Dziennik Ustaw 1999 Nr 74 poz. 832 - Szczegółowe zasady i tryb stosowania uproszczonego sposobu dokumentowania pochodzenia towarów


ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW

z dnia 31 sierpnia 1999 r.

w sprawie szczegółowych zasad i trybu stosowania uproszczonego sposobu dokumentowania pochodzenia towarów.

(Dz. U. z dnia 9 września 1999 r.)


Na podstawie art. 201 § 3 ustawy z dnia 9 stycznia 1997 r. - Kodeks celny (Dz. U. Nr 23, poz. 117, Nr 64, poz. 407, Nr 121, poz. 770, Nr 157, poz. 1026 i Nr 160, poz. 1084, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 160, poz. 1063 oraz z 1999 r. Nr 40, poz. 402 i Nr 72, poz. 802) zarządza się, co następuje:


§ 1. Rozporządzenie określa szczegółowe zasady i tryb stosowania uproszczonego sposobu dokumentowania pochodzenia towarów.

§ 2. 1. Osoba ubiegająca się o udzielenie pozwolenia na stosowanie uproszczonego sposobu dokumentowania pochodzenia towarów, zwana dalej "wnioskodawcą", składa wniosek do organu celnego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę wnioskodawcy.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, sporządza się według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do rozporządzenia.

§ 3. 1. Do wniosku, o którym mowa w § 2, dołącza się:
  1)   aktualne dokumenty potwierdzające prowadzenie przez wnioskodawcę działalności gospodarczej,
  2)   zaświadczenie o nadaniu wnioskodawcy statystycznego numeru identyfikacyjnego REGON,
  3)   potwierdzenie, że wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług,
  4)   aktualną informację z Centralnego Rejestru Skazanych Ministerstwa Sprawiedliwości o niekaralności osób kierujących działalnością wnioskodawcy za przestępstwa przeciwko dokumentom, mieniu, przestępstwa gospodarcze lub przestępstwa skarbowe,
  5)   zaświadczenie właściwego miejscowo urzędu skarbowego, że wnioskodawca nie zalega z podatkami stanowiącymi dochód budżetu państwa,
  6)   zaświadczenie właściwego miejscowo oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, że wnioskodawca nie posiada zaległości z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne,
  7)   oświadczenie, sporządzone według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do rozporządzenia, podpisane przez wnioskodawcę, iż w stosunku do wnioskodawcy:
a)  nie otwarto likwidacji,
b)  nie wszczęto postępowania układowego, upadłościowego lub egzekucyjnego.
2. Dokumentów określonych w ust. 1 pkt 1-3 nie dołącza się, gdy zostały one wcześniej złożone organowi celnemu, do którego jest składany wniosek, o ile dane zawarte w tych dokumentach są aktualne. W takim wypadku wnioskodawca jest obowiązany do wskazania sprawy, przy której złożono te dokumenty.

§ 4. 1. Pozwolenie na stosowanie uproszczonego sposobu dokumentowania pochodzenia towarów, zwane dalej "pozwoleniem", wydaje dyrektor urzędu celnego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę wnioskodawcy.
2. Pozwolenie wydaje się na czas określony przez wnioskodawcę, na okres nie dłuższy niż 3 lata; wzór pozwolenia stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia.

§ 5. Dyrektor urzędu celnego przekazuje do Głównego Urzędu Ceł kopię wydanego pozwolenia.

§ 6. 1. Osoba posiadająca pozwolenie może potwierdzać pochodzenie towarów w rozumieniu umów o wolnym handlu w formie deklaracji złożonej na fakturze, specyfikacji wysyłkowej lub innym dokumencie, który opisuje towary w sposób wystarczający do ich identyfikacji, zwanej dalej "deklaracją na fakturze".
2. Deklaracja na fakturze może zostać sporządzona, jeżeli towary, których dotyczy, są uznawane za produkty pochodzące w rozumieniu umowy o wolnym handlu zawartej przez Rzeczpospolitą Polską z danym krajem, niezależnie od wartości towarów, których dotyczy.
3. Deklaracja na fakturze powinna mieć formę i treść określoną w umowach o wolnym handlu zawartych przez Rzeczpospolitą Polską z danymi krajami.
4. Deklaracja na fakturze może dotyczyć wyłącznie towarów wywożonych we własnym imieniu przez osobę posiadającą pozwolenie, o którym mowa w § 4 ust. 1.

§ 7. 1. Deklaracja na fakturze, z zastrzeżeniem ust. 2, powinna być podpisana własnoręcznie przez osobę upoważnioną do podpisania tej deklaracji.
2. Osoba, o której mowa w ust. 1, nie jest obowiązana do podpisywania deklaracji na fakturze, pod warunkiem że dostarczy ona organowi celnemu wydającemu pozwolenie pisemne zobowiązanie, że przejmuje wszelką odpowiedzialność za każdą deklarację, która identyfikuje tę osobę, tak jakby była podpisana przez nią własnoręcznie. Wzór zobowiązania stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia.

§ 8. Osoba posiadająca pozwolenie jest obowiązana do niezwłocznego zgłoszenia do organu, który je wydał, wszelkich zmian warunków ekonomiczno-technologicznych odnoszących się do produktów wymienionych w pozwoleniu, jakie zaistniały po jego wydaniu.

§ 9. 1. Organ celny cofa pozwolenie w przypadku:
  1)   naruszenia co najmniej jednego z warunków, o których mowa w art. 201 § 1 pkt 1-4 ustawy z dnia 9 stycznia 1997 r. - Kodeks celny (Dz. U. Nr 23, poz. 117, Nr 64, poz. 407, Nr 121, poz. 770, Nr 157, poz. 1026 i Nr 160, poz. 1084, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 160, poz. 1063 oraz z 1999 r. Nr 40, poz. 402 i Nr 72, poz. 802), zwanej dalej "Kodeksem celnym",
  2)   zostanie naruszony warunek określony w art. 201 § 1 pkt 5 Kodeksu celnego, a nie ma zastosowania przepis art. 201 § 2 Kodeksu celnego.
2. Organ celny może cofnąć pozwolenie, jeżeli:
  1)   w wyniku kontroli celnej stwierdzono, że osoba naruszyła przepisy prawa celnego lub umowy międzynarodowej dotyczące pochodzenia towarów, a w szczególności wystawiała deklarację na fakturze w sposób niezgodny z tymi przepisami,
  2)   osoba uniemożliwia lub utrudnia przeprowadzenie kontroli celnej dotyczącej prawidłowości sporządzenia deklaracji na fakturze.

§ 10. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr 1
                                      ......................
                                       (miejscowość i data)
........................
   imię i nazwisko
 (nazwa) wnioskodawcy
........................
 miejsce zamieszkania
     (siedziba)
                                   Dyrektor Urzędu Celnego
                                   w .......................

WNIOSEK O UDZIELENIE POZWOLENIA NA STOSOWANIE UPROSZCZONEGO SPOSOBU DOKUMENTOWANIA POCHODZENIA TOWARÓW

1. Kraj, grupa krajów lub region, do którego następować będzie
  wywóz towarów objętych deklaracją na fakturze:
  ..........................................................
  ..........................................................
2. Ilość wysyłek w skali miesiąca oraz termin, od jakiego
  wnioskodawca dokonuje systematycznego wywozu produktów
  pochodzących w rozumieniu umów o strefach wolnego handlu:
  ..........................................................
  ..........................................................
3. Produkty, które obejmowane będą deklaracją na fakturze
 (nazwa, kod PCN, nazwa handlowa, inna nazwa lub oznaczenie
  stosowane w dokumentach handlowych):
  ..........................................................
  ..........................................................
4. Zwięzła informacja dotycząca spełnienia przez poszczególne
  produkty reguł pochodzenia:
  ..........................................................
  ..........................................................
5. Imiona i nazwiska osób, które w imieniu wnioskodawcy będą
  podpisywać deklarację na fakturze:
  ..........................................................
  ..........................................................
  ..........................................................
6. Wnioskowany termin stosowania uproszczonego sposobu
  dokumentowania pochodzenia towarów:
  ..........................................................
7. Inne informacje, które zdaniem wnioskodawcy mogą mieć wpływ
  na podjęcie decyzji o wydaniu pozwolenia:
  ..........................................................
  ..........................................................
8. Załączniki:
  ..........................................................
  ..........................................................

Świadomy(a) odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych
zeznań, wynikającej z Kodeksu karnego, niniejszym oświadczam,
że według stanu na dzień sporządzenia wniosku dane zawarte we
wniosku są prawdziwe oraz dane i informacje wynikające z
załączonych do wniosku dokumentów są aktualne.

                               .............................
                               (podpis oraz czytelny zapis
                                     imienia i nazwiska
                                        wnioskodawcy)

ZAŁĄCZNIK Nr 2
                                      ......................
                                       (miejscowość i data)
..........................
 (imię i nazwisko osoby
składającej oświadczenie)
..........................
(adres zamieszkania osoby
składającej oświadczenie)

OŚWIADCZENIE

  Pouczony(a) o odpowiedzialności karnej za fałszywe
zeznania, wynikającej z Kodeksu karnego, niniejszym
oświadczam, że wobec mnie:
- nie otwarto likwidacji,
- nie wszczęto postępowania układowego, upadłościowego lub
 egzekucyjnego.

                              ..............................
                                (podpis osoby składającej
                                oświadczenie oraz czytelny
                               zapis jej imienia i nazwiska)

ZAŁĄCZNIK Nr 3
                                      ......................
                                       (miejscowość i data)
.................................
(organ celny wydający pozwolenie)
.................................
     (numer pozwolenia*)

POZWOLENIE NA STOSOWANIE UPROSZCZONEGO SPOSOBU DOKUMENTOWANIA POCHODZENIA TOWARÓW

  Na podstawie art. 201 § 1 ustawy z dnia 9 stycznia 1997 r.
- Kodeks celny (Dz. U. Nr 23, poz. 117, Nr 64, poz. 407, Nr
121, poz. 770, Nr 157, poz. 1026 i Nr 160, poz. 1084, z 1998
r. Nr 106, poz. 668 i Nr 160, poz. 1063 oraz z 1999 r. Nr 40,
poz. 402 i Nr 72, poz. 802), ........................ ** po
rozpatrzeniu wniosku z dnia .................... udziela się
pozwolenia dla:
  ..........................................................
             imię i nazwisko (nazwa) wnioskodawcy
  ..........................................................
                   adres zamieszkania (siedziba)
  - na stosowanie uproszczonego sposobu dokumentowania
  pochodzenia towarów w terminie od dnia ..... do dnia .....
1. Kraj, grupa krajów lub region, do którego może następować
  wywóz towarów objętych deklaracją na fakturze:
  ..........................................................
  ..........................................................
2. Produkty objęte pozwoleniem (nazwa produktu, pozycja HS):
  ..........................................................
  ..........................................................
3. Wymóg podpisywania deklaracji na fakturze (zaznaczyć
  właściwy kwadrat):
 
TAK
NIE
 
4. Imiona i nazwiska osób upoważnionych do podpisywania
  deklaracji na fakturze:
  ..........................................................
  ..........................................................

Od niniejszej decyzji służy prawo wniesienia odwołania, w
terminie 14 dni od jej doręczenia, do Prezesa Głównego Urzędu
Ceł, za pośrednictwem dyrektora urzędu celnego, który wydał
decyzję.

                           .................................
                           (podpis i pieczęć organu celnego)

__________
*   Numer pozwolenia podaje się w formie A/B/C, gdzie:
A   - kod cyfrowy urzędu.
B   - rok wydania pozwolenia.
C   - kolejny numer pozwolenia w danym roku.

**   Należy wpisać odpowiednią podstawę prawną z umowy (lub umów) o wolnym handlu zawartej przez Rzeczpospolitą Polską z innym krajem (lub innymi krajami).

ZAŁĄCZNIK Nr 4
........................           ..........................
    imię i nazwisko                  (miejscowość i data)
 (nazwa) wnioskodawcy
........................
 miejsce zamieszkania
      (siedziba)

ZOBOWIĄZANIE

  W związku z wnioskiem o udzielenie pozwolenia na stosowanie
uproszczonego sposobu dokumentowania pochodzenia towarów,
zobowiązuję się przejąć wszelką odpowiedzialność za każdą
deklarację na fakturze, która identyfikuje mnie jako
eksportera, tak jakby była przeze mnie podpisana własnoręcznie.

                             ...............................
                                (podpis osoby składającej
                                zobowiązanie oraz czytelny
                               zapis jej imienia i nazwiska)

Pozycje

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172, 173, 174, 175, 176, 177, 178, 179, 180, 181, 182, 183, 184, 185, 186, 187, 188, 189, 190, 191, 192, 193, 194, 195, 196, 197, 198, 199, 200, 201, 202, 203, 204, 205, 206, 207, 208, 209, 210, 211, 212, 213, 214, 215, 216, 217, 218, 219, 220, 221, 222, 223, 224, 225, 226, 227, 228, 229, 230, 231, 232, 233, 234, 235, 236, 237, 238, 239, 240, 241, 242, 243, 244, 245, 246, 247, 248, 249, 250, 251, 252, 253, 254, 255, 256, 257, 258, 259, 260, 261, 262, 263, 264, 265, 266, 267, 268, 269, 270, 271, 272, 273, 274, 275, 276, 277, 278, 279, 280, 281, 282, 283, 284, 285, 286, 287, 288, 289, 290, 291, 292, 293, 294, 295, 296, 297, 298, 299, 300, 301, 302, 303, 304, 305, 306, 307, 308, 309, 310, 311, 312, 313, 314, 315, 316, 317, 318, 319, 320, 321, 322, 323, 324, 325, 326, 327, 328, 329, 330, 331, 332, 333, 334, 335, 336, 337, 338, 339, 340, 341, 342, 343, 344, 345, 346, 347, 348, 349, 350, 351, 352, 353, 354, 355, 356, 357, 358, 359, 360, 361, 362, 363, 364, 365, 366, 367, 368, 369, 370, 371, 372, 373, 374, 375, 376, 377, 378, 379, 380, 381, 382, 383, 384, 385, 386, 387, 388, 389, 390, 391, 392, 393, 394, 395, 396, 397, 398, 399, 400, 401, 402, 403, 404, 405, 406, 407, 408, 409, 410, 411, 412, 413, 414, 415, 416, 417, 418, 419, 420, 421, 422, 423, 424, 425, 426, 427, 428, 429, 430, 431, 432, 433, 434, 435, 436, 437, 438, 439, 440, 441, 442, 443, 444, 445, 446, 447, 448, 449, 450, 451, 452, 453, 454, 455, 456, 457, 458, 459, 460, 461, 462, 463, 464, 465, 466, 467, 468, 469, 470, 471, 472, 473, 474, 475, 476, 477, 478, 479, 480, 481, 482, 483, 484, 485, 486, 487, 488, 489, 490, 491, 492, 493, 494, 495, 496, 497, 498, 499, 500, 501, 502, 503, 504, 505, 506, 507, 508, 509, 510, 511, 512, 513, 514, 515, 516, 517, 518, 519, 520, 521, 522, 523, 524, 525, 526, 527, 528, 529, 530, 531, 532, 533, 534, 535, 536, 537, 538, 539, 540, 541, 542, 543, 544, 545, 546, 547, 548, 549, 550, 551, 552, 553, 554, 555, 556, 557, 558, 559, 560, 561, 562, 563, 564, 565, 566, 567, 568, 569, 570, 571, 572, 573, 574, 575, 576, 577, 578, 579, 580, 581, 582, 583, 584, 585, 586, 587, 588, 589, 590, 591, 592, 593, 594, 595, 596, 597, 598, 599, 600, 601, 602, 603, 604, 605, 606, 607, 608, 609, 610, 611, 612, 613, 614, 615, 616, 617, 618, 619, 620, 621, 622, 623, 624, 625, 626, 627, 628, 629, 630, 631, 632, 633, 634, 635, 636, 637, 638, 639, 640, 641, 642, 643, 644, 645, 646, 647, 648, 649, 650, 651, 652, 653, 654, 655, 656, 657, 658, 659, 660, 661, 662, 663, 664, 665, 666, 667, 668, 669, 670, 671, 672, 673, 674, 675, 676, 677, 678, 679, 680, 681, 682, 683, 684, 685, 686, 687, 688, 689, 690, 691, 692, 693, 694, 695, 696, 697, 698, 699, 700, 701, 702, 703, 704, 705, 706, 707, 708, 709, 710, 711, 712, 713, 714, 715, 716, 717, 718, 719, 720, 721, 722, 723, 724, 725, 726, 727, 728, 729, 730, 731, 732, 733, 734, 735, 736, 737, 738, 739, 740, 741, 742, 743, 744, 745, 746, 747, 748, 749, 750, 751, 752, 753, 754, 755, 756, 757, 758, 759, 760, 761, 762, 763, 764, 765, 766, 767, 768, 769, 770, 771, 772, 773, 774, 775, 776, 777, 778, 779, 780, 781, 782, 783, 784, 785, 786, 787, 788, 789, 790, 791, 792, 793, 794, 795, 796, 797, 798, 799, 800, 801, 802, 803, 804, 805, 806, 807, 808, 809, 810, 811, 812, 813, 814, 815, 816, 817, 818, 819, 820, 821, 822, 823, 824, 825, 826, 827, 828, 829, 830, 831, 832, 833, 834, 835, 836, 837, 838, 839, 840, 841, 842, 843, 844, 845, 846, 847, 848, 849, 850, 851, 852, 853, 854, 855, 856, 857, 858, 859, 860, 861, 862, 863, 864, 865, 866, 867, 868, 869, 870, 871, 872, 873, 874, 875, 876, 877, 878, 879, 880, 881, 882, 883, 884, 885, 886, 887, 888, 889, 890, 891, 892, 893, 894, 895, 896, 897, 898, 899, 900, 901, 902, 903, 904, 905, 906, 907, 908, 909, 910, 911, 912, 913, 914, 915, 916, 917, 918, 919, 920, 921, 922, 923, 924, 925, 926, 927, 928, 929, 930, 931, 932, 933, 934, 935, 936, 937, 938, 939, 940, 941, 942, 943, 944, 945, 946, 947, 948, 949, 950, 951, 952, 953, 954, 955, 956, 957, 958, 959, 960, 961, 962, 963, 964, 965, 966, 967, 968, 969, 970, 971, 972, 973, 974, 975, 976, 977, 978, 979, 980, 981, 982, 983, 984, 985, 986, 987, 988, 989, 990, 991, 992, 993, 994, 995, 996, 997, 998, 999, 1000, 1001, 1002, 1003, 1004, 1005, 1006, 1007, 1008, 1009, 1010, 1011, 1012, 1013, 1014, 1015, 1016, 1017, 1018, 1019, 1020, 1021, 1022, 1023, 1024, 1025, 1026, 1027, 1028, 1029, 1030, 1031, 1032, 1033, 1034, 1035, 1036, 1037, 1038, 1039, 1040, 1041, 1042, 1043, 1044, 1045, 1046, 1047, 1048, 1049, 1050, 1051, 1052, 1053, 1054, 1055, 1056, 1057, 1058, 1059, 1060, 1061, 1062, 1063, 1064, 1065, 1066, 1067, 1068, 1069, 1070, 1071, 1072, 1073, 1074, 1075, 1076, 1077, 1078, 1079, 1080, 1081, 1082, 1083, 1084, 1085, 1086, 1087, 1088, 1089, 1090, 1091, 1092, 1093, 1094, 1095, 1096, 1097, 1098, 1099, 1100, 1101, 1102, 1103, 1104, 1105, 1106, 1107, 1108, 1109, 1110, 1111, 1112, 1113, 1114, 1115, 1116, 1117, 1118, 1119, 1120, 1121, 1122, 1123, 1124, 1125, 1126, 1127, 1128, 1129, 1130, 1131, 1132, 1133, 1134, 1135, 1136, 1137, 1138, 1139, 1140, 1141, 1142, 1143, 1144, 1145, 1146, 1147, 1148, 1149, 1150, 1151, 1152, 1153, 1154, 1155, 1156, 1157, 1158, 1159, 1160, 1161, 1162, 1163, 1164, 1165, 1166, 1167, 1168, 1169, 1170, 1171, 1172, 1173, 1174, 1175, 1176, 1177, 1178, 1179, 1180, 1181, 1182, 1183, 1184, 1185, 1186, 1187, 1188, 1189, 1190, 1191, 1192, 1193, 1194, 1195, 1196, 1197, 1198, 1199, 1200, 1201, 1202, 1203, 1204, 1205, 1206, 1207, 1208, 1209, 1210, 1211, 1212, 1213, 1214, 1215, 1216, 1217, 1218, 1219, 1220, 1221, 1222, 1223, 1224, 1225, 1226, 1227, 1228, 1229, 1230, 1231, 1232, 1233, 1234, 1235, 1236, 1237, 1238, 1239, 1240, 1241, 1242, 1243, 1244, 1245, 1246, 1247, 1248, 1249, 1250, 1251, 1252, 1253, 1254, 1255, 1256, 1257, 1258, 1259, 1260, 1261, 1262, 1263, 1264, 1265, 1266, 1267, 1268, 1269, 1270, 1271, 1272, 1273, 1274, 1275, 1276, 1277, 1278, 1279, 1280, 1281, 1282, 1283, 1284, 1285, 1286, 1287, 1288, 1289, 1290, 1291, 1292, 1293, 1294, 1295, 1296, 1297, 1298, 1299, 1300, 1301, 1302, 1303, 1304, 1305, 1306, 1307, 1308, 1309, 1310, 1311, 1312, 1313, 1314, 1315, 1316, 1317, 1318, 1319, 1320, 1321, 1322

Polecamy

Poszukując najlepszego prawnika na dolnym śląsku pamiętajmy że tylko prawnik Wrocław oferuje najtańsze usługi prawnicze w tej części kraju. Planujesz remont? Poszukujesz projektanta domu? Najlepsi fachowcy pomogą Ci w każdej pracy budowlanej – kwiaty na telefon Wrocław – najtaniej zakupisz w kwiaciarni Margarita we Wrocławiu przy ul. Orląt Lwowskich. Kiedy zdaży Ci się stłuczka lub kiedy Twój samochód odmówi Ci posłuszeństwa - znajdź najlepszą firmę holowniczą dzięki serwisowi o tematyce "pomoc drogowa". Polecamy równierz.
Wszelkie prawa zastrzeżone, © ZnanyPrawnik 2024
Dodaj do ulubionych Mapa strony Polityka prywatności Regulamin Reklama Współpraca Kontakt