Dziennik Ustaw 1999 Nr 10 poz. 87 - Obiekty hotelarskie i inne obiekty, w których są świadczone usługi hotelarskie


ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW

z dnia 29 stycznia 1999 r.

w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie.

(Dz. U. z dnia 5 lutego 1999 r.)


Na podstawie art. 45 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U. Nr 133, poz. 884 i Nr 158, poz. 1043 oraz z 1998 r. Nr 113, poz. 714) zarządza się, co następuje:


§ 1. 1. Ustala się wymagania co do wyposażenia, kwalifikacji personelu oraz zakresu świadczonych usług, w tym usług gastronomicznych, dla poszczególnych rodzajów i kategorii obiektów hotelarskich.
2. Wymagania, o których mowa w ust. 1, dla:
  1)   hoteli, moteli i pensjonatów - określa załącznik nr 1 do rozporządzenia,
  2)   kempingów i pól biwakowych - określa załącznik nr 2 do rozporządzenia,
  3)   domów wycieczkowych - określa załącznik nr 3 do rozporządzenia,
  4)   schronisk młodzieżowych - określa załącznik nr 4 do rozporządzenia,
  5)   schronisk - określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.
3. Minimalne wymagania co do wyposażenia innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, określonych w art. 35 ust. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U. Nr 133, poz. 884 i Nr 158, poz. 1043 oraz z 1998 r. Nr 113, poz. 714), zwanej dalej "ustawą", określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.

§ 2. Dopuszcza się odstępstwa od wymagań co do wyposażenia i zakresu świadczonych usług dla obiektów hotelarskich, jeżeli:
  1)   obiekt hotelarski jest wpisany do rejestru zabytków,
  2)   przedsiębiorca ubiegający się o zaszeregowanie obiektu hotelarskiego do określonego rodzaju i nadania kategorii przedstawi opinię wojewódzkiego konserwatora zabytków stwierdzającą, że spełnienie wymagań bez naruszenia zabytkowego charakteru obiektów nie jest możliwe,
  3)   odstępstwo w niewielkim stopniu obniża spełnianie wymagań określonych dla danego rodzaju i kategorii obiektu hotelarskiego,
  4)   w materiałach informacyjnych dotyczących obiektu hotelarskiego zostanie zamieszczona informacja o zabytkowym charakterze obiektu i związanych z tym odstępstwach od wymagań co do wyposażenia i zakresu świadczonych usług.

§ 3. 1. Spełnianie w obiektach hotelarskich wymagań określonych w art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy dokumentuje się w szczególności w zakresie wymagań:
  1)   budowlanych - decyzją pozwalającą na budowę lub użytkowanie obiektu lub decyzją pozwalającą na zmianę sposobu użytkowania obiektu oraz dokumentami potwierdzającymi przeprowadzenie okresowych kontroli, o których mowa w art. 62 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. Nr 89, poz. 414, z 1996 r. Nr 100, poz. 465, Nr 106, poz. 496 i Nr 146, poz. 680, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 111, poz. 726 oraz z 1998 r. Nr 22, poz. 118 i Nr 106, poz. 668),
  2)   przeciwpożarowych - opinią terenowej jednostki Państwowej Straży Pożarnej,
  3)   sanitarnych - opinią właściwego miejscowo inspektora sanitarnego lub protokołem pokontrolnym organu inspekcji sanitarnej.
2. Organ prowadzący ewidencję innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, może, w razie wątpliwości co do spełnienia wymagań budowlanych, przeciwpożarowych i sanitarnych, wezwać osobę świadczącą usługi hotelarskie w tym obiekcie do udokumentowania spełnienia tych wymagań w sposób określony w ust. 1.

§ 4. 1. Zaszeregowanie obiektu hotelarskiego do określonego rodzaju: hotelu, motelu, pensjonatu, kempingu, domu wycieczkowego i schroniska młodzieżowego oraz nadanie kategorii następuje na wniosek przedsiębiorcy podejmującego świadczenie usług hotelarskich w obiekcie hotelarskim.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać:
  1)   określenie przedsiębiorcy świadczącego usługi hotelarskie w obiekcie objętym wnioskiem,
  2)   nazwę obiektu, jeżeli usługi będą świadczone z użyciem nazwy własnej obiektu,
  3)   oznaczenie położenia obiektu,
  4)   krótki opis obiektu oraz informację o kwalifikacjach personelu,
  5)   wskazanie osoby upoważnionej do reprezentowania wnioskodawcy w postępowaniu o ustalenie rodzaju i nadanie kategorii,
  6)   wskazanie zaszeregowania do określonego rodzaju i kategorii, o które wnioskodawca występuje.
3. Do wniosku załącza się dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań budowlanych, przeciwpożarowych i sanitarnych, o których mowa w § 3.

§ 5. 1. Przed wydaniem decyzji o zaszeregowaniu obiektu hotelarskiego do określonego rodzaju: hotelu, motelu, pensjonatu, kempingu, domu wycieczkowego i schroniska młodzieżowego oraz o nadaniu kategorii obiekt hotelarski podlega ocenie co do spełnienia wymagań, o których mowa w § 1-3.
2. Wojewoda może powołać doradczy zespół oceniający. W skład zespołu mogą być powołani:
  1)   przedstawiciele wojewody,
  2)   osoby posiadające kwalifikacje zawodowe i praktykę w świadczeniu usług hotelarskich lub turystycznych, wskazane przez jednostki samorządu gospodarczego i stowarzyszenia działające w zakresie turystyki i hotelarstwa,
  3)   przedstawiciele straży pożarnej, Inspekcji Sanitarnej, administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego oraz innych jednostek.
3. Wojewoda ustala w regulaminie działania zespołu zakres zadań tego zespołu i tryb pracy.

§ 6. W sprawach o zaszeregowanie obiektu hotelarskiego do rodzaju: schronisko i pole biwakowe stosuje się odpowiednio przepisy § 4 i 5.

§ 7. 1. Organy uprawnione do kontroli obiektów hotelarskich, w zakresie spełniania wymagań co do wyposażenia i świadczonych usług, dokonują kontroli w każdym czasie:
  1)   z urzędu - jeżeli jest to uzasadnione informacjami o zmianie warunków działania lub naruszeniach wymagań,
  2)   na wniosek przedsiębiorcy, stowarzyszenia działającego w zakresie turystyki i hotelarstwa lub stowarzyszenia reprezentującego interesy konsumentów.
2. Wojewoda dokonuje z urzędu okresowych kontroli obiektów hotelarskich w zakresie spełniania wymagań co do wyposażenia i świadczonych usług:
  1)   pól biwakowych - corocznie,
  2)   pozostałych obiektów hotelarskich - nie rzadziej niż co dwa lata.

§ 8. 1. Kontroli, o której mowa w § 7, dokonuje osoba legitymująca się pisemnym upoważnieniem organu uprawnionego do kontroli.
2. Wykonanie czynności kontrolnych powinno odbywać się, w miarę możności, w obecności kierownika kontrolowanego obiektu lub osoby upoważnionej do zastępowania go.
3. Z przebiegu kontroli sporządza się protokół. Protokół podpisują osoba kontrolująca oraz kierownik obiektu hotelarskiego lub osoba zastępująca go, które mogą zgłosić do protokołu swoje uwagi.
4. Organ kontrolujący przekazuje odpis protokołu do organu prowadzącego ewidencję obiektów.
5. Jeżeli wyniki przeprowadzonej kontroli obiektu hotelarskiego wskazują na to, że zachodzą przesłanki zmiany rodzaju, do którego obiekt został zaszeregowany, lub obniżenia nadanej mu kategorii, wojewoda zarządza ponowną ocenę obiektu.

§ 9. 1. Ewidencja obiektów hotelarskich oraz innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, jest prowadzona w formie kartoteki składającej się z kart ewidencyjnych obiektów, oddzielnie dla każdego rodzaju obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie.
2. Podstawą założenia karty ewidencyjnej obiektu jest decyzja w sprawie zaszeregowania obiektu hotelarskiego do określonego rodzaju i nadania kategorii albo zgłoszenie w sprawie świadczenia usług hotelarskich w innym obiekcie.
3. Założenie karty ewidencyjnej obiektu wpisuje się do wykazu kart ewidencyjnych, opatrując wpis datą i podpisem osoby uprawnionej.
4. Wpisów do kart ewidencyjnych obiektów dokonują osoby uprawnione do prowadzenia ewidencji.
5. Ustala się wzór karty ewidencyjnej obiektu, stanowiący załącznik nr 7 do rozporządzenia.

§ 10. 1. Ewidencja jest jawna w części objętej wpisem do kart ewidencyjnych obiektów.
2. Karty ewidencyjne obiektów mogą być udostępnione do wglądu w obecności osoby uprawnionej do prowadzenia ewidencji.
3. Przedsiębiorca zgłaszający obiekt do ewidencji może, przy zgłaszaniu lub w terminie późniejszym, wyrazić zgodę na przetwarzanie i publikowanie danych osobowych, w całości lub w części informacji, objętych kartą ewidencyjną obiektu.

§ 11. 1. Dokumenty, o których mowa w § 9 ust. 2, stanowiące podstawę wpisu, powinny być przechowywane łącznie z kartami ewidencyjnymi.
2. Kartoteka ewidencyjna ani poszczególne karty nie mogą być wynoszone poza miejsce ich przechowywania.

§ 12. 1. Każdy wpis do karty ewidencyjnej obiektu oznacza się numerem wynikającym z kolejności wpisów oraz zaopatruje w datę dokonania wpisu i podpis osoby uprawnionej do prowadzenia ewidencji.
2. W treści wpisu można powołać się na dokument złożony do ewidencji obiektu. Powołane dokumenty uważa się wówczas za objęte treścią wpisu.
3. Wpis w karcie obiektu nie może być wymazywany albo w inny sposób usuwany.
4. Poprawek we wpisie można dokonywać w taki sposób, aby poprawione wyrazy były czytelne.
5. O dokonywanych poprawkach osoba uprawniona do prowadzenia ewidencji sporządza na końcu wpisu adnotację o treści poprawki i jej podstawie, ze wskazaniem miejsca dokonanej poprawki, oraz opatruje adnotację podpisem.

§ 13. 1. Karta ewidencyjna obiektu hotelarskiego zawiera:
  1)   określenie przedsiębiorcy świadczącego usługi hotelarskie,
  2)   nazwę i adres obiektu,
  3)   określenie rodzaju i kategorii obiektu,
  4)   informację o stałym lub sezonowym charakterze świadczonych usług, wraz z podaniem czasu trwania sezonu,
  5)   krótki opis obiektu (liczba miejsc noclegowych, zakres usług, położenie),
  6)   informacje o decyzjach dotyczących rodzaju i kategorii obiektu oraz dopuszczonych odstępstwach od wymagań co do wyposażenia i zakresu świadczonych usług,
  7)   informacje o przeprowadzonej kontroli i ponownej ocenie spełniania wymagań dla rodzaju i kategorii obiektu.
2. Karta ewidencyjna innego obiektu, w którym są świadczone usługi hotelarskie, zawiera informacje określone w ust. 1 pkt 1, 2 i 4 oraz informację o liczbie miejsc noclegowych.

§ 14. 1. Przedsiębiorca świadczący usługi hotelarskie zgłasza do ewidencji zmiany dotyczące:
  1)   zaprzestania świadczenia usług hotelarskich,
  2)   uzyskania decyzji o zaszeregowaniu obiektu pozostającego w ewidencji prowadzonej przez wójta (burmistrza, prezydenta) do rodzaju i kategorii, podlegającym wpisaniu do ewidencji prowadzonej przez wojewodę,
  3)   zmiany działalności sezonowej na stałą lub stałej na sezonową, a także zmiany czasu trwania sezonu,
  4)   zmiany liczby miejsc noclegowych.
2. Przedsiębiorca świadczący usługi hotelarskie informuje organ prowadzący ewidencję o zdarzaniach powodujących przejściowo wstrzymanie lub istotne ograniczenie zakresu świadczonych usług. Informacji tych nie uważa się za zgłoszenie zmiany podlegającej wpisaniu do ewidencji.

§ 15. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr 1

WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA, KWALIFIKACJI PERSONELU ORAZ ZAKRESU ŚWIADCZONYCH USŁUG, W TYM USŁUG GASTRONOMICZNYCH, DLA HOTELI, MOTELI I PENSJONATÓW
 
Lp.WymaganiaKategorie
  ***************
  HMPHMPHMPHMPHMP
1234567891011121314151617
 I. Zewnętrzne elementy zagospodarowania i urządzenia               
1Bezpośrednie wejście do hallu recepcyjnegoooooooooooooooo
2Górna osłona (stała) nad głównym wejściem         zzzzzz
3Górna osłona (stała) nad głównym wejściem i podjazdem pod obiektoozoozooz      
4Oddzielne wejście do restauracjioo oo oo z  z  
5Oddzielne wejście i wydzielona droga bagażu gościoo z           
6Wydzielona droga dostawooooooooo      
7Infrastruktura techniczna przy obiekcie (utwardzona nawierzchnia dojazdowa i piesze dojścia, zewnętrzne oświetlenie, wydzielone zaplecze gospodarcze)ooooooooooooooo
8Garaże, garażoparkingi lub parkingi dla środków lokomocji gościooooooooooo  o 
9Wydzielone stanowiska związane z potrzebami gości fizycznie niepełnosprawnych; co najmniej 2 stanowiskaoooooooooz     
10Możliwość parkowania środków lokomocji gości przy obiekcie lub maksymalnie 200 m od obiektu           oo o
11Zagospodarowanie terenu: zieleń ozdobna i izolacyjnaooooooooooooooo
 II. Instalacje i urządzenia techniczne               
12Klimatyzacja w części ogólnodostępnejooooooooz      
13Klimatyzacja w części pobytowejooozzzz        
14Wentylacja:               
 
 1) mechaniczna
    wyciągowa w w.h.s.
oooooozzz      
 
 2) mechaniczna w części
    ogólnodostępnej
   ooooooooo   
15Ogrzewanie - w całym obiekcie lub w części nieklimatyzowanej   oooooooooooo
16Instalacja sanitarna: zimna i ciepła woda przez całą dobęooooooooooooooo
17Oświetlenie dostosowane do charakteru pomieszczeńooooooooooooooo
18Telefon, faxooooooooooooooo
19Telefon dostępny dla gości w recepcjiooooooooooooooo
20Instalacja radiowo-telewizyjna przystosowana do odbioru programów lokalnych i satelitarnychooooooooooo oo 
21Dźwigi osobowe (ew. schody ruchome) w obiektach:               
   1) powyżej 1 kondygnacjiooo            
   2) powyżej 2 kondygnacji   ooo         
   3) powyżej 3 kondygnacji      ooo      
   4) powyżej 4 kondygnacji         oooooo
22Oddzielny dźwig towarowo-osobowyoozoozzzz      
23Awaryjny agregat prądotwórczy w obiektach powyżej:               
   1) 150 j.m.ooo            
   2) 200 j.m.   ooo         
   3) 300 j.m.      ooo      
 III. Podstawowe elementy dotyczące funkcji, programu obsługowego i użytkowości obiektu               
24Hall recepcyjny o powierzchni minimum (w m2)505050303030303030202020202020
25Hall restauracyjnyoo oo oo z  z  
26Zespół higienicznosanitarny przy zespole ogólnodostępnym, dostosowany do wielkości tego zespołu. Wyposażenie minimum:               
 
 1) umywalki (z blatem
    lub półką)
ooooooooooooooo
 
 2) lustro nad każdą
    umywalką
ooooooooooooooo
 
 3) dozownik do
    płynnego mydła
ooooooooooooooo
 
 4) suszarka do rąk
    lub ręczniki
    jednorazowego
    użytku
ooooooooooooooo
 
 5) pojemnik na
    papier i odpady
ooooooooooooooo
   6) wieszaki ścienneooooooooooooooo
27Przystosowanie obiektu do potrzeb osób fizycznie niepełnosprawnych wg odrębnych wytycznychooooooooooooooo
 IV. Część mieszkalna               
28Powierzchnia mieszkalna w m2 (nie obejmuje wyodrębnionych w.h.s., przedpokojów, aneksów barowych, loggii itp.):ooooooooooooooo
   1) pokój 1-osobowy141414121212101010999888
   2) pokój 2-osobowy181818161616141414121212101010
   3) pokój 3-osobowy      161616151515141414
   4) pokój 4-osobowy         181818161616
 
 5) pokój większy niż
    4-osobowy -
    powierzchnia 4-
    osobowego plus
    dodatkowo na
    każdą następną
    osobę
         4,54,54,5444
29Jednostka apartamentowa kilkupokojowa: salon o powierzchni minimum 30 m2, sypialnia z łazienką, część wejściowa pomocnicza z wydzielonym dodatkowo w.h.s., aneksem barowym, połączeniem z sąsiadującą j.m. itp.ooozzzzzz      
 1. Wyposażenie jednostki mieszkalnej w meble i elementy uzupełniające               
30Zestaw wyposażenia meblowego:               
 
 1) łóżko
    jednoosobowe o
    wymiarach 90x200-
    210 cm
ooooooooooooooo
 
 2) łóżko dwuosobowe
    o wymiarach
    140x200-210 cm
ooooooooooooooo
 
 3) nocny stolik lub
    półka przy każdym
    łóżku
ooooooooooooooo
 
 4) szafa garderobiana
    o minimalnej
    głębokości 60 cm,
    minimum 3 wieszaki
    na osobę
ooooooooooooooo
   5) biurko lub stółooooooooooooooo
   6) bagażnikoooooooooooo   
 
 7) krzesło (1 na
    osobę, lecz nie
    mniej niż 2 na
    pokój)
ooooooooooooooo
 
 8) stolik
    okolicznościowy
ooooo z  z     
 
 9) fotele wypoczynkowe
    min. 2 lub kanapa
ooooo          
  10) lustroooooooooooooooo
 
11) wieszak ścienny
    na wierzchnią
    odzież
ooooooooooooooo
31Oświetlenie:               
 
 1) lampka nocna przy
    każdym łóżku
    umożliwiająca
    czytanie w pozycji
    leżącej
ooooooooooooooo
 
 2) pozostałe punkty
    świetlne - ilość
    minimalna
333222222111111
32Wyposażenie uzupełniające:               
 
 1) telefon w każdym
    pokoju
ooooooooo      
   2) telewizoroooooooooo     
   3) radioodbiornikooooooooooooooo
 
 4) dywan lub wykładzina
    dywanowa
ooooooooo      
 
 5) co najmniej dywanik
    przy łóżku
         oooooo
   6) firanyoooooooooo  o  
 
 7) zasłony okienne
    zaciemniające
ooooooooooooooo
   8) elementy dekoracyjneoooooooooooozzz
 
 9) teczka z materiałami
    informacyjnymi
    dotyczącymi usług
    hotelu
    i bezpieczeństwa
    gości
oooooooooozzzzz
 
10) popielniczka w
    pokojach dla palących
ooooooooooooooo
 
11) zestaw do
    czyszczenia
    odzieży, obuwia
    oraz igielnik
oooooooooz  z  
 
12) torba na bieliznę
    gościa zleconą do
    prania
ooooo oo       
  13) kosz na śmieciooooooooooooooo
 2. Urządzenia i wyposażenie węzłów higienicznosanitarnych przy jednostkach mieszkalnych               
33Wyposażenie podstawowe:               
 
 1) wanna z baterią i
    natryskiem lub
    kabina natryskowa
    z zabezpieczeniem
    antypoślizgowym
ooooooooooooooo
 
 2) umywalka z blatem
    lub półką
ooooooooooooooo
 
 3) WC ze zbiornikiem
    cicho płuczącym
ooooooooooooooo
34Wyposażenie uzupełniające:               
 
 1) osłona wanny lub
    natrysku
oooooooooo  z  
 
 2) dywanik przy
    wannie/kabinie
    natryskowej
oooooooooz     
 
 3) mydelniczka,
    papiernica,
    haczyki, wieszaki
    na ręczniki,
    uchwyty przy
    wannie i przy
    natrysku
ooooooooooooooo
 
 4) lustro z górnym
    lub bocznym
    oświetleniem
ooooooooooooooo
 
 5) uniwersalne
    gniazdko elektryczne
    z osłoną
ooooooooooooooo
   6) suszarka do włosówoooooozz       
   7) waga osobowaooozzz         
 
 8) pojemnik na
    śmieci (niepalny)
ooooooooooooooo
   9) telefonoo z           
 
10) zestaw minimum
    dla jednej osoby:
               
 
    a) mydełko
       toaletowe
ooooooooooooooo
      b) ręcznikooooooooooooooo
 
    c) ręcznik
       kąpielowy
ooooooooo      
 
    d) płaszcz
       kąpielowy
ooozzz         
      e) szklankaooooooooooooooo
 
    f) torba
       higieniczna
ooooooooooooooo
35Procent pokoi z pełnym węzłem higienicznosanitarnym100100100100100100100100505050251010 
36Urządzenia higienicznosanitarne ogólne w części pobytowej (liczba miejsc noclegowych na jedno urządzenie):               
   1) umywalka        10101010151515
 
 2) wanna z baterią i
    prysznicem lub
    natrysk
        10101010151515
 
 3) WC z umywalkami
    (minimum jeden
    osobny dla kobiet
    i jeden osobny dla
     mężczyzn)
        10151515202020
37Wyposażenie dodatkowe:               
   1) lustro        ooooooo
 
 2) dozownik do
    płynnego mydła
        ooooooo
 
 3) suszarka do rąk
    lub ręczniki
    jednorazowego
    użytku
        ooooooo
 
 4) pojemnik na
    papier i odpady
        ooooooo
   5) wieszaki ścienne        ooooooo
 V. Oferta usług podstawowych i uzupełniających               
38Sprzedaż gorących napojów przez całą dobęooooooooooooooo
39Budzenieooooooooooooooo
40Podawanie posiłków do j.m. - room-service czynny przez:               
   1) całą dobęoooooo         
   2) minimum 12 godzin      ooozzz   
41Obsługa bagażowaooooooooo      
42Przechowywanie bagażuooooooooooooooo
43Przechowywanie pieniędzy i przedmiotów wartościowychooooooooooooooo
44Kwiaciarnia, stała ekspozycja kwiatówoooz  z        
45Wymiana walutoooooooooz     
46Sprzedaż prasy, kosmetyków i pamiątekoo oo oo oo    
47Udzielanie pierwszej pomocy w nagłych wypadkachooooooooooooooo
48Zespół usług gastronomicznych:               
   1) restauracjaoo oo oo       
   2) jadalnia  o  o  o  o  o
 
 3) aperitif bar lub
    bar kawowy
oo oo oo oo    
   4) podawanie śniadań         oo oo 
49Zespół sal wielofunkcyjnycho  o  o  z     
50Wypożyczalnia oraz przechowywanie sprzętu rekreacyjnego w obiektach zlokalizowanych w miejscowościach wypoczynkowo-turystycznych i rejonach nie zurbanizowanych o dużych walorach przyrodniczycho oo oo oo oz z
51Zespół odnowy biologicznej (basen, sauna, siłownia, solarium, masaże i inne usługi - minimum dwa rodzaje usług)oooozzzzz      
52Sala klubowa z telewizorem          ooooo
53Obsługa samochodów gości w zakresie OC, OT-1 i mycia o  o  o  o    
54Pranie, prasowanie i czyszczenie bielizny i odzieży gościooooo oo zz    
55Zmiana pościeli i ręczników:               
 
 1) codziennie lub na
    życzenie gości
oooooo         
 
 2) co trzy dni lub
    częściej na życzenie
    gości
      ooooooooo
 VI. Kwalifikacje zawodowe personelu               
56Kierownik obiektu hotelarskiego:               
 
 1) wykształcenie
    wyższe lub średnie
    specjalistyczne
ooooooooooooooo
 
 2) znajomość co
    najmniej jednego
    języka obcego
ooooooooozzzzzz
57Personel recepcyjny: wykształcenie wyższe lub średnie specjalistyczne, znajomość co najmniej jednego języka obcegoooooooooooooooo
58Kelnerzy, pokojowe, portierzy, bagażowi i inny personel obsługi: wykształcenie średnie zawodowe lub kursy specjalistyczne, znajomość w podstawowym zakresie co najmniej jednego języka obcegoooooooooozzzzzz
59Jednolity ubiór dla poszczególnych służb hotelowychooooooooooozzzz
 
Objaśnienie znaków i skrótów:
H       - hotel
M       - motel
P       - pensjonat
*       kategoria jedna gwiazdka
**      kategoria dwie gwiazdki
***     kategoria trzy gwiazdki
****    kategoria cztery gwiazdki
*****   kategoria pięć gwiazdek
o       - wymaganie obowiązuje
z       - wymaganie jest zalecane
j.m.    - jednostka mieszkalna
w.h.s.   - węzeł higienicznosanitarny
OC      - obsługa codzienna
OT-1    - obsługa techniczna nr 1.

ZAŁĄCZNIK Nr 2

WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA, KWALIFIKACJI PERSONELU ORAZ ZAKRESU ŚWIADCZONYCH USŁUG, W TYM USŁUG GASTRONOMICZNYCH, DLA KEMPINGÓW I PÓL BIWAKOWYCH
 
Lp.WymaganiaKategorie kempingówPola biwakowe
  ********** 
1234567
 I. Zabezpieczenie terenu     
1Ogrodzenie terenuooooo1
2Oświetlenie terenuoooo 
3Całodobowy dozóroooo 
4Sprzęt przeciwpożarowyoooo 
5Punkt pomocy medycznej2oooo 
 II. Zagospodarowanie terenu     
6Bezkolizyjny dojazdoooo 
7Wewnętrzne drogi główne o nawierzchni utwardzonejooo  
8Ścieżki piesze o nawierzchni utwardzonejoo   
9Stanowiska obozowania na terenie płaskim trawiastymooo  
10Teren stanowisk obozowania wydzielonyooo  
11Zadrzewienieoo   
12Zasilanie w energię elektrycznąoooo 
13Parking przy recepcjioooo 
14Urządzenia rekreacyjne i tereny do gier i zabawooo  
15Wewnętrzne oznakowaniaoooo 
16Elementy dekoracyjneoo   
17Pojemniki na śmieciooooo
 III. Recepcja     
18Recepcja w odrębnym pomieszczeniuooooo
19Personel recepcji na każdej zmianie powinien znać co najmniej jeden język obcyoo   
20Przechowalnia bagażuo    
21Depozytoo   
 IV. Świetlica     
22Świetlicao3o4o5  
 V. Stanowiska obozowania     
23Minimalna powierzchnia jednego stanowiska w m260604040 
24Podłącza elektryczne (% ogólnej liczby stanowisk)504030  
25Ponumerowane stanowiska obozowaniao    
26Wydzielone stanowiska lub grupy stanowisk obozowaniaoo   
27Zieleń odgradzającą stanowiska lub grupy stanowisko    
 VI. Urządzenia higienicznosanitarne     
28Zbiorowe umywalnie osobne dla kobiet i mężczyzn:ooooo6
   1) liczba użytkowników na jedną umywalkę20202033 
   2) liczba użytkowników na jeden natrysk505050100 
29Zbiorowe ustępy osobne dla kobiet i mężczyzn:ooooo7
 
 1) liczba użytkowników na jeden ustęp
    dla kobiet
15152033 
 
 2) liczba użytkowników na jeden ustęp
    dla mężczyzn
25253350 
   3) liczba użytkowników na jeden pisuar5050100100 
30Stanowisko do zlewu ustępów caravaningowychoo   
31Urządzenie do praniaoo   
32Urządzenie do prasowaniaoo   
33Pomieszczenie do suszenia bieliznyoo   
34Wyposażenie szczegółowe:     
   1) ściany sanitariatów wyłożone glazurąoo   
 
 2) podłogi sanitariatów wyłożone
    terakotą
oo   
   3) urządzenia jednakowe i jednorodneo    
   4) wieszaki na ręczniki i bieliznęoooo 
   5) lustra nad umywalkami i półkiooo8o8 
   6) gniazda elektryczne 220 Voo8o8o8 
 VII. Usługi gastronomiczne     
35Stanowiska spożywania posiłków w sektorachoo9   
36Stanowiska do zmywania naczyńoooo 
37Zakład gastronomicznyo    
 VIII. Zaopatrzenie w wodę     
38Punkty poboru wody na stanowiskach lub grupach stanowisk obozowaniaoo   
39Punkt poboru wody    o
40Ciepła wodao10o11o12  
 
o      wymaganie obowiązuje
*      kemping kategorii jedna gwiazdka
**     kemping kategorii dwie gwiazdki
***    kemping kategorii trzy gwiazdki
****   kemping kategorii cztery gwiazdki
1      może być prowizoryczne
2      co najmniej apteczka
3      wyposażona w sprzęt audio/wideo i prasę
4      wyposażona w telewizor i prasę
5      udostępnione zadaszone pomieszczenie
6      dopuszcza się umywalnie zbiorowe typu rynnowego nie zadaszone
7      dopuszcza się ustępy nie spłukiwane wolno stojące
8      co najmniej 1 na dwa stanowiska
9      przynajmniej stoły lub ławy na sektorach obozowania
10     całą dobę
11     co najmniej trzy razy dziennie
12     co najmniej dwa razy dziennie.

WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA DLA STAŁEJ BAZY NOCLEGOWEJ NA KEMPINGACH
 
Lp.WymaganiaKategorie kempingów
  **********
123456
 Wyposażenie pokoju lub domku składającego się z więcej niż jednego pokoju    
1Łóżka dla jednej lub dwóch osób1o   
2Łóżka dla dwóch do czterech osób1 oo 
3Łóżka dla czterech lub więcej osób1  o 
4Powierzchnia pokoju na jedną osobę w metrach kwadratowych5432
5Wysokość pokoju co najmniej 2,2 metraoooo
6Oświetlenie górneoooo
7Oświetlenie przy każdym łóżkuoo  
8Pościel na każde łóżkoooo 
9Dywan lub wykładzinaooo 
10Szafaooo2o2
11Stółooo 
12Krzesłaoooo
13Lustro na ścianieo   
14Radio i telewizoro   
15Radio o  
16Łazienka z WC i natryskiem z ciepłą i zimną wodąoo  
17Umywalka z ciepłą i zimną wodąooo 
18Ściany i podłogi w łazience wyłożone płytkami lub materiałami podobnymioo  
 
Objaśnienie znaków i odnośników:
o      wymaganie obowiązuje
*      kemping kategorii jedna gwiazdka
**     kemping kategorii dwie gwiazdki
***    kemping kategorii trzy gwiazdki
****   kemping kategorii cztery gwiazdki
uwaga: kategoria bazy stałej na kempingu niezależna od kategorii kempingu
1    w przypadku domku wielopokojowego w każdym pokoju
2    dopuszcza się wieszaki.

ZAŁĄCZNIK Nr 3

WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA, KWALIFIKACJI PERSONELU ORAZ ZAKRESU ŚWIADCZONYCH USŁUG, W TYM USŁUG GASTRONOMICZNYCH, DLA DOMÓW WYCIECZKOWYCH
 
Lp.WymaganiaKategorie
  IIIIII
12345
 I. Zagospodarowanie terenu   
1Bezpośrednie wejście do halluoo 
2Parking lub możliwość parkowania maksymalnie 200 m od obiektuoo 
 II. Instalacje w budynku   
3Ogrzewanie centralne lub miejscowe elektryczneooo1
4Bieżąca ciepła i zimna wodaooo
 III. Recepcja   
5Hall recepcyjny - telefon dostępny dla gościooo
6Kabiny telefoniczneo  
7Przechowalnia bagażu i sprzętu turystycznegoooo
8Depozyto  
9Informacja turystyczna2ooo
10Budzenieooo
11Personel recepcji na każdej zmianie powinien znać co najmniej jeden język obcyo  
 IV. Inne usługi   
12Sprzedaż drobnych artykułów (kosmetyki, pamiątki, wydawnictwa turystyczne itp.)oo 
13Świetlicaoo 
14Stanowisko do prasowaniaoo 
15Stanowisko do drobnych napraw sprzętu sportowego i turystycznegoooo
 V. Część mieszkalna   
16Minimalna powierzchnia pokoju w m2 (bez wyodrębnionych łazienki, WC, przedpokoju):   
   1) 1-osobowego988
   2) 2-osobowego121083
   3) 3-osobowego1513123
   4) 4-osobowego1716163
 
 5) większego niż 4-osobowy (powierzchnia
    4-osobowego plus 4 m2 dodatkowo na każdą
    następną osobę)
ooo3
17Maksymalna liczba miejsc noclegowych w pokojach wieloosobowych81220
18Urządzenia higienicznosanitarne w pokojach 1-2-osobowych (% pokoi):   
 
 1) umywalka z baterią z bieżącą zimną i ciepłą
    wodą
10050 
 
 2) wanna z baterią i prysznicem lub natrysk
    oraz WC
2510 
19Urządzenia higienicznosanitarne ogólne:   
 
 1) zbiorowe umywalnie osobne dla kobiet i
    mężczyzn
ooo
   2) z bieżącą ciepłą i zimną wodąoo 
   3) z ciepłą i bieżącą zimną wodą  o
 
 4) liczba m.n. przypadających na 1 umywalkę
    w umywalniach zbiorowych
5812
   5) liczba m.n. przypadających na 1 natrysk203035
   6) zbiorowe wc osobne dla kobiet i mężczyznooo
   7) liczba m.n. przypadających na:   
      a) 1 WC damski202020
      b) 1 WC męski202020
      c) 1 pisuar505050
20Wyposażenie dodatkowe urządzeń higienicznosanitarnych:   
   1) wieszaki na ręczniki i bieliznę osobistąooo
   2) lustro nad umywalką i półkaooo
   3) oświetlenie nad lustremoo 
   4) gniazdo elektryczne do aparatu do goleniaooo
   5) koszooo
21Meble w pokoju4:   
   1) łóżko lub tapczanooo
   2) stół (minimum jeden dla 8 osób)ooo
 
 3) krzesła (1 na osobę, nie mniej niż 2 na
    pokój)5
ooo
   4) szafka, stolik lub półka przy każdym łóżkuooo
   5) szafa ubraniowa lub wnęka6oo 
   6) lustrooo 
   7) kosz na śmieci i popielniczkaoo 
 
 8) lampka nocna (przy każdym łóżku
    w pokojach 1-4-osobowych)
oo 
   9) wieszak ścienny na okrycia wierzchnieooo
22Wyposażenie dodatkowe pokoju:   
   1) radio (w pokojach 1- i 2-osobowych)oo 
   2) dywan lub chodnikoo 
   3) firankiooo
   4) zasłony dzienne zaciemniająceoo 
   5) elementy dekoracyjneoo 
 VI. Usługi gastronomiczne   
23Sprzedaż gorących napojówooo
24Sale do spożywania śniadańooo
25Jadłodajnia lub bar szybkiej obsługiooo
26Restauracjao  
 
Objaśnienie znaków i odnośników:
o     wymaganie obowiązuje
I     dom wycieczkowy kategorii pierwszej
II    dom wycieczkowy kategorii drugiej
III   dom wycieczkowy kategorii trzeciej
m.n.  miejsce noclegowe
1     dopuszcza się inne rodzaje ogrzewania
2     udzielanie informacji o imprezach turystycznych i kulturalnych, wyposażenie recepcji w rozkłady jazdy, plany miast i mapy regionów, książkę telefoniczną itp.
3     dopuszcza się spiętrzenie łóżka przy wysokości pokoju co najmniej 2,7 m; powierzchnia pokoju może być wówczas zmniejszona o 20%
4     w kategorii I jednolity komplet o wysokiej jakości
5     w pokojach więcej niż 4-osobowych dopuszcza się ławy
6     w pokojach 1-4-osobowych - szafa ubraniowa, w pokojach więcej niż 4-osobowych po jednym segmencie na ubranie i bieliznę o powierzchni co najmniej 0,25 m2 na osobę.

ZAŁĄCZNIK Nr 4

WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA, KWALIFIKACJI PERSONELU ORAZ ZAKRESU ŚWIADCZONYCH USŁUG, W TYM USŁUG GASTRONOMICZNYCH, DLA SCHRONISK MŁODZIEŻOWYCH
 
Lp.WymaganiaKategorie
  IIIIII
12345
 I. Wymagania ogólne   
1Samodzielny budynek lub wydzielona część budynkuoo 
2Pomieszczenia noclegowe organizowane doraźnie (w internacie, izbach lekcyjnych itp.)  o
3Bieżąca zimna i ciepła woda przez całą dobęoo 
4Bieżąca zimna woda  o
5Ogrzewanie centralne lub miejscowe elektryczne1ooo
6Świetlica wyposażona w odpowiednie materiały i sprzęto2o3 
7Pomieszczenie na przechowalnię bagażu i sprzętu turystycznegooo 
8Pomieszczenie do suszenia odzieżyooo
9Apteczka zaopatrzona w leki i artykuły sanitarneooo
10Oddzielne pomieszczenia do przechowywania pościeli czystej, brudnej oraz sprzętu gospodarczegoooo
 II. Część mieszkalna   
11Minimalna powierzchnia sypialni na jedną osobę w m2:   
   1) przy łóżkach jednopoziomowych2,52,52,5
   2) przy łóżkach piętrowych1,51,51,5
12Minimalny % miejsc noclegowych w salach mniejszych niż 8-osobowe50  
13Urządzenia sanitarne (maksymalna liczba osób na 1 urządzenie):   
   1) umywalka z lustrem1015o4
   2) prysznice2020 
   3) ustęp151515
14Wyposażenie pokoju:   
   1) łóżka (także piętrowe) lub tapczanyooo
   2) kołdry lub koce (po dwa na osobę)ooo
   3) bielizna pościelowaooo
   4) szafy ubranioweo  
   5) szafy ubraniowe lub wieszaki stojące oo
   6) szafki nocne lub półki przy każdym łóżkuoo 
   7) stółooo
   8) krzesła lub taborety (po jednym na osobę)ooo
   9)lustro i kosz na śmieciooo
 III. Część gastronomiczna   
15Kuchnia samoobsługowa5oo 
16Jadalniao6o7 
 
Objaśnienie znaków i odnośników:
o      wymaganie obowiązuje
I      schronisko młodzieżowe kategorii pierwszej
II     schronisko młodzieżowe kategorii drugiej
III    schronisko młodzieżowe kategorii trzeciej
1      dopuszcza się inne rodzaje ogrzewania
2      wyposażona w telewizor, radio, magnetofon, rzutnik, aparat projekcyjny lub wideo oraz inny sprzęt do gier i zabaw
3      wyposażona w sprzęt do gier
4      w przypadku braku umywalni, w miejscu przeznaczonym do mycia powinny znajdować się miednice i wiadra - co najmniej jedna miednica na 5 osób i jedno wiadro na 10 osób
5      wyposażona w sprzęt kuchenny (płyty do gotowania, garnki, czajniki, patelnie, lodówkę itp.)
6      zaopatrzona w sprzęt stołówkowy (stoły, krzesła lub ławy, talerze głębokie i płytkie, łyżki, widelce, noże, szklanki, kubki itp.)
7      zaopatrzona jak w odnośniku6; w mniejszych schroniskach może spełniać dodatkowo funkcję świetlicy.

ZAŁĄCZNIK Nr 5

WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA, KWALIFIKACJI PERSONELU ORAZ ZAKRESU ŚWIADCZONYCH USŁUG, W TYM USŁUG GASTRONOMICZNYCH, DLA SCHRONISK
 
Lp.Wymagania 
123
 I. Instalacje w budynku 
1Ogrzewanie zapewniające utrzymanie w pomieszczeniach noclegowych i świetlicy temperatury 18°Co
2Bieżąca ciepła wodao1
 II. Recepcja 
3Telefon dostępny dla gościo
4Przechowalnia bagażu i sprzętu turystycznegoo
5Informacja turystyczna2o
 III. Inne usługi 
6Sprzedaż drobnych artykułów (kosmetyki, pamiątki) i podstawowych artykułów pierwszej potrzebyo
7Możliwość suszenia odzieżyo
8Stanowisko umożliwiające dokonanie drobnych napraw sprzętu turystycznego, czyszczenie odzieży i sprzętuo
 IV. Część mieszkalna 
9Minimalna powierzchnia pokoju w m2 (bez wyodrębnionych: łazienki, wc i przedpokoju)3: 
   1) 1-osobowego7
   2) 2-osobowego9
   3) 3-osobowego12
   4) 4-osobowego16
 
 5) większego niż 4-osobowy - powierzchnia pokoju 4-
    osobowego + 4 m2 na każdą następną osobę
 
10Urządzenia higienicznosanitarne ogólne (liczba miejsc noclegowych na jedno urządzenie)4: 
   1) umywalka z lustrem i półką20
   2) WC20
   3) natrysk35
   4) wieszaki na ręczniki i bieliznę osobistąo
11Meble w pokoju: 
   1) łóżko lub tapczano
   2) stóło
   3) krzesło lub taboret6 (jeden na osobę)o
   4) stolik lub półka (przy każdym łóżku)o
   5) szafa ubraniowa lub wnęka7o
   6) kosz na śmiecio
   7) wieszaki ścienne lub stojące na okrycia wierzchnieo
12Wyposażenie dodatkowe pokoju: 
   1) firanki lub zasłonyo
   2) dywan lub chodnik (w pokojach 1-2-osobowych)o
   3) elementy dekoracyjneo
 V. Usługi gastronomiczne 
13Jadłodajnia oferująca posiłki typu barowegoo
14Stanowisko do przyrządzania i spożywania posiłków oraz do zmywania naczyńo
 
Objaśnienie znaków i odnośników:
o    wymaganie obowiązuje
1    minimum dwie godziny rano i dwie godziny wieczorem
2    informacja turystyczna, w tym tablica zawierająca zwięzły opis szlaków prowadzących do sąsiednich schronisk oraz miejscowości, zasadniczo w formie mapy lub schematu, informacja o rozkładzie jazdy komunikacji publicznej z najbliższej miejscowości (przystanku, stacji), informacja o grożących niebezpieczeństwach i zasadach wzywania pomocy
3    dopuszcza się łóżka piętrowe przy wysokości pokoju min. 2,7 m; powierzchnia pokoju może być wtedy mniejsza o 20%
4    z wyjątkiem miejsc w pokojach mających te urządzenia
5    dopuszcza się wyposażony w materac podest do spania
6    dopuszcza się ławy
7    w pokojach większych niż 2-osobowe po jednym segmencie na ubranie i bieliznę o powierzchni co najmniej 0,25 m2 na osobę.

ZAŁĄCZNIK Nr 6

MINIMALNE WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA DLA INNYCH OBIEKTÓW, W KTÓRYCH ŚWIADCZONE SĄ USŁUGI HOTELARSKIE
 
Lp.Wymagania
12
1Ogrzewanie - w całym obiekcie
2Instalacja sanitarna: zimna i ciepła1 woda przez całą dobę
3Powierzchnia mieszkalna w m2 (nie obejmuje wyodrębnionych w.h.s., przedpokojów, aneksów barowych, loggii itp.):
   1) pokój 1-osobowy - 6 m2
   2) pokój 2-osobowy - 10 m2
   3) pokój 3-osobowy - 14 m2
   4) pokój 4-osobowy - 16 m2
 
 5) pokój większy niż 4-osobowy (powierzchnia 4-osobowego plus
    dodatkowo 4 m2 na każdą następną osobę)
4Zestaw wyposażenia meblowego:
 
 1) łóżko jednoosobowe o wymiarach 80 x 190 cm (zalecane 90 x 200
    cm)
 
 2) łóżko dwuosobowe o wymiarach 120 x 190 cm (zalecane 140 x 200
    cm)
   3) nocny stolik lub półka przy każdym łóżku
 
 4) szafa garderobiana o minimalnej głębokości 60 cm, minimum 3
    wieszaki na osobę
   5) stół lub stolik
   6) krzesło (1 na osobę, lecz nie mniej niż 2 na pokój)
   7) lustro
   8) wieszak ścienny na wierzchnią odzież
5Pościel dla jednej osoby:
   1) kołdra lub dwa koce
   2) poduszka
   3) poszwa
   4) poszewka na poduszkę
   5) prześcieradło
6Oświetlenie:
 
 1) oświetlenie elektryczne główne - minimum jeden punkt świetlny o
    mocy 60 W
 
 2) lampka nocna przy każdym łóżku umożliwiająca czytanie w pozycji
    leżącej
7Zasłony okienne zaciemniające
8Kosz na śmieci
9Maksymalna liczba osób przypadających na jeden w.h.s. - 10
10Wyposażenie podstawowe węzłów higienicznosanitarnych:
 
 1) wanna z baterią i natryskiem lub kabina natryskowa z
    zabezpieczeniem antypoślizgowym
   2) umywalka z blatem lub półką
   3) WC ze zbiornikiem cicho płuczącym
   4) mydelniczka, papiernica, haczyki, wieszaki na ręczniki
   5) lustro z górnym lub bocznym oświetleniem
   6) uniwersalne gniazdko elektryczne z osłoną
   7) pojemnik na śmieci (niepalny)
   8) mydełko toaletowe
   9) ręcznik
  10) szklanka
 
Objaśnienie odnośników i skrótów:
1    minimum dwie godziny rano i dwie godziny wieczorem
w.h.s. -   węzeł higienicznosanitarny.

ZAŁĄCZNIK Nr 7

WZÓR KARTY EWIDENCYJNEJ OBIEKTU HOTELARSKIEGO*/INNEGO OBIEKTU ŚWIADCZĄCEGO USŁUGI HOTELARSKIE*

Rodzaj obiektu: ......................... Miejsce położenia: .........
 
Lp.Data wpisuWłaścicielZarządzającyKategoriaOkres świadczenia usługDecyzje i zaleceniaUwagiPodpis
 
 
 
 
 
 
 
 
 
        
 
*    Niepotrzebne skreślić.

Pozycje

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172, 173, 174, 175, 176, 177, 178, 179, 180, 181, 182, 183, 184, 185, 186, 187, 188, 189, 190, 191, 192, 193, 194, 195, 196, 197, 198, 199, 200, 201, 202, 203, 204, 205, 206, 207, 208, 209, 210, 211, 212, 213, 214, 215, 216, 217, 218, 219, 220, 221, 222, 223, 224, 225, 226, 227, 228, 229, 230, 231, 232, 233, 234, 235, 236, 237, 238, 239, 240, 241, 242, 243, 244, 245, 246, 247, 248, 249, 250, 251, 252, 253, 254, 255, 256, 257, 258, 259, 260, 261, 262, 263, 264, 265, 266, 267, 268, 269, 270, 271, 272, 273, 274, 275, 276, 277, 278, 279, 280, 281, 282, 283, 284, 285, 286, 287, 288, 289, 290, 291, 292, 293, 294, 295, 296, 297, 298, 299, 300, 301, 302, 303, 304, 305, 306, 307, 308, 309, 310, 311, 312, 313, 314, 315, 316, 317, 318, 319, 320, 321, 322, 323, 324, 325, 326, 327, 328, 329, 330, 331, 332, 333, 334, 335, 336, 337, 338, 339, 340, 341, 342, 343, 344, 345, 346, 347, 348, 349, 350, 351, 352, 353, 354, 355, 356, 357, 358, 359, 360, 361, 362, 363, 364, 365, 366, 367, 368, 369, 370, 371, 372, 373, 374, 375, 376, 377, 378, 379, 380, 381, 382, 383, 384, 385, 386, 387, 388, 389, 390, 391, 392, 393, 394, 395, 396, 397, 398, 399, 400, 401, 402, 403, 404, 405, 406, 407, 408, 409, 410, 411, 412, 413, 414, 415, 416, 417, 418, 419, 420, 421, 422, 423, 424, 425, 426, 427, 428, 429, 430, 431, 432, 433, 434, 435, 436, 437, 438, 439, 440, 441, 442, 443, 444, 445, 446, 447, 448, 449, 450, 451, 452, 453, 454, 455, 456, 457, 458, 459, 460, 461, 462, 463, 464, 465, 466, 467, 468, 469, 470, 471, 472, 473, 474, 475, 476, 477, 478, 479, 480, 481, 482, 483, 484, 485, 486, 487, 488, 489, 490, 491, 492, 493, 494, 495, 496, 497, 498, 499, 500, 501, 502, 503, 504, 505, 506, 507, 508, 509, 510, 511, 512, 513, 514, 515, 516, 517, 518, 519, 520, 521, 522, 523, 524, 525, 526, 527, 528, 529, 530, 531, 532, 533, 534, 535, 536, 537, 538, 539, 540, 541, 542, 543, 544, 545, 546, 547, 548, 549, 550, 551, 552, 553, 554, 555, 556, 557, 558, 559, 560, 561, 562, 563, 564, 565, 566, 567, 568, 569, 570, 571, 572, 573, 574, 575, 576, 577, 578, 579, 580, 581, 582, 583, 584, 585, 586, 587, 588, 589, 590, 591, 592, 593, 594, 595, 596, 597, 598, 599, 600, 601, 602, 603, 604, 605, 606, 607, 608, 609, 610, 611, 612, 613, 614, 615, 616, 617, 618, 619, 620, 621, 622, 623, 624, 625, 626, 627, 628, 629, 630, 631, 632, 633, 634, 635, 636, 637, 638, 639, 640, 641, 642, 643, 644, 645, 646, 647, 648, 649, 650, 651, 652, 653, 654, 655, 656, 657, 658, 659, 660, 661, 662, 663, 664, 665, 666, 667, 668, 669, 670, 671, 672, 673, 674, 675, 676, 677, 678, 679, 680, 681, 682, 683, 684, 685, 686, 687, 688, 689, 690, 691, 692, 693, 694, 695, 696, 697, 698, 699, 700, 701, 702, 703, 704, 705, 706, 707, 708, 709, 710, 711, 712, 713, 714, 715, 716, 717, 718, 719, 720, 721, 722, 723, 724, 725, 726, 727, 728, 729, 730, 731, 732, 733, 734, 735, 736, 737, 738, 739, 740, 741, 742, 743, 744, 745, 746, 747, 748, 749, 750, 751, 752, 753, 754, 755, 756, 757, 758, 759, 760, 761, 762, 763, 764, 765, 766, 767, 768, 769, 770, 771, 772, 773, 774, 775, 776, 777, 778, 779, 780, 781, 782, 783, 784, 785, 786, 787, 788, 789, 790, 791, 792, 793, 794, 795, 796, 797, 798, 799, 800, 801, 802, 803, 804, 805, 806, 807, 808, 809, 810, 811, 812, 813, 814, 815, 816, 817, 818, 819, 820, 821, 822, 823, 824, 825, 826, 827, 828, 829, 830, 831, 832, 833, 834, 835, 836, 837, 838, 839, 840, 841, 842, 843, 844, 845, 846, 847, 848, 849, 850, 851, 852, 853, 854, 855, 856, 857, 858, 859, 860, 861, 862, 863, 864, 865, 866, 867, 868, 869, 870, 871, 872, 873, 874, 875, 876, 877, 878, 879, 880, 881, 882, 883, 884, 885, 886, 887, 888, 889, 890, 891, 892, 893, 894, 895, 896, 897, 898, 899, 900, 901, 902, 903, 904, 905, 906, 907, 908, 909, 910, 911, 912, 913, 914, 915, 916, 917, 918, 919, 920, 921, 922, 923, 924, 925, 926, 927, 928, 929, 930, 931, 932, 933, 934, 935, 936, 937, 938, 939, 940, 941, 942, 943, 944, 945, 946, 947, 948, 949, 950, 951, 952, 953, 954, 955, 956, 957, 958, 959, 960, 961, 962, 963, 964, 965, 966, 967, 968, 969, 970, 971, 972, 973, 974, 975, 976, 977, 978, 979, 980, 981, 982, 983, 984, 985, 986, 987, 988, 989, 990, 991, 992, 993, 994, 995, 996, 997, 998, 999, 1000, 1001, 1002, 1003, 1004, 1005, 1006, 1007, 1008, 1009, 1010, 1011, 1012, 1013, 1014, 1015, 1016, 1017, 1018, 1019, 1020, 1021, 1022, 1023, 1024, 1025, 1026, 1027, 1028, 1029, 1030, 1031, 1032, 1033, 1034, 1035, 1036, 1037, 1038, 1039, 1040, 1041, 1042, 1043, 1044, 1045, 1046, 1047, 1048, 1049, 1050, 1051, 1052, 1053, 1054, 1055, 1056, 1057, 1058, 1059, 1060, 1061, 1062, 1063, 1064, 1065, 1066, 1067, 1068, 1069, 1070, 1071, 1072, 1073, 1074, 1075, 1076, 1077, 1078, 1079, 1080, 1081, 1082, 1083, 1084, 1085, 1086, 1087, 1088, 1089, 1090, 1091, 1092, 1093, 1094, 1095, 1096, 1097, 1098, 1099, 1100, 1101, 1102, 1103, 1104, 1105, 1106, 1107, 1108, 1109, 1110, 1111, 1112, 1113, 1114, 1115, 1116, 1117, 1118, 1119, 1120, 1121, 1122, 1123, 1124, 1125, 1126, 1127, 1128, 1129, 1130, 1131, 1132, 1133, 1134, 1135, 1136, 1137, 1138, 1139, 1140, 1141, 1142, 1143, 1144, 1145, 1146, 1147, 1148, 1149, 1150, 1151, 1152, 1153, 1154, 1155, 1156, 1157, 1158, 1159, 1160, 1161, 1162, 1163, 1164, 1165, 1166, 1167, 1168, 1169, 1170, 1171, 1172, 1173, 1174, 1175, 1176, 1177, 1178, 1179, 1180, 1181, 1182, 1183, 1184, 1185, 1186, 1187, 1188, 1189, 1190, 1191, 1192, 1193, 1194, 1195, 1196, 1197, 1198, 1199, 1200, 1201, 1202, 1203, 1204, 1205, 1206, 1207, 1208, 1209, 1210, 1211, 1212, 1213, 1214, 1215, 1216, 1217, 1218, 1219, 1220, 1221, 1222, 1223, 1224, 1225, 1226, 1227, 1228, 1229, 1230, 1231, 1232, 1233, 1234, 1235, 1236, 1237, 1238, 1239, 1240, 1241, 1242, 1243, 1244, 1245, 1246, 1247, 1248, 1249, 1250, 1251, 1252, 1253, 1254, 1255, 1256, 1257, 1258, 1259, 1260, 1261, 1262, 1263, 1264, 1265, 1266, 1267, 1268, 1269, 1270, 1271, 1272, 1273, 1274, 1275, 1276, 1277, 1278, 1279, 1280, 1281, 1282, 1283, 1284, 1285, 1286, 1287, 1288, 1289, 1290, 1291, 1292, 1293, 1294, 1295, 1296, 1297, 1298, 1299, 1300, 1301, 1302, 1303, 1304, 1305, 1306, 1307, 1308, 1309, 1310, 1311, 1312, 1313, 1314, 1315, 1316, 1317, 1318, 1319, 1320, 1321, 1322

Polecamy

Poszukując najlepszego prawnika na dolnym śląsku pamiętajmy że tylko prawnik Wrocław oferuje najtańsze usługi prawnicze w tej części kraju. Planujesz remont? Poszukujesz projektanta domu? Najlepsi fachowcy pomogą Ci w każdej pracy budowlanej – kwiaty na telefon Wrocław – najtaniej zakupisz w kwiaciarni Margarita we Wrocławiu przy ul. Orląt Lwowskich. Kiedy zdaży Ci się stłuczka lub kiedy Twój samochód odmówi Ci posłuszeństwa - znajdź najlepszą firmę holowniczą dzięki serwisowi o tematyce "pomoc drogowa". Polecamy równierz.
Wszelkie prawa zastrzeżone, © ZnanyPrawnik 2025
Dodaj do ulubionych Mapa strony Polityka prywatności Regulamin Reklama Współpraca Kontakt