniku tego do końca 1994 r. nie zostały uruchomione środki przewidziane umowami do wypłaty na ten rok na kwotę 784 mld zł.
Pomoc zakładom najbardziej uciążliwym dla środowiska - "Lista 80"
W okresie sprawozdawczym zawarto 18 umów z zakładami najbardziej uciążliwymi dla środowiska. Wielkość pomocy finansowej objętej umowami zawartymi w 1994 r. wynosi 1.017,2 mld zł, natomiast wypłaty zrealizowane wynosiły 847,0 mld zł. Umowy zawarte z zakładami "Listy 80" stanowią 20% ogólnej wartości umów zawartych w 1994 r. i 17,9% ogólnej kwoty wypłaty.
Umorzenia
W okresie sprawozdawczym do Narodowego Funduszu wpłynęły 172 wnioski o umorzenie. Komisja ds. umorzeń wnioskowała o częściowe umorzenie w 64 przypadkach, pozostałe wnioski zostały oddalone ze względu na niespełnianie podstawowych warunków umorzenia. Zarząd Narodowego Funduszu podjął uchwały o umorzeniu pożyczek w wysokości 86.740 mln zł, z czego na okres sprawozdawczy przypadło 45.340 mln zł.
Trudne pożyczki
Na dzień 31.12.1994 r., w aktywach Narodowego Funduszu znajdowało się 766 czynnych pożyczek na łączną kwotę 11,687 mld zł. Zgodnie z uchwałą Zarządu NFOŚiGW, za "trudną pożyczkę" uznaje się taką, w której opóźnienie w spłacie należności głównej wynosi trzy miesiące lub w spłacie odsetek - sześć miesięcy. Wszystkich zaległych pożyczek było 133 (17,4%), a suma zaległych spłat wyniosła 714 mld zł (6,1%) czynnych pożyczek. W wyniku zawarcia układów sądowych zawartych przez spółki węglowe z wierzycielami, umorzone zostało 40% - 467 mld należności Narodowego Funduszu z tytułu udzielonych spółkom węglowym trzynastu pożyczek, co stanowi 65% całej kwoty trudnych pożyczek i 4,0% czynnych pożyczek.
Działalność kapitałowa
W roku 1994 Narodowy Fundusz na działalność kapitałową wydał 400,6 mld zł przy planie 278 mld zł. Dofinansowywano także działalność leasingową będącą nowym sposobem finansowania ekologii, szczególnie korzystnym w przemyśle. Narodowy Fundusz, według stanu na dzień 31.12.1994 r., był akcjonariuszem 5 spółek akcyjnych, udziałowcem 7 spółek z ograniczoną odpowiedzialnością oraz komandytariuszem w jednej spółce (w likwidacji). Zaangażowanie kapitałowe wynosiło 700,7 mld zł, z czego 500,8 mld zł stanowiły akcje, a 199,9 mld zł stanowiły udziały.
Realizacja potrzeb górnictwa
W ramach umów zawartych przed 1994 r. wypłacono w roku 1994 na potrzeby górnictwa 24,7 mld zł, w tym 17,1 mld zł pożyczek i 7,6 mld zł dotacji. Podpisano 20 umów na kwotę 399,2 mld zł (w tym pożyczka w wysokości 60,0 mld zł). Łączny koszt tych zadań wynosi 2.163,1 mld zł. Udział pomocy Narodowego Funduszu w ww. inwestycjach wynosi 18,5%. W ciągu roku zakończono 10 zadań (2 zadania z umów zawartych przed 1994 r.). Zatwierdzono 11 wniosków na łączną sumę 312,5 mld zł, w tym na 1995 r. przypada 162,1 mld zł. Wartość kosztorysowa tych inwestycji wynosi 839,9 mld zł. Udział środków Narodowego Funduszu w tych przedsięwzięciach wynosi 37,2%. W wyniku realizacji zadań z zakresu górnictwa uzyskano następujące efekty ekologiczne: - lokowanie pod ziemią 696 tys. Mg odpadów górniczych i 450 tys. Mg popiołów elektrownianych oraz 42 tys. Mg soli zawartych w wodach słonych w skali rocznej, - zachowanie dla produkcji rolnej 164 ha oraz odzyskanie dla gospodarki leśnej ok. 120 ha terenów zdegradowanych działalnością górniczą, - poprawa parametrów jakościowych węgli i miałów energetycznych w modernizowanych zakładach przeróbki mechanicznej, co przyczyni się do zredukowania emisji do atmosfery ok. 65,2 tys. Mg SO2 i ok. 46,7 tys. Mg pyłów w skali rocznej. Pozostające środki z opłat eksploatacyjnych na górnictwo na koniec roku 1994 wynosiły 272,5 mld zł.
Prace geologiczne
W roku sprawozdawczym realizowano ogółem 316 przedsięwzięć geologicznych zamawianych przez Ministra OŚZNiL w ramach podpisanego w lutym 1994 r. porozumienia dotyczącego finansowania, realizacji i koordynacji prac geologicznych. Wśród prac zakończonych do ważniejszych należą: - inwentaryzacja złóż i wyrobisk kopalin stałych oraz składowisk odpadów w ujęciu gminnym, m.in. dla woj. elbląskiego, katowickiego, płockiego i nowosądeckiego, - ocena stanu ekologicznego i zagrożeń wód podziemnych m.in. Kotliny Toruńskiej, zlewni rzeki Drwęcy, woj. bialskopodlaskiego i skierniewickiego, - weryfikacja zasobów złóż surowców pospolitych dla wybranych województw, - poszukiwanie i dokumentowanie surowców skalnych: kruszyw naturalnych, kredy jeziornej, wapieni, bazaltów itp., - dokumentacje hydrogeologiczne głównych zbiorników wód podziemnych, - Europrobe - opracowanie cieplnego pola Ziemi na obszarze Polski, - geochemiczna mapa Bałtyku Południowego, - ochrona wód podziemnych Lubelskiego Zagłębia Węglowego, - Atlas Radioekologiczny Warszawy i okolic w skali 1:200 000. Nakłady planowane w 1994 r. na realizowane przedsięwzięcia wynosiły ogółem - 207,2 mld zł. Wypłaty w 1994 r. na finansowanie prac geologicznych wyniosły łącznie 142,1 mld zł, z czego kwota 11,7 mld dotyczyła prac wykonanych w 1993 r. Pozostające środki z opłat eksploatacyjnych na prace geologiczne na koniec 1994 r. wyniosły 332,9 mld zł.
Gospodarowanie środkami funduszy powierzonych
Środki pieniężne funduszy powierzonych na początek roku wyniosły 49,3 mld zł i obejmowały środki pochodzące ze sprzedaży darów fińskich, pomocy agencji szwedzkiej BITS oraz funduszu PHARE. W ciągu roku środki zwiększyły się o 38,0 mld zł. Współpraca ze szwedzką agencją BITS dotyczy budowy oczyszczalni ścieków w Nowym Targu i Koszalinie, a także inwestycji ciepłowniczej w Toruniu. Wydatki z funduszu PHARE w wysokości 1,7 mld zł dotyczyły finansowania badań, dokonywanych przez Instytut Badawczy Leśnictwa, a związanych z likwidacją szkodników leśnych. Łączne wydatki z funduszy powierzonych w 1994 r. wyniosły 12,1 mld zł. Na koniec roku stan środków pieniężnych funduszy powierzonych wyniósł 75,2 mld zł.
Współpraca z zagranicą
W sierpniu 1994 r. Narodowy Fundusz przejął od Ministra OŚZNiL zadanie zagospodarowywania pomocy zagranicznej przeznaczonej na ochronę środowiska. Pomoc ta pochodzi z następujących źródeł: - z programu Unii Europejskiej PHARE, - z programu Banku Światowego, - z pomocy bilateralnej. Program PHARE realizowany jest w kolejnych fazach, których zakres jest każdorazowo uzgadniany z Komisją Unii. Łączna kwota dotychczas uzgodnionej pomocy wynosi 75 mln ECU (2.250 mld zł). W roku 1994 ze środków programu PHARE zakończono realizację 10 projektów, kontynuowano 6, rozpoczęto 3. Zawarto 17 kontraktów (na łączną kwotę 8,6 mln ECU). Poprzez Narodowy Fundusz realizowana jest ekokonwersja fińska. Wobec powszechnego uznania polskiego modelu finansowania ochrony środowiska za najlepszy i godny naśladowania, zwłaszcza dla znajdujących się w okresie transformacji krajów Europy Środkowej i Wschodniej, nawiązano robocze kontakty z instytucjami i specjalistami z tych krajów w celu przekazania naszych doświadczeń. Nawiązano kontakty z Ukrainą i Rosją, przekazywane są nasze doświadczenia specjalistom z Litwy, Słowacji i Bułgarii.
Ochrona atmosfery
Zawarto 153 umowy dotacji i pożyczek, których łączny koszt inwestycyjny wynosił 9,2 bln zł. Pomoc Narodowego Funduszu stanowi 1,962,2 mln zł, z czego do uruchomienia w 1994 r. - 1.190 mld zł. Wypłacono 1.706,7 mld zł, nie zrealizowano zaplanowanych wypłat na kwotę 277,4 mld zł na skutek opóźnień w realizacjach umów. Zobowiązania po 1994 r., wynikające z zawartych umów wynoszą 1.023,9 mld zł. W związku z realizacją umów zawartych w 1994 r. spodziewane zmniejszenie wielkości emisji zanieczyszczeń powstających z energetycznego spalania paliw wynosi (tys. ton/rok): - dwutlenek siarki 96,7, - pyłów 29,6, - tlenków azotu 8,6, - tlenku węgla 55,5. Ważniejsze umowy zawarte 1994 r. dotyczą: - budowy instalacji odsiarczania spalin w Elektrowni Jaworzno III (543 mld zł), - budowy instalacji reformingu katalitycznego do produkcji benzyny bezołowiowej w Rafinerii Gdańsk S.A. (420 mld zł), - likwidacji stalowni martenowskiej i zastąpienia czterech pieców martenowskich jednym piecem elektrycznym w Hucie Łabędy (150 mld zł), - modernizacji wytwórni kwasu siarkowego utylizującej siarkowodór z odsiarczalni gazu koksowniczego w Zakładach Koksowniczych Zdzieszowice (10 mld zł), - modernizacji instalacji do produkcji spirytusu do benzyn w Zakładach Przemysłu Spirytusowego POLMOS Kutno (4 mld zł).
Ochrona wód i gospodarka wodna
Ogółem w 1994 r. wpłynęło 426 wniosków o dofinansowanie zadań z zakresu ochrony wód i gospodarki wodnej. W 1994 r. zawarto 203 umowy dotacji pożyczek, których łączny koszt wynosi 7,3 bln zł, a pomoc Narodowego Funduszu 2 bln zł, z czego do wypłaty w 1994 r. przypadało 1.080,0 mld zł. Planowanym efektem zawartych w 1994 r. w Narodowym Funduszu umów będzie wybudowanie oczyszczalni ścieków o przepustowości 670,8 tys.m3/d, wybudowanie 188,7 km kolektorów oraz przepompowni o łącznej przepustowości 7950 m3/d. W zakresie gospodarki wodnej efektem będzie zwiększenie pojemności zbiorników o 58,8 mln m3 i ich powierzchni o 378,6 ha, ponadto zostaną wykonane wały przeciwpowodziowe o długości 313,1 km. Ważniejsze umowy zrealizowane w 1994 r. dotyczą: - oczyszczalni ścieków dla Białegostoku, Koszalina, Kruszwicy, Czechowic-Dziedzic, Włoszczowej, Buska-Zdroju, Orzesza, Olecka, - zbiornika wodnego Cieszanowice, - stacji uzdatniania wody dla Płocka, - oczyszczalni ścieków dla cukrowni: Zduny i Ciechanów, - kolektorów w Tczewie, Czeladzi, Wieliczce, w gminie Rewal, "Morena III" w Gdańsku.
Ochrona powierzchni ziemi
Ogółem w 1994 r. wpłynęło 57 wniosków o dofinansowanie zadań z zakresu ochrony powierzchni ziemi, tj.: - budowy wysypisk komunalnych i przemysłowych, - budowy kompostowni, - likwidacji skutków działalności przemysłowej, - termicznej utylizacji odpadów niebezpiecznych - głównie odpadów szpitalnych, - likwidacji skażeń gruntów i wód produktami ropopochodnymi. Ogólny koszt zgłoszonych przedsięwzięć wynosił 2.154 mld zł, w tym wnioskowany udział Narodowego Funduszu 540 mld zł, co stanowi 25%. Ze względu na małą aktywność przedsiębiorstw i samorządów w zakresie stosowania nowoczesnych technologii unieszkodliwiania odpadów, Narodowy Fundusz prowadził szeroką działalność inspiracyjną. W 1994 r. zawarto 30 umów dotacji i pożyczek, których łączny koszt inwestycyjny wynosi 1.004 mld zł. Pomoc Narodowego Funduszu wynosi 335,3 mld zł, z czego wypłacono w 1994 r. 167,0 mld zł. Przewidywane główne efekty ekologiczne, spodziewane po realizacji przedsięwzięć, na które zawarto umowy w 1994 r.: - skierowanie do gospodarczego wykorzystania odpadów energetycznych w ilości 150 tys. ton rocznie, - uzyskanie dalszych 4.200 tys. m3 pojemności składowisk, - przerób na kompost 25 tys. ton odpadów rocznie, - oczyszczenie i rekultywacja ok. 50 ha terenów skażonych zanieczyszczeniami ropopochodnymi, w tym ochrona ujęć wody dla miasta Szczecina, - tworzenie warunków do zagospodarowania odpadów szpitalnych w 3 ośrodkach wojewódzkich.
Ochrona przyrody
W 1994 r. wpłynęło 136 wniosków o dofinansowanie zadań z dziedziny ochrony przyrody kwotą 1.133,2 mld zł. Wartość kosztorysowa zgłoszonych zadań wyniosła 1.891,7 mld zł. Zawarto 61 umów (60 umów dotacji i 1 umowa pożyczki) na łączną kwotę 259,1 mld zł, których realizacja wymagała wydatkowania w ciągu roku kwoty 243,5 mld zł. Udzielona pomoc pokrywa około 22,9% kwoty wnioskowanej. Jednocześnie realizowane były zobowiązania z umów zawartych w latach poprzednich - 50 umów na łączną kwotę 89,7 mld zł, z czego do wypłaty w 1994 przypadało 44,7 mld zł przy wartości kosztorysowej realizowanych zadań na poziomie 208,5 mld zł.
Monitoring środowiska
Realizacja zadań z zakresu monitoringu środowiska odbywała się w ścisłej współpracy z Państwową Inspekcją Ochrony środowiska. Na realizację tych zadań przewidziano kwotę 150,0 mld zł. Wpłynęło 39 wniosków o dofinansowanie zadań o wartości kosztorysowej 221,6 mld zł. Zawarto 26 umów dotacji na łączną kwotę 175,0 mld zł, a wypłaty z tego tytułu w ubiegłym roku wyniosły 155,5 mld zł.
Edukacja ekologiczna
Wpłynęło 390 wniosków dotyczących 1994 r. i dalszych o przyznanie pomocy na realizację zadań dotyczących edukacji ekologicznej na łączną kwotę 199,1 mld zł. Wartość kosztorysowa tych zadań wynosiła 968,7 mld zł. Zawarto 134 umowy (w tym 1 umowa pożyczki) na kwotę 60,0 mld zł (30% wnioskowanych kwot), realizacja których w 1994 r. angażowała kwotę 41,0 mld zł. Zobowiązania z lat poprzednich dotyczyły 36 umów i opiewały na kwotę 6,7 mld zł. Najwięcej środków wydatkowano na zakupy wyposażenia dla szkół średnich - zawodowych realizujących zatwierdzone przez Ministerstwo Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa programy nauczania oraz dla szkół wyższych prowadzących specjalistyczne kierunki studiów lub studia podyplomowe - około 90% wydatkowanych na ten cel środków. Na uwagę zasługują dofinansowane ze środków Narodowego Funduszu wydawnictwa książkowe, które ukazały się na rynku księgarskim w 1994 r., a szczególnie przeznaczone dla dzieci i młodzieży. Część z nich została zakwalifikowana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej jako podręczniki pomocnicze do nauki przedmiotów obejmujących zagadnienia ekologii i ochrony środowiska. Z pomocą finansową Narodowego Funduszu wydawano 14 czasopism w całości poświęconych ochronie środowiska, 3 dodatki ekologiczne oraz kolumny poświęcone ochronie środowiska w 6 gazetach i czasopismach.
Nadzwyczajne zagrożenia środowiska
Na realizację zadań z zakresu przeciwdziałania nadzwyczajnym zagrożeniom środowiska przewidziano 250,0 mld zł. Wnioski dotyczące zakupów sprzętu w większości dotyczyły wyposażenia jednostek wojewódzkich Państwowej Straży Pożarnej pod kątem realizacji Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego. Było to kontynuacją działań zapoczątkowanych w 1992 r., mających na celu stworzenie zaplecza technicznego umożliwiającego szybkie unieszkodliwienie zagrożenia środowiska powstającego w wyniku awarii urządzeń, rozlewów substancji toksycznych i pochodnych ropy naftowej.
Finansowanie prac naukowo-badawczych i ekspertyz
W roku sprawozdawczym znacznie rozszerzono zakres finansowania prac naukowo-badawczych i ekspertyz. Wpłynęło 116 wniosków o sfinansowanie prac naukowo-badawczych i ekspertyz, z tego 109 na zamówienie ministra. Zawarto 103 umowy. Z tytułu tych umów wypłacono do końca grudnia 8,4 mld zł.
Warszawa, dnia 25 maja 1995 r.
Pozycje
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172, 173, 174, 175, 176, 177, 178, 179, 180, 181, 182, 183, 184, 185, 186, 187, 188, 189, 190, 191, 192, 193, 194, 195, 196, 197, 198, 199, 200, 201, 202, 203, 204, 205, 206, 207, 208, 209, 210, 211, 212, 213, 214, 215, 216, 217, 218, 219, 220, 221, 222, 223, 224, 225, 226, 227, 228, 229, 230, 231, 232, 233, 234, 235, 236, 237, 238, 239, 240, 241, 242, 243, 244, 245, 246, 247, 248, 249, 250, 251, 252, 253, 254, 255, 256, 257, 258, 259, 260, 261, 262, 263, 264, 265, 266, 267, 268, 269, 270, 271, 272, 273, 274, 275, 276, 277, 278, 279, 280, 281, 282, 283, 284, 285, 286, 287, 288, 289, 290, 291, 292, 293, 294, 295, 296, 297, 298, 299, 300, 301, 302, 303, 304, 305, 306, 307, 308, 309, 310, 311, 312, 313, 314, 315, 316, 317, 318, 319, 320, 321, 322, 323, 324, 325, 326, 327, 328, 329, 330, 331, 332, 333, 334, 335, 336, 337, 338, 339, 340, 341, 342, 343, 344, 345, 346, 347, 348, 349, 350, 351, 352, 353, 354, 355, 356, 357, 358, 359, 360, 361, 362, 363, 364, 365, 366, 367, 368, 369, 370, 371, 372, 373, 374, 375, 376, 377, 378, 379, 380, 381, 382, 383, 384, 385, 386, 387, 388, 389, 390, 391, 392, 393, 394, 395, 396, 397, 398, 399, 400, 401, 402, 403, 404, 405, 406, 407, 408, 409, 410, 411, 412, 413, 414, 415, 416, 417, 418, 419, 420, 421, 422, 423, 424, 425, 426, 427, 428, 429, 430, 431, 432, 433, 434, 435, 436, 437, 438, 439, 440, 441, 442, 443, 444, 445, 446, 447, 448, 449, 450, 451, 452, 453, 454, 455, 456, 457, 458, 459, 460, 461, 462, 463, 464, 465, 466, 467, 468, 469, 470, 471, 472, 473, 474, 475, 476, 477, 478, 479, 480, 481, 482, 483, 484, 485, 486, 487, 488, 489, 490, 491, 492, 493, 494, 495, 496, 497, 498, 499, 500, 501, 502, 503, 504, 505, 506, 507, 508, 509, 510, 511, 512, 513, 514, 515, 516, 517, 518, 519, 520, 521, 522, 523, 524, 525, 526, 527, 528, 529, 530, 531, 532, 533, 534, 535, 536, 537, 538, 539, 540, 541, 542, 543, 544, 545, 546, 547, 548, 549, 550, 551, 552, 553, 554, 555, 556, 557, 558, 559, 560, 561, 562, 563, 564, 565, 566, 567, 568, 569, 570, 571, 572, 573, 574, 575, 576, 577, 578, 579, 580, 581, 582, 583, 584, 585, 586, 587, 588, 589, 590, 591, 592, 593, 594, 595, 596, 597, 598, 599, 600, 601, 602, 603, 604, 605, 606, 607, 608, 609, 610, 611, 612, 613, 614, 615, 616, 617, 618, 619, 620, 621, 622, 623, 624, 625, 626, 627, 628, 629, 630, 631, 632, 633, 634, 635, 636, 637, 638, 639, 640, 641, 642, 643, 644, 645, 646, 647, 648, 649, 650, 651, 652, 653, 654, 655, 656, 657, 658, 659, 660, 661, 662, 663, 664, 665, 666, 667, 668, 669, 670, 671, 672, 673, 674, 675, 676, 677, 678, 679, 680, 681, 682, 683, 684, 685, 686, 687, 688, 689, 690, 691, 692, 693, 694, 695, 696, 697, 698, 699, 700, 701, 702, 703, 704, 705, 706, 707, 708, 709, 710, 711, 712, 713, 714, 715, 716, 717, 718, 719, 720, 721, 722, 723, 724, 725, 726, 727, 728, 729, 730, 731, 732, 733, 734, 735, 736, 737, 738, 739, 740, 741, 742, 743, 744, 745, 746, 747, 748, 749, 750, 751, 752, 753, 754, 755, 756, 757, 758, 759, 760, 761, 762, 763, 764, 765, 766, 767, 768, 769, 770, 771
|