|
![](/gfx/pixel.gif) |
Kodeks postępowania administracyjnego
DZIAŁ VIII
Skargi i wnioski
ROZDZIAŁ 1
Postanowienia ogólne
Art. 221.
75)
§ 1. Zagwarantowane każdemu w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej prawo składania petycji, skarg i wniosków
do organów państwowych, organów jednostek samorządu terytorialnego, organów samorządowych jednostek
organizacyjnych oraz do organizacji i instytucji społecznych realizowane jest na zasadach określonych
przepisami niniejszego działu.
§ 2. Petycje, skargi i wnioski mogą być składane do organizacji i instytucji społecznych w związku z
wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej.
§ 3. Petycje, skargi i wnioski można składać w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej
zgodą.
Art. 222.
76)
O tym, czy
pismo jest skargą albo wnioskiem, decyduje treść pisma, a nie jego forma zewnętrzna.
Art. 223. § 1.
77)
Organy
państwowe, organy samorządu terytorialnego i inne organy samorządowe oraz organy organizacji społecznych –
rozpatrują oraz załatwiają skargi i wnioski w ramach swojej właściwości.
§ 2.
78)
Pracownik organu
państwowego, pracownik samorządowy oraz organu organizacji społecznej, winny niewłaściwego i nieterminowego
załatwiania skarg i wniosków, podlega odpowiedzialności porządkowej lub dyscyplinarnej albo innej
odpowiedzialności przewidzianej w przepisach prawa.
Art. 224. Ilekroć w przepisach niniejszego działu jest mowa o organach państwowych – rozumie się przez
to także organy przedsiębiorstw państwowych i innych państwowych jednostek organizacyjnych.
Art. 225. § 1. Nikt nie może być narażony na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z powodu złożenia
skargi lub wniosku albo z powodu dostarczenia materiału do publikacji o znamionach skargi lub wniosku, jeżeli
działał w granicach prawem dozwolonych.
§ 2.
79)
Organy państwowe, organy
jednostek samorządu terytorialnego i inne organy samorządowe oraz organy organizacji społecznych są obowiązane
przeciwdziałać hamowaniu krytyki i innym działaniom ograniczającym prawo do składania skarg i wniosków lub
dostarczania informacji – do publikacji – o znamionach skargi lub wniosku.
Art. 226.
80)
Rada Ministrów
wyda, w drodze rozporządzenia, przepisy o organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
ROZDZIAŁ 2
Skargi
Art. 227.
81)
Przedmiotem
skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez
ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne
załatwianie spraw.
Art. 228. Skargi składa się do organów właściwych do ich rozpatrzenia.
Art. 229.
82)
Jeżeli
przepisy szczególne nie określają innych organów właściwych do rozpatrywania skarg, jest organem właściwym do
rozpatrzenia skargi dotyczącej zadań lub działalności:
1) rady gminy, rady powiatu i sejmiku województwa – wojewoda, a w zakresie spraw finansowych – regionalna
izba obrachunkowa,
2) organów wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego w sprawach należących do zadań zleconych z
zakresu administracji rządowej – wojewoda,
3) wójta (burmistrza lub prezydenta miasta) i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, z wyjątkiem
spraw określonych w pkt 2 – rada gminy,
4) zarządu powiatu oraz starosty, a także kierowników powiatowych służb, inspekcji, straży i innych
jednostek organizacyjnych, z wyjątkiem spraw określonych w pkt 2 – rada powiatu,
5) zarządu i marszałka województwa, z wyjątkiem spraw określonych w pkt 2 – sejmik województwa,
6) wojewody w sprawach podlegających rozpatrzeniu według kodeksu – właściwy minister, a w innych sprawach –
Prezes Rady Ministrów,
7) innego organu administracji rządowej, organu przedsiębiorstwa państwowego lub innej państwowej jednostki
organizacyjnej – organ wyższego stopnia lub sprawujący bezpośredni nadzór,
8) ministra – Prezes Rady Ministrów,
9) organu centralnego i jego kierownika – organ, któremu podlega.
Art. 230.
83)
Do
rozpatrzenia skargi dotyczącej zadań i działalności organizacji społecznej właściwy jest organ bezpośrednio
wyższego stopnia tej organizacji, a w stosunku do organu naczelnego organizacji – Prezes Rady Ministrów lub
właściwi ministrowie sprawujący nadzór nad działalnością tej organizacji.
Art. 231. Jeżeli organ, który otrzymał skargę, nie jest właściwy do jej rozpatrzenia, obowiązany jest
niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie siedmiu dni, przekazać ją właściwemu organowi, zawiadamiając
równocześnie o tym skarżącego, albo wskazać mu właściwy organ.
Art. 232. § 1. Organ właściwy do rozpatrzenia skargi może ją przekazać do załatwienia organowi
niższego stopnia, o ile skarga nie zawiera zarzutów dotyczących działalności tego organu.
§ 2. Skargę na pracownika można przekazać do załatwienia również jego przełożonemu służbowemu, z obowiązkiem
zawiadomienia organu właściwego do rozpatrzenia skargi o sposobie jej załatwienia.
§ 3. O przekazaniu skargi zawiadamia się równocześnie skarżącego.
Art. 233. Skarga w sprawie indywidualnej, która nie była i nie jest przedmiotem postępowania
administracyjnego, powoduje wszczęcie postępowania, jeżeli została złożona przez stronę. Jeżeli skarga taka
pochodzi od innej osoby, może spowodować wszczęcie postępowania administracyjnego z urzędu, chyba że przepisy
wymagają do wszczęcia postępowania żądania strony.
Art. 234. W sprawie, w której toczy się postępowanie administracyjne:
1) skarga złożona przez stronę podlega rozpatrzeniu w toku postępowania, zgodnie z przepisami kodeksu,
2) skarga pochodząca od innych osób stanowi materiał, który organ prowadzący postępowanie powinien
rozpatrzyć z urzędu.
Art. 235. § 1. Skargę w sprawie, w której w toku postępowania administracyjnego została wydana
decyzja ostateczna, uważa się zależnie od jej treści za żądanie wznowienia postępowania lub za żądanie
stwierdzenia nieważności decyzji albo jej uchylenia lub zmiany z urzędu.
§ 2. W przypadkach określonych w § 1 żądanie zostanie uwzględnione, gdy zachodzą przewidziane w kodeksie
warunki do wznowienia postępowania, stwierdzenia nieważności decyzji albo jej uchylenia lub zmiany.
Art. 236. W przypadkach określonych w art. 233 i 234 organem właściwym do rozpatrzenia skargi jest
organ uprawniony do wszczęcia postępowania lub organ, przed którym toczy się postępowanie, a w przypadkach
określonych w art. 235 – organ właściwy do wznowienia postępowania, stwierdzenia nieważności decyzji albo do jej
uchylenia lub zmiany.
Art. 237. § 1. Organ właściwy do załatwienia skargi powinien załatwić skargę bez zbędnej zwłoki, nie
później jednak niż w ciągu miesiąca.
§ 2.
84)
Posłowie na Sejm,
senatorowie i radni, którzy wnieśli skargę we własnym imieniu albo przekazali do załatwienia skargę innej
osoby, powinni być zawiadomieni o sposobie załatwienia skargi, a gdy jej załatwienie wymaga zebrania dowodów,
informacji lub wyjaśnień – także o stanie rozpatrzenia skargi, najpóźniej w terminie czternastu dni od dnia jej
wniesienia albo przekazania.
§ 3. O sposobie załatwienia skargi zawiadamia się skarżącego.
§ 4. W razie niezałatwienia skargi w terminie określonym w § 1 stosuje się przepisy art. 36–38.
Art. 238. § 1. Zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi powinno zawierać: oznaczenie organu, od
którego pochodzi, wskazanie, w jaki sposób skarga została załatwiona, oraz podpis z podaniem imienia, nazwiska
i stanowiska służbowego osoby upoważnionej do załatwienia skargi lub, jeżeli zawiadomienie sporządzone zostało
w formie dokumentu elektronicznego, powinno być opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za
pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Zawiadomienie o odmownym załatwieniu skargi powinno zawierać
ponadto uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o treści art. 239.
§ 2. W zawiadomieniu, o którym mowa w § 1, w jednostkach organizacyjnych resortu obrony narodowej można
pominąć imię i nazwisko osoby upoważnionej do załatwienia skargi.
Art. 239. § 1. W przypadku gdy skarga, w wyniku jej rozpatrzenia, uznana została za bezzasadną i jej
bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okoliczności –
organ właściwy do jej rozpatrzenia może, w odpowiedzi na tę skargę, podtrzymać swoje poprzednie stanowisko.
§ 2. O załatwieniu w sposób określony w § 1 skargi wniesionej ponownie organ załatwiający tę skargę
zawiadamia organ wyższego stopnia; nie dotyczy to skarg załatwianych przez organy naczelne.
Art. 240. Gdy skarga dotyczy sprawy, która nie podlega rozpatrzeniu według przepisów kodeksu (art. 3
§ 1 i 2) albo nie należy do właściwości organów administracji publicznej
10)
, przepisy art. 233–239 stosuje się odpowiednio, z zastrzeżeniem, że w
miejsce pozostałych przepisów kodeksu stosuje się przepisy postępowania właściwego dla danej sprawy.
ROZDZIAŁ 3
Wnioski
Art. 241.
85)
Przedmiotem
wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i
zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności.
Art. 242. § 1. Wnioski składa się do organów właściwych ze względu na przedmiot wniosku.
§ 2. Wnioski w sprawach dotyczących zadań organizacji społecznych składa się do organów tych
organizacji.
Art. 243. Jeżeli organ, który otrzymał wniosek, nie jest właściwy do jego rozpatrzenia, obowiązany
jest w ciągu siedmiu dni przekazać go właściwemu organowi. O przekazaniu wniosku zawiadamia się równocześnie
wnioskodawcę.
Art. 244. § 1. W sprawie terminu załatwiania wniosków stosuje się przepis art. 237 § 1.
§ 2. O sposobie załatwienia wniosku zawiadamia się równocześnie wnioskodawcę.
Art. 245. W razie niemożności załatwienia wniosku w terminie określonym w art. 244 właściwy organ
obowiązany jest w tym terminie zawiadomić wnioskodawcę o czynnościach podjętych w celu rozpatrzenia wniosku oraz
o przewidywanym terminie załatwienia wniosku.
Art. 246. § 1. Wnioskodawcy niezadowolonemu ze sposobu załatwienia wniosku służy prawo wniesienia
skargi w trybie określonym w rozdziale 2 niniejszego działu.
§ 2. Wnioskodawcy służy prawo wniesienia skargi w przypadku niezałatwienia wniosku w terminie określonym w
art. 244 albo wskazanym w zawiadomieniu (art. 245).
Art. 247. Do wniosków stosuje się odpowiednio przepisy art. 230, 237 § 2 i art. 238.
ROZDZIAŁ 4
Udział prasy i organizacji społecznych
Art. 248. § 1.
86)
Skargi
i wnioski przekazane przez redakcje prasowe, radiowe i telewizyjne do organów właściwych w myśl art. 228–230 i
242 podlegają rozpatrzeniu i załatwieniu w trybie określonym w przepisach rozdziałów 2 i 3 niniejszego
działu.
§ 2.
87)
Właściwy organ
zawiadamia w przepisanym terminie o sposobie załatwienia skargi lub wniosku albo o ich przekazaniu innemu
organowi w celu załatwienia również redakcję, jeżeli zażądała takiego zawiadomienia.
Art. 249. Przepis art. 248 stosuje się odpowiednio do skarg i wniosków przekazanych przez organizacje
społeczne do organów właściwych w myśl art. 228–230 oraz art. 242.
Art. 250. (skreślony).
88)
Art. 251. Przepisy art. 237 § 4 oraz art. 245 i 246 stosuje się odpowiednio do redakcji prasowej,
która opublikowała i przesłała do właściwego organu administracji publicznej
10)
artykuł, notatkę lub inną wiadomość, w trybie przewidzianym w
niniejszym rozdziale.
Art. 252. (skreślony).
89)
ROZDZIAŁ 5
Przyjmowanie skarg i wniosków
Art. 253. § 1.
90)
Organy
państwowe, organy samorządu terytorialnego i inne organy samorządowe oraz organy organizacji społecznych
obowiązane są przyjmować obywateli w sprawach skarg i wniosków w ustalonych przez siebie dniach i
godzinach.
§ 2. Kierownicy organów wymienionych w § 1 lub wyznaczeni przez nich zastępcy obowiązani są przyjmować
obywateli w sprawach skarg i wniosków co najmniej raz w tygodniu.
§ 3. Dni i godziny przyjęć powinny być dostosowane do potrzeb ludności, przy czym przynajmniej raz w
tygodniu przyjęcia powinny się odbywać w ustalonym dniu po godzinach pracy.
§ 4. Informacja o dniach i godzinach przyjęć powinna być wywieszona na widocznym miejscu w siedzibie danej
jednostki organizacyjnej oraz w podporządkowanych jej jednostkach organizacyjnych.
§ 5.
91)
Prezes Rady Ministrów
lub właściwy minister oraz naczelny organ organizacji społecznej mogą ustalać sposób, dni i godziny
przyjmowania obywateli w sprawach skarg i wniosków przez podporządkowane im organy i jednostki
organizacyjne.
Art. 254.
92)
Skargi i
wnioski składane i przekazywane do organów państwowych, organów samorządu terytorialnego i innych organów
samorządowych i organów organizacji społecznych oraz związane z nimi pisma i inne dokumenty rejestruje się i
przechowuje w sposób ułatwiający kontrolę przebiegu i terminów załatwiania poszczególnych skarg i wniosków.
Art. 255. (skreślony).
93)
Art. 256. Pracownik, który otrzymał skargę dotyczącą jego działalności, obowiązany jest przekazać ją
niezwłocznie swojemu przełożonemu służbowemu.
ROZDZIAŁ 6
Nadzór i kontrola
Art. 257.
94)
Zwierzchni
nadzór nad przyjmowaniem i załatwianiem skarg i wniosków składanych do sądów sprawuje Krajowa Rada Sądownictwa, a
do innych organów i jednostek organizacyjnych – Prezes Rady Ministrów.
Art. 258. § 1. Nadzór i kontrolę nad przyjmowaniem i załatwianiem skarg i wniosków sprawują:
1) ministrowie – gdy chodzi o skargi załatwiane przez ministerstwa i inne jednostki organizacyjne
bezpośrednio podległe ministrowi,
2)
95)
właściwi rzeczowo
ministrowie we współdziałaniu z ministrem właściwym do spraw administracji publicznej – gdy chodzi o skargi
załatwiane przez organy administracji rządowej,
3)
96)
terenowe organy
administracji rządowej – gdy chodzi o skargi załatwiane przez jednostki organizacyjne nadzorowane przez te
organy,
4) organy wyższego stopnia oraz właściwe organy naczelne – gdy chodzi o skargi załatwiane przez pozostałe
organy państwowe i organy państwowych jednostek organizacyjnych,
5)
97)
Prezes Rady Ministrów i
wojewodowie – gdy chodzi o skargi załatwiane przez organy jednostek samorządu terytorialnego oraz samorządowe
jednostki organizacyjne.
§ 2.
98)
Nadzór i kontrolę nad
przyjmowaniem i załatwianiem skarg i wniosków w organach organizacji społecznych sprawują statutowe organy
nadzorcze tych organizacji oraz organy wyższego stopnia, zaś w organach naczelnych tych organizacji – organ
administracji rządowej sprawujący nadzór nad działalnością danej organizacji.
Art. 259. § 1. Organy, o których mowa w art. 258, dokonują okresowo ocen przyjmowania i załatwiania
skarg i wniosków przez organy i jednostki organizacyjne poddane ich nadzorowi.
§ 2.
99)
Wojewodowie dokonują
okresowo ocen sposobu przyjmowania i załatwiania skarg i wniosków przez wszystkie organy administracji
publicznej
10)
i innych jednostek
organizacyjnych oraz organizacji społecznych działających na ich terenie.
§ 3. W wyniku przeprowadzonych kontroli oraz ocen organy wymienione w § 1 i 2 obowiązane są podejmować
środki zmierzające do usunięcia przyczyn skarg oraz do pełnego wykorzystania wniosków dla polepszenia
działalności poszczególnych organów i innych państwowych jednostek organizacyjnych oraz organizacji
społecznych.
Art. 260. (skreślony).
100)
![](/gfx/pixel.gif)
|