Dziennik Ustaw 1999 Nr 88 poz. 992 - Zakres, warunki, terminy i sposób przeprowadzania badań technicznych tramwajów i trolejbusów oraz jednostek wykonujących te badania


ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ

z dnia 20 sierpnia 1999 r.

w sprawie zakresu, warunków, terminów i sposobu przeprowadzania badań technicznych tramwajów i trolejbusów oraz jednostek wykonujących te badania.

(Dz. U. z dnia 29 października 1999 r.)


Na podstawie art. 85 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 98, poz. 602, Nr 123, poz. 779 i Nr 160, poz. 1086 oraz z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 133, poz. 872) zarządza się, co następuje:


Rozdział 1

Przepisy ogólne

§ 1. 1. Badania techniczne tramwajów i trolejbusów polegają na sprawdzeniu, czy pojazdy te odpowiadają warunkom określonym w przepisach o warunkach technicznych tramwajów i trolejbusów oraz zakresie ich niezbędnego wyposażenia.
2. Badanie techniczne tramwajów i trolejbusów dzieli się na:
  1)   badania okresowe, polegające na sprawdzeniu prawidłowości działania poszczególnych zespołów i mechanizmów, zwłaszcza pod względem bezpieczeństwa ludzi i wymagań ochrony środowiska,
  2)   badania dodatkowe, przeprowadzane między badaniami okresowymi w razie doraźnej potrzeby sprawdzenia stanu technicznego lub innych wymagających tego okoliczności.
3. Badania techniczne przeprowadza Instytut Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej w Warszawie, zwany dalej Instytutem, przy współpracy z Instytutem Transportu Samochodowego w Warszawie - w zakresie badań trolejbusów, Instytutem Elektrotechniki w Warszawie - w zakresie badań obwodów elektrycznych oraz Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Taboru Szynowego TABOR w Poznaniu - w zakresie badań konstrukcji pudła pojazdu.

Rozdział 2

Tramwaje

§ 2. Instytut przeprowadza okresowe badanie techniczne co dwa lata, przy czym pierwsze okresowe badania techniczne tramwaju przeprowadza się przed upływem 5 lat od dnia pierwszej rejestracji, a następnie przed upływem 3 lat od dnia pierwszego badania i następnie co dwa lata.

§ 3. 1. Okresowe badanie techniczne tramwaju obejmuje sprawdzenie:
  1)   zgodności rzeczywistych danych tramwaju z zapisami w karcie tramwaju dotyczącymi jego identyfikacji i danych technicznych oraz prawidłowości oznaczeń dotyczących przedsiębiorstwa komunikacyjnego,
  2)   prawidłowości działania, ustawienia i własności świetlnych świateł zewnętrznych,
  3)   stanu technicznego i skuteczności działania hamulców,
  4)   prawidłowości działania urządzeń sygnalizacyjnych,
  5)   stanu technicznego nadwozia, wózków i ich osprzętu oraz przedmiotów wyposażenia.
2. Dodatkowe badanie techniczne może być przeprowadzone w zakresie ograniczonym do niektórych tylko zespołów i mechanizmów, stosownie do okoliczności, z których wynika potrzeba jego przeprowadzenia.
3. Wykaz czynności kontrolnych oraz metody i kryteria oceny stanu technicznego tramwaju określa załącznik nr 1 do rozporządzenia, z zastrzeżeniem ust. 4.
4. Sposób badania skuteczności hamowania określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.

§ 4. 1. Dane identyfikacyjne tramwaju należy wpisać do rejestru badań technicznych tramwajów na podstawie zapisów w karcie tramwaju i danych faktycznych.
2. Rejestr badań technicznych tramwajów, z zastrzeżeniem ust. 3, stanowi dokument, którego strony powinny być ponumerowane, przesznurowane, a końce sznurka zaklejone nalepką i ostemplowane. Wzór rejestru określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
3. Dopuszcza się prowadzenie rejestru badań technicznych za pomocą techniki informatycznej.
4. Rejestr badań technicznych tramwajów prowadzi Instytut.

§ 5. Przedsiębiorstwo komunikacyjne obowiązane jest prowadzić dla każdego wagonu kartę tramwaju. Wzór karty określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.

§ 6. 1. Instytut wydaje zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym, przy czym, jeśli wynik badania jest:
  1)   pozytywny - w zaświadczeniu wypełnia się rubrykę "tramwaj dopuszczony do ruchu" oraz wpisuje datę następnego badania,
  2)   negatywny - w zaświadczeniu wpisuje się stwierdzone usterki, z tym że, jeżeli:
a)  nie stwarzają one bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub środowiska - w zaświadczeniu wypełnia się rubrykę "dopuszczony do ruchu warunkowo", wypisując niezbędne ograniczenia, takie jak zakaz: przewozu pasażerów, ciągnięcia innych pojazdów szynowych, jazdy w okresie od zmierzchu do świtu oraz okres warunkowego dopuszczenia, niezbędny do usunięcia usterek, jednak nie dłuższy niż 14 dni,
b)  stwarzają one bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa ruchu lub środowiska - w zaświadczeniu wypełnia się rubrykę "niedopuszczony do ruchu", dokonując wpisu: "Zatrzymano kartę tramwaju nr..."; zatrzymana karta jest zwracana po przeprowadzeniu z wynikiem pozytywnym badania, o którym mowa w ust. 2.
2. Badanie techniczne tramwaju polegające na ponownym sprawdzeniu mechanizmów i zespołów, w których stwierdzono usterki, może być dokonane przez Instytut tylko w zakresie sprawdzenia ich usunięcia w okresie nie dłuższym niż 30 dni. Po upływie tego terminu przeprowadza się badanie w pełnym zakresie.
3. Wzór zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym tramwaju określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.

§ 7. 1. Wpisy w dokumentach, o których mowa w § 4-6, powinny być opatrzone datą, podpisem pracownika dokonującego badania oraz jego pieczątką identyfikacyjną.
2. Wzór pieczątki identyfikacyjnej pracownika Instytutu upoważnionego do badań technicznych określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.

Rozdział 3

Trolejbusy

§ 8. Instytut przeprowadza okresowe badania techniczne trolejbusu przed upływem 1 roku od dnia pierwszej rejestracji i następnie co 6 miesięcy.

§ 9. 1. Okresowe badanie techniczne trolejbusu, z zastrzeżeniem ust. 2, obejmuje sprawdzenie:
  1)   zgodności rzeczywistych danych trolejbusu z zapisami w dowodzie rejestracyjnym oraz w karcie trolejbusu, dotyczącymi identyfikacji i danych technicznych, a także prawidłowości i stanu tablic rejestracyjnych,
  2)   stanu technicznego instalacji elektrycznej, zwłaszcza pod kątem zabezpieczenia przed przebiciem wysokiego napięcia i porażeniem kierowcy i pasażerów,
  3)   odbieraków prądu pod względem elektrycznym i mechanicznym oraz ich zabezpieczenia przed wypadnięciem poza dopuszczalną strefę,
  4)   stanu izolacji podłogi, stopni i poręczy w przedziale pasażerskim,
  5)   skuteczności działania hamulca roboczego elektrodynamicznego i hamulca bezpieczeństwa,
  6)   poziomu hałasu zewnętrznego na postoju.
2. Do badania stanu technicznego i prawidłowości działania pozostałych zespołów i mechanizmów trolejbusu mają zastosowanie odpowiednio przepisy w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych autobusu.
3. Dodatkowe badanie techniczne może być przeprowadzone w zakresie ograniczonym do niektórych tylko zespołów i mechanizmów, stosownie do okoliczności, z których wynika potrzeba jego przeprowadzenia.
4. Wykaz czynności kontrolnych oraz metody i kryteria oceny stanu technicznego instalacji elektrycznej, odbieraków prądu, hamulca roboczego elektrodynamicznego oraz poziomu hałasu zewnętrznego trolejbusów określa załącznik nr 7 do rozporządzenia.
5. Sposób badania skuteczności działania hamulca roboczego elektrodynamicznego i hamulca bezpieczeństwa trolejbusu określa załącznik nr 8 do rozporządzenia.
6. Sposób kontroli poziomu hałasu zewnętrznego trolejbusu na postoju określa załącznik nr 9 do rozporządzenia.
7. Wykaz pozostałych czynności kontrolnych oraz metody i kryteria oceny stanu technicznego trolejbusu określają przepisy, o których mowa w ust. 2.

§ 10. 1. Dane identyfikacyjne trolejbusu należy wpisywać do rejestru badań technicznych trolejbusów na podstawie zapisów w dowodzie rejestracyjnym i w karcie trolejbusu.
2. Rejestr badań technicznych trolejbusów, z zastrzeżeniem ust. 3, stanowi dokument, którego strony powinny być ponumerowane, przesznurowane, a końce sznurka zaklejone nalepką i ostemplowane. Wzór rejestru określa załącznik nr 10 do rozporządzenia.
3. Dopuszcza się prowadzenie rejestru badań technicznych trolejbusów za pomocą techniki informatycznej.
4. Rejestr badań technicznych trolejbusów prowadzi Instytut.

§ 11. Przedsiębiorstwo komunikacyjne obowiązane jest prowadzić dla każdego trolejbusu kartę trolejbusu. Wzór karty określa załącznik nr 11 do rozporządzenia.

§ 12. 1. Instytut wydaje zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym, przy czym, jeśli wynik badania jest:
  1)   pozytywny - potwierdza się to w dowodzie rejestracyjnym, wpisując termin następnego badania, oraz wypełnia w zaświadczeniu rubrykę "trolejbus dopuszczony do ruchu" i wpisuje termin następnego badania,
  2)   negatywny - w zaświadczeniu wpisuje się stwierdzone usterki, z tym że, jeżeli:
a)  nie stwarzają one bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub środowiska - w zaświadczeniu wypełnia się rubrykę "dopuszczony do ruchu warunkowo", wpisując niezbędne ograniczenia, takie jak zakaz: przewozu pasażerów, jazdy w okresie od zmierzchu do świtu oraz okres warunkowego dopuszczenia, niezbędny do usunięcia usterek, jednak nie dłuższy niż 7 dni,
b)  stwarzają one bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa ruchu lub środowiska - w zaświadczeniu wypełnia się rubrykę "nie dopuszczony do ruchu", dokonując wpisu " , zatrzymany dowód rejestracyjny nr .... oraz karta trolejbusu nr ...."; zatrzymane dokumenty są zwracane po przeprowadzeniu z pozytywnym wynikiem badania, o którym mowa w ust. 2.
2. Badania techniczne trolejbusu polegające na ponownym sprawdzeniu mechanizmów i zespołów, w których stwierdzono usterki, mogą być dokonane przez Instytut tylko w zakresie sprawdzenia ich w okresie nie dłuższym niż 30 dni. Po upływie tego terminu przeprowadza się badania w pełnym zakresie.
3. Wzór zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym trolejbusu określa załącznik nr 12 do rozporządzenia.

§ 13. 1. Wpisy w dokumentach, o których mowa w § 10-12, powinny być opatrzone datą, podpisem pracownika dokonującego badania oraz jego pieczątką identyfikacyjną.
2. Wzór pieczątki identyfikacyjnej pracownika Instytutu upoważnionego do badań technicznych trolejbusów określa załącznik nr 13 do rozporządzenia.

Rozdział 4

Przepisy przejściowe i końcowe

§ 14. Pierwsze okresowe badania techniczne powinny być wykonane:
  1)   przed dniem 1 lipca 2000 r. - dla tramwajów wyprodukowanych przed dniem 1 stycznia 1975 r.,
  2)   przed dniem 1 lipca 2001 r. - dla tramwajów wyprodukowanych po dniu 31 grudnia 1974 r.,
  3)   przed dniem 1 lipca 2000 r. - dla trolejbusów wyprodukowanych przed dniem 1 stycznia 1985 r.,
  4)   przed dniem 1 lipca 2001 r. - dla trolejbusów wyprodukowanych po dniu 31 grudnia 1984 r.

§ 15. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr 1

WYKAZ CZYNNOŚCI KONTROLNYCH ORAZ METODY I KRYTERIA OCENY STANU TECHNICZNEGO TRAMWAJU*
 
Przedmiot i zakres badańSposób prowadzenia badaniaPodstawowe kryteria uznania stanu technicznego za niezadowalający
123
1. Identyfikacja
1.1. Identyfikacja
    tramwaju
Oględziny zewnętrzne, porównanie zapisów w karcie tramwaju ze stanem faktycznym
1. Brak zgodności zapisów numeru tramwaju
  (nr nadwozia) ze stanem faktycznym
2. Brak numeru nadwozia albo numer
  nieczytelny
3. Niezgodność z zapisem w karcie: masy,
  pojemności lub innych danych tramwaju
4. Brak numerów bocznych i emblematów
  przedsiębiorstwa komunikacyjnego
5. Uszkodzone lub nieczytelne numery boczne
  lub emblematy przedsiębiorstwa
6. Brak tabliczki znamionowej albo
  tabliczka nieczytelna, jeśli jest
  wymagana
1.2. Dodatkowe
    wyposażenie
OględzinyBrak gaśnicy lub nieodpowiedni jej rodzaj lub brak potwierdzenia czynności konserwacyjnych zgodnie z instrukcją producenta, nie rzadziej niż raz na rok
2. Światła
2.1. Światła drogowe
    i mijania
 
 
2.1.1. Stan i działanie
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2.1.2. Rozmieszczenie
 
 
 
 
Oględziny
1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą
2. Niejednakowa barwa lub barwa inna niż
  biała bądź żółta selektywna
3. Brak lub niedziałanie świateł drogowych
4. Brak lub niedziałanie świateł mijania
5. Włączenie świateł mijania lub świateł
  drogowych nie włącza równocześnie
  świateł pozycyjnych oraz oświetlenia
  numeru linii i tablic informacyjnych
6. Przełączenie świateł drogowych na
  światła mijania nie powoduje wyłączenia
  wszystkich świateł drogowych
7. Światła niesymetryczne lub brak wyraźnej
  granicy światła i cienia
8. Brak lub niedziałanie kontrolnego
  sygnału świateł drogowych
9. Niewłaściwe rozmieszczenie świateł na
  tramwaju
2.1.3. Ustawienie
      świateł drogowych
      i mijania w
      płaszczyźnie
      poziomej i
      pionowej
Pomiar ustawienia za pomocą ekranu lub przyrządów specjalnych
1. Odchylenie strumienia światła mijania w
  płaszczyźnie poziomej przekracza
  dopuszczalne granice: 10 cm na 10 m (w
  lewo i w prawo)
2. Odchylenie światła drogowego w
  płaszczyźnie poziomej przekracza
  dopuszczalne granice: 20 cm na 10 m (w
  lewo i w prawo)
3. Wartość ustawienia światła mijania w
  płaszczyźnie pionowej różni się od
  wartości nominalnej więcej niż: 3 cm na
  10 m w górę lub 5 cm na 10 m w dół
4. Wartość ustawienia światła drogowego w
  płaszczyźnie pionowej różni się od
  wartości nominalnej więcej niż 5 cm na
  10 m w górę lub w dół
2.1.4. Światłość
      świateł drogowych
Pomiar światłości poszczególnych równocześnie włączonych świateł drogowych i obliczenie:
* sumy światłości
 świateł,
* różnicy
 światłości
 między lewym
 i prawym
 światłem
Uwaga: pomiaru światłości dokonuje się przy włączonej przetwornicy
1. Światłość poszczególnych świateł nie
  osiąga wymaganego minimum
2. Suma światłości przekracza dopuszczalne
  maksimum 225.000 cd
3. Różnica światłości w którejkolwiek parze
  świateł przekracza:
  a) 30% światłości większej - w przypadku
     gdy światłość większa przekracza
     40.000 cd,
  b) 50% światłości większej - w przypadku
     gdy światłość większa nie przekracza
     40.000 cd
2.2. Światła
    kierunkowskazów
2.2.1. Stan i działanie
 
Oględziny
1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą
2. Barwa inna niż żółta samochodowa
3. Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie
4. Brak kontrolnego sygnału działania lub
  niewłaściwe jego działanie
5. Włączenie kierunkowskazów uzależnione od
  włączonych świateł
6. Działanie nie w jednej fazie
7. Częstotliwość błysków mniejsza niż 60
  cykli na minutę lub większa niż 120
  cykli na minutę
8. Włączenie świateł następuje z
  opóźnieniem większym niż 1s, a pierwsze
  wyłączenie z opóźnieniem większym niż
  1,5 s od uruchomienia przełącznika
  kierunkowskazów
2.3. Światła hamowania
    "stop"
2.3.1. Stan i działanie
 
Oględziny
1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą
2. Barwa inna niż czerwona
3. Niewłaściwe rozmieszczenia na wagonie
4. Nie włącza się przy uruchomieniu
  któregokolwiek hamulca
5. Natężenie świateł nie jest wyraźnie
  większe niż natężenie świateł
  pozycyjnych tylnych
6. Zamontowany sygnał włączenia (dopuszcza
  się sygnał niesprawności świateł)
2.4. Światła pozycyjne
    przednie
2.4.1. Stan i działanie
 
Oględziny
1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą
2. Barwa inna niż biała (dopuszcza się
  barwę żółtą selektywną, jeżeli światła
  te są połączone ze światłem mijania lub
  światłem drogowym barwy żółtej
  selektywnej)
3. Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie
4. Brak lub niedziałanie kontrolnego
  sygnału włączenia
2.5. Światła pozycyjne
    tylne
2.5.1. Stan i działanie
 
Oględziny
1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą
2. Barwa inna niż biała (dopuszcza się
  barwę żółtą selektywną, jeżeli światła
  te są połączone ze światłem mijania lub
  światłem drogowym barwy żółtej
  selektywnej)
3. Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie
4. Brak lub niedziałanie kontrolnego
  sygnału włączenia
2.6 . Światła
     odblaskowe tylne i
     inne niż trójkątne
2.6.1. Stan
Oględziny
1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą
2. Barwa inna niż czerwona
3. Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie
4. Mają kształt trójkąta
2.7. Światła odblaskowe
    boczne
2.7.1. Stan
Oględziny
1. Liczba niezgodna z wymaganą
2. Barwa inna niż żółta samochodowa
3. Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie
4. Mają kształt trójkąta
2.8. Światła awaryjne
2.8.1. Stan i działanie
Oględziny
1. Jak w poz. 2.2. pkt 1-4 i 7
2. Nie działają przy wyłączonych
  urządzeniach tramwaju i opuszczonym
  pantografie
2.9. Światła
    przeciwmgłowe
    tylne (jeśli są
    stosowane)
2.9.1. Stan i działanie
Oględziny
1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą
2. Barwa inna niż czerwona
3. Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie
4. Brak lub niewłaściwie działający
  kontrolny sygnał włączenia
5. Może być włączone bez włączonych świateł
  mijania lub świateł przeciwmgłowych
  przednich
6. Nie ma możliwości włączenia światła
  przeciwmgłowego tylnego niezależnie od
  światła przeciwmgłowego przedniego
7. Natężenie światła nie jest wyraźnie
  większe niż natężenie świateł
  pozycyjnych tylnych
2.10. Światła cofania
     (jeśli są
     stosowane)
2.10.1. Stan i
       i działanie
Oględziny
1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą
2. Barwa inna niż biała
3. Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie
4. Włączenie możliwe przy innym położeniu
  nawrotnika niż jazda do tyłu
5. Możliwość ich włączania przy wyłączonych
  obwodach sterowniczych tramwaju
6. Oślepiają innych użytkowników drogi
2.11. Światła
     oświetlające
     tablice
     kierunkowe
2.11.1. Stan i działanie
OględzinyBrak oświetlenia
2.12. Światła
     przeciwmgłowe
     przednie
2.12.1. Stan i działanie
Oględziny
1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą
2. Barwa inna niż biała lub żółta
  selektywna
3. Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie
4. Włączają się bez włączania świateł
  pozycyjnych
5. Oślepiają innych użytkowników drogi
6. Nie ma możliwości włączenia i wyłączenia
  niezależnie od świateł drogowych i
  mijania
2.12.2. Ustawienie
       świateł
       przeciwmgłowych
       przednich
Pomiar ustawienia za pomocą ekranu lub specjalistycznych przyrządówWartość ustawienia światła przeciwmgłowego w płaszczyźnie pionowej różni się od wartości nominalnej więcej niż 5 cm na 10 m w górę lub w dół
2.13. Światła
     odblaskowe
     przednie
2.13.1. Stan
Oględziny
1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą
2. Barwa inna niż biała
3. Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie
4. Mają kształt trójkąta
2.14. Światła jazdy
     dziennej
2.14.1. Stan i działanie
Oględziny
1. Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie
2. Niewłaściwe połączenie elektryczne
3. Nieodpowiednia powierzchnia świetlna
4. Barwa inna niż biała
3. Układ hamulcowy
3.1. Hamulec roboczy
    elektrodynamiczny
3.1.1. Stan techniczny
Oględziny części zewnętrznych układu hamulcowego tramwaju ustawionego na kanale
1. Niewłaściwa konstrukcja
2. Pęknięcia, odkształcenia lub silne
  korodowanie elementów układu
3. Tarcie ruchomych części tramwaju o
  przewody elektryczne układu hamulcowego
4. Obluzowanie mocowania jakiejkolwiek
  części układu hamulcowego
5. Samodzielne zmiany konstrukcyjne
  jakiejkolwiek części układu hamulcowego
6. Wyciek lub uszkodzenie hydraulicznych
  lub pneumatycznych przewodów rurowych
  zbiorników lub innych elementów
  roboczych, jeśli takie w układzie
  hamulcowym tramwaju występują
7. Brak rezerwowej odległości stopki pedału
  hamulca
3.1.2. Skuteczność i
      równomierność
Pomiaru skuteczności hamulców dokonuje się zgodnie z instrukcją (załącznik nr 2 do niniejszego rozporządzenia) na torze próbnym
1. Różnica sił hamowania między
  poszczególnymi osiami przekracza 30%
  siły większej na tej osi (wielkość siły
  można wyrazić prądem hamowania)
2. Skuteczność hamowania nie osiąga
  wymaganego minimum
3.2. Hamulec awaryjny
    (szynowy)
3.2.1. Stan
      techniczny
Przegląd techniczny wykonuje się jak w poz. 3.1.1.Jak w poz. 3.1.1. pkt 1-5 i 7
3.2.2. SkutecznośćPomiar skuteczności hamowania wykonuje się jak w poz. 3.1.2.Jak w poz. 3.1.2. pkt 2
3.3. Hamowanie
    nagłe (roboczy+
    awaryjny+postojowy)
3.3.1. Skuteczność
 
 
 
 
Pomiar skuteczności hamowania wykonuje się tak jak w poz. 3.1.2.
 
 
 
 
Jak w poz. 3.1.2, pkt 2
3.4. Hamulec postojowy
    (szczękowy lub
    tarczowy)
3.4.1. Stan
      techniczny
Przegląd techniczny wykonuje się jak w poz. 3.1.1.Jak w poz. 3.1.1.
3.4.2. SkutecznośćPomiar skuteczności wykonuje się jak w poz. 3.1.2.Jak w poz. 3.1.2. pkt 2
3.5. Hamulec
    bezpieczeństwa
    (awaryjny+
    postojowy),
    a w nowych
    konstrukcjach
    również roboczy
    elektrodynamiczny
Przegląd techniczny wykonuje się jak w poz. 3.1.1.Jak w poz. 3.1.2. pkt 2
3.5.1. SkutecznośćPomiar skuteczności wykonuje się jak w poz. 3.1.2.Jak w poz. 3.1.2. pkt 2
4. Urządzenia sygnalizacyjne
4.1. Sygnał dźwiękowy
    zewnętrzny
4.1.1. Pomiar głośności
      hałasu
Oględziny zewnętrzne
1. Pęknięcia, odkształcenia lub silna
  korozja elementów konstrukcyjnych
  sygnału
2. Zły stan lub ocieranie przewodów
  elektrycznych zasilających sygnał
3. Obluzowanie mocowania którejkolwiek
  części układu
4.1.2. Pomiar
      głośności
      sygnału
Pomiaru dokonuje się z przodu tramwaju na przedłużeniu jego osi, na wys. 1,6 m, w odległ. 3 mWynik pomiaru jest mniejszy od 93 dB (A)
4.2. Urządzenie
    sygnalizacyjne
    służące pasażerom
    do informowania
    motorniczego o
    niebezpieczeństwie
4.2.1. Stan Techniczny
Oględziny
1. Brak sygnalizacji świetlnej lub
  akustycznej w kabinie motorniczego
2. Brak przycisków lub linki wzdłuż wagonu
  do uruchomienia tej sygnalizacji
4.2.2. Ocena
      skuteczności
      informowania
      motorniczego
Oględziny i ocena organoleptyczna
1. Zbyt mała głośność dzwonka w przypadku
  sygnalizacji dźwiękowej
2. Zbyt mała lampka lub zbyt małe natężenie
  światła lampki sygnalizacyjnej
4.3. Sygnalizacja o
    stanie otwarcia
    drzwi
4.3.1. Stan techniczny
Oględziny
1. Brak na stanowisku motorniczego
  sygnalizacji indywidualnej lub
  grupowej o stanie otwarcia lub
  zamknięcia drzwi we wszystkich
  wagonach pociągu
2. Brak instalacji świetlnej lub
  akustycznej lub obydwu tych instalacji
  jednocześnie umożliwiających
  motorniczemu uprzedzenie pasażerów o
  zamiarze zamknięcia drzwi
5. Podwozie
5.1. WózkiOględziny tramwaju ustawionego na kanale przeglądowym
1. Pęknięcia lub odkształcenia ramy
2. Nadmierna korozja mająca wpływ na
  wytrzymałość całej konstrukcji
3. Obluzowanie lub brak śrub mocujących
  poszczególne zespoły podwozia
4. Nadmierne zużycie lub pęknięcie
  jakiejkolwiek części
5. Zacinanie się lub nieprawidłowe
  działanie jakichkolwiek urządzeń
6. Nadmierne wycieki oleju z przekładni
7. Ślady nadpaleń lub uszkodzenia
  komutatora silnika lub połączeń
  elektrycznych
8. Zły stan szczotek osiowych
9. Brak połączeń lub zły stan połączeń
  uziemiających w kołach
5.2. Skrzynie aparatoweOględziny po zdjęciu klap
1. Pęknięcia, uszkodzenia lub odkształcenia
  skrzyń lub ich klap
2. Widoczne uszkodzenia poszczególnych
  aparatów znajdujących się w skrzyniach
  lub ślady ich nadpaleń
3. Obluzowane lub niezabezpieczone przewody
  elektryczne
5.3. Resory, elementy
    gumowe zawieszenia,
    amortyzatory
Oględziny
1. Uszkodzone amortyzatory, elementy
  gumowe, rozwulkanizowana guma
2. Guma elementów zawieszenia uszkodzona
  mechanicznie i zagraża bezpieczeństwu
  jazdy
6. Nadwozie
6.1. Kabina motorniczegoOględziny zewnętrzne
1. Uszkodzone urządzenia sterujące lub
  sygnalizujące, mające wpływ na
  bezpieczeństwo jazdy
2. Przeróbki powodujące zagrożenie
  bezpieczeństwa
3. Wystające ostre krawędzie
6.2. PudłoOględziny zewnętrzne, kontrola stopnia skorodowania elementów nośnych za pomocą małego młotka
1. Uszkodzenia korozyjne osłabiające w
  istotny sposób konstrukcję nośną
2. Uszkodzenie lub skorodowanie części
  mogących ulec oderwaniu
3. Uszkodzenia umożliwiające dostawanie się
  wody deszczowej i błota do wnętrza
4. Uszkodzenia zwiększające ryzyko
  uwięzienia pasażerów lub porażenia
  przechodniów w razie wypadku
6.3. DrzwiOględziny i sprawdzanie
1. Złe otwieranie i zamykanie lub
  samoczynne bądź niezamierzone otwieranie
  się
2. Brak lub uszkodzenie uchwytu do
  otwierania awaryjnego
6.4. PodłogaOględziny
1. Poodrywana lub podarta wykładzina
  podłogowa
2. Wykładzina śliska, szczególnie na mokro
3. Nadmiernie skorodowana lub popękana
  podłoga
4. Źle przymocowane, nadmiernie wystające
  lub ruszające się klapy podłogowe
6.5. StopnieOględziny
1. Nadmiernie zużyte (gładkie i śliskie)
  stopnie
2. Urwane albo pordzewiałe, grożące
  zranieniem
6.6. SiedzeniaOględziny
1. Pęknięcia szkieletu siedzenia
2. Pęknięcia, rozdarcia albo inne
  uszkodzenia zagrażające bezpieczeństwu
3. Złe przymocowanie siedzeń do konstrukcji
  wagonu
6.7. Lusterka wsteczneOględziny
1. Brak wymaganych lusterek wstecznych
2. Brak wymaganej widoczności
3. Pęknięcia lub zmatowienie powierzchni
  lusterka
6.8. SzybyOględziny
1. Pęknięcia lub zmatowienia szyb
  ograniczające widoczność albo
  osłabiające wytrzymałość szyb
2. Brak ocechowania szyb
6.9. Wycieraczki i
    spryskiwacze
Oględziny i kontrola działania
1. Brak lub niesprawność wycieraczek
2. Brak lub niesprawność spryskiwaczy,
  jeśli są wymagane
6.10. Prędkościomierz,
     licznik
     kilometrów,
     tachograf
Oględziny
1. Niesprawność prędkościomierza i
  drogomierza, jeśli jest wymagany
2. Prędkościomierz umieszczony poza polem
  widzenia motorniczego
3. Brak lub niesprawność tachografu, jeśli
  jest wymagany
6.11. Wyjścia awaryjneOględziny
1. Brak wyjścia awaryjnego, niewłaściwie
  urządzone lub za mała ich liczba
2. Brak oznaczeń wyjścia awaryjnego
6.12. Ogrzewanie i
     wentylacja
Oględziny i sprawdzenie działania
1. Brak lub niedziałanie urządzeń
  grzewczych w kabinie motorniczego lub w
  przedziale dla pasażerów
2. Brak lub niedziałanie urządzeń
  wentylacyjnych w kabinie motorniczego
  lub w przedziale dla pasażerów
6.13. Urządzenie
     zabezpieczające
     przed użyciem
     przez osoby
     niepowołane
Oględziny i sprawdzenie działaniaNiekompletność lub niedziałanie blokady jazdy, jeśli jest zamontowana
6.14. Wymiary
     zewnętrzne, masy,
     oznakowania
Ustalenie zewnętrznych wymiarów (pomiary techniczne tylko w uzasadnionych przypadkach)
1. Niewłaściwa długość, szerokość lub
  wysokość tramwaju
2. Niewłaściwa masa lub naciski osi
  tramwaju
 
Uwaga: Wykaz czynności kontrolnych oraz metody i kryteria oceny stanu technicznego nie wyczerpują wszystkich możliwych przypadków niesprawności. W szczególnych, uzasadnionych przypadkach przedmiot i zakres oraz sposób przeprowadzania badania może być zmieniony przez Instytut.
*   Stosowane w różnych przypadkach określenia "wymagany", "wymagane minimum" odnoszą się do przepisów o warunkach technicznych tramwajów i trolejbusów oraz zakresie ich niezbędnego wyposażenia.

ZAŁĄCZNIK Nr 2

SPOSÓB BADANIA SKUTECZNOŚCI HAMOWANIA TRAMWAJU

Przepisy ogólne

§ 1. 1. Załącznik określa sposób badania skuteczności hamowania wagonu pojedynczego oraz zespołu tramwajowego złożonego z wagonu silnikowego oraz wagonów doczepnych czynnych lub biernych.
2. Wymagania określone w załączniku stosuje się do badania skuteczności hamowania:
a)  roboczego elektrodynamicznego, za pomocą silników trakcyjnych,
b)  awaryjnego - hamulcem szynowym,
c)  nagłego - hamulcami: elektrodynamicznym, szynowymi i szczękowymi lub tarczowymi,
d)  postojowego - hamulcem szczękowym lub tarczowym,
e)  bezpieczeństwa, uruchamianego również przez pasażerów - hamulcem szynowym albo tarczowym, a w nowych rozwiązaniach również hamulcem elektrodynamicznym.
3. Badania skuteczności hamowania dokonuje się przez pomiar drogi hamowania nie obciążonego tramwaju z ustalonej prędkości 30km/h, na wydzielonym odcinku toru próbnego.
4. Wartość opóźnień hamowania wylicza się, wychodząc z prędkości rozpoczęcia hamowania i drogi hamowania przy założeniu ruchu jednostajnie opóźnionego.
5. Dopuszcza się badanie skuteczności hamowania w drodze pomiaru opóźnienia hamowania, w przypadkach gdy warunki uniemożliwiają przeprowadzenie badania zgodnie z ust. 4.
6. W razie braku możliwości zbadania skuteczności działania hamulca postojowego zgodnie z przepisami w sprawie warunków technicznych tramwajów i trolejbusów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, dopuszcza się przeprowadzenie badania w sposób określony w ust. 3.

Pomiar drogi hamowania

§ 2. Pomiar drogi hamowania powinien być dokonany przy zachowaniu następujących warunków:
  1)   badanie można przeprowadzić tylko na takim odcinku torów, na którym nie wystąpi zagrożenie bezpieczeństwa ruchu,
  2)   odcinek toru próbnego, na którym prowadzone są pomiary, powinien być poziomy, a szyny czyste i suche,
  3)   podczas pomiaru tramwaj powinien prowadzić motorniczy,
  4)   pomiaru drogi hamowania i prędkości początkowej należy dokonywać urządzeniem zapewniającym dokładność - pomiaru drogi do ± 10 cm, a prędkości do ± 1 km/h.

Pomiar opóźnienia hamowania

§ 3. 1. Pomiaru opóźnienia hamowania należy dokonać w warunkach określonych w § 2.
2. Pomiar opóźnienia hamowania powinien być dokonany opóźnieniomierzem wycechowanym w m/s2 lub w % przyspieszenia ziemskiego, umocowanym w wagonie w sposób wskazany przez producenta przyrządu, przy czym:
  1)   pomiaru należy dokonywać przy prędkości początkowej ok. 30 km/h, według wskazań prędkościomierza wagonu,
  2)   nie wymaga się hamowania aż do zatrzymania wagonu.

Ocena skuteczności hamowania

§ 4. 1. Skuteczność hamowania uznaje się za wystarczającą, jeżeli:
  1)   zmierzona długość drogi hamowania jest mniejsza lub co najmniej równa wartościom podanym w tabeli poniżej,
  2)   obliczona na podstawie pomiaru drogi lub zmierzona wielkość opóźnienia hamowania jest większa lub co najmniej równa wartościom podanym w tabeli poniżej.
 
Lp.Wagon wyprodukowanyRodzaj hamowaniaDroga hamowania (m)Opóźnienie hamowania (m/s2)
12345
1do dnia 31 grudnia 1963 r.nagłe17,32,0
  robocze lub awaryjne43,40,8
2po dniu 31 grudnia 1963 r.nagłe15,82,2
  robocze lub awaryjne28,91,2
  bezpieczeństwa34,71,0
3po dniu 1 stycznia 1999 r.nagłe13,32,6
  robocze lub awaryjne28,91,2
  bezpieczeństwa23,11,5
4po dniu 1 stycznia 2002 r.nagłe12,42,8
  robocze lub awaryjne26,71,3
  bezpieczeństwa23,11,5
5po dniu 1 stycznia 2005 r.nagłe11,53,0
  robocze lub awaryjne24,81,4
  bezpieczeństwa19,31,8
 
2. Skuteczność działania hamulca postojowego, zbadaną zgodnie z § 1 ust. 6, należy uznać za odpowiadającą wymaganiom, jeżeli zmierzona długość drogi hamowania nie przekracza 43,5 m.

ZAŁĄCZNIK Nr 3
Wzór

REJESTR BADAŃ TECHNICZNYCH TRAMWAJÓW
 
 Data badaniaData produkcjiMarkaNumer bocznyNumer nadwozia Wyniki badania 
Numer kolejny rejestrudata następnego badaniarodzaj badaniatyp i modelnumer tramwajunumery wózkówWłaściciel tramwajupodpis i pieczątka identyfikacyjna dokonującego badaniaUWAGI
123456789
         
         
         
         
         
         
         
         
 
UWAGI:
  1)   w rubryce "wyniki badania" należy wpisać symbol wyniku badania:
P   - dopuszczony do ruchu,
W   - dopuszczony do ruchu warunkowo oraz wpisać cyframi okres ważności dopuszczenia (np. 07.11.98 r.),
N   - niedopuszczony do ruchu,
  2)   numer wydawanego zaświadczenia jest identyczny z kolejnym numerem rejestru.

ZAŁĄCZNIK Nr 4

KARTA TRAMWAJU
Wzór
(strona 1)
 
KARTA TRAMWAJU
Nr karty, seria ...............................................
Nr boczny  
   
Rodzaj tramwajuMarkaTyp i model
 
 
 
 
 
 
Rok produkcjiDaty kolejnych napraw rozszerzonych
Właściciel
(pieczątka i adres)
  
Wystawiający
(pieczątka i adres)
  
 
(strona 2)
 
Data pierwszego dopuszczenia do ruchu z pasażerami
Następne badanie techniczne dnia........ 
 
 
 
Data ......................... (podpis)
 
 
m.p.
Następne badanie techniczne dnia........ 
 
 
 
Data ......................... (podpis)
 
 
 
m.p.
 

ZAŁĄCZNIK Nr 5

ZAŚWIADCZENIE O PRZEPROWADZONYM BADANIU TECHNICZNYM TRAMWAJU
Wzór
(strona 1)
 
ZAŚWIADCZENIE O PRZEPROWADZONYM BADANIU TECHNICZNYM TRAMWAJU
 
(pieczątka instytucji badającej)     Nr
Typ i model tramwajuNr bocznyNr karty tramwaju
   
Nr identyfikacyjny lub nr podwozia (nadwozia)
Numery wózków
Właściciel pojazdu
 
ZGODNIE Z WYNIKIEM
BADANIA TRAMWAJ
1. dopuszczony do ruchu
  (P)
 
MOŻE BYĆ
2. dopuszczony do ruchu
  warunkowo (W)
 
 
3. niedopuszczony do ruchu
  (N)
 
Data produkcji  
Data badania  
Następny termin badania do podpis i pieczątka identyfikacyjna
 
UWAGI
1.  Numer zaświadczenia jest identyczny z numerem kolejnym rejestru badań (załącznik nr 3).
2.  Rubryki 1. 2. i 3. wypełnia się przez dokonanie wpisu w rubryce właściwej oraz wyraźne skreślenie treści rubryk nie mających w danym wypadku zastosowania.

(strona 2)
 
Uwagi*) .......................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
 
 
 
................................
                                           (podpis i pieczątka identyfikacyjna)
 
*)  Należy wpisywać stwierdzone usterki, ograniczenia przy dopuszczeniu warunkowym i jego termin lub inne uwagi.

ZAŁĄCZNIK Nr 6
Wzór

PIECZĄTKA IDENTYFIKACYJNA PRACOWNIKA INSTYTUTU UPOWAŻNIONEGO DO BADAŃ TECHNICZNYCH TRAMWAJÓW


ZAŁĄCZNIK Nr 7

WYKAZ CZYNNOŚCI KONTROLNYCH ORAZ METODY I KRYTERIA OCENY STANU TECHNICZNEGO INSTALACJI ELEKTRYCZNEJ, ODBIERAKÓW PRĄDU, HAMULCA ROBOCZEGO ELEKTRODYNAMICZNEGO ORAZ POZIOMU HAŁASU ZEWNĘTRZNEGO TROLEJBUSÓW
 
Przedmiot i zakres badańSposób prowadzenia badaniaPodstawowe kryteria uznania stanu technicznego za niezadowalający
123
1. Instalacja elektryczna
1.1. Przewody i
    urządzenia
    elektryczne
1.1.1. Stan techniczny
Oględziny
1. Istnieje możliwość dotknięcia urządzeń
  będących pod napięciem (w szczególności
  urządzeń elektrycznych będących pod
  napięciem sieci)
2. Przetarcie izolacji, jej uszkodzenie
  lub możliwość jej przetarcia
3. Korozja połączeń elektrycznych
4. Niewłaściwe łączenie przewodów lub
  luźne mocowanie przewodów w zaciskach
5. Brak odłącznika umożliwiającego
  odłączenie obwodu głównego bez użycia
  narzędzi
6. Brak wyłącznika nadmiarowego
1.2. Oporność izolacji
1.2.1. Stan techniczny
PomiarOporność izolacji obwodu głównego (galwanicznie integralnego) trolejbusu w warunkach największej wilgotności mniejsza niż 1,3 MW
1.3. Akumulator
1.3.1. Stan techniczny
Oględziny
1. Brak wyłącznika baterii akumulatorów
2. Brak mocowania baterii do nadwozia
3. Pęknięcie obudowy, wycieki elektrolitu
1.4. Odbieraki prądu
1.4.1. Stan i działanie
Oględziny i sprawdzenie działania
1. Pęknięcia, deformacje lub zły stan
  techniczny ramion, podstawy z
  mechanizmem obrotowym, mechanizmu
  napinająco-tłumiącego, łyżki z wkładką
  ślizgową
2. Pęknięcia izolatorów lub ślady
  przebicia elektrycznego
3. Niewłaściwa praca mechanizmu
  ściągającego
4. Uszkodzona linka manewrowa
5. Niewłaściwe parametry techniczne linki
  ściągacza
1.5. Odgromniki
1.5.1. Stan techniczny
Oględziny
1. Pęknięcia lub ślady przebicia
  elektrycznego
2. Niepewne, skorodowane lub uszkodzone
  połączenie elektryczne przewodów
2. Wyizolowanie elektryczne
2.1. Wejścia do
    przedziału
    pasażerskiego
 
1. Brak lub zły stan wykładzin
  izolacyjnych na stopniach schodów
2. Brak lub zły stan izolatorów poręczy
  drzwi
2.1.1. Stan technicznyOględziny 
2.2. Wejście do kabiny
    kierowcy
 
1. Brak lub zły stan wykładzin
  izolacyjnych na stopniach schodów
2. Brak lub zły stan izolatorów poręczy
  drzwi
2.2.1. Stan technicznyOględziny 
3. Hamulec roboczy elektrodynamiczny
3.1. Hamulec roboczy
    elektrodynamiczny
3.1.1. Stan techniczny
 
 
Oględziny części zewnętrznych układu hamulcowego trolejbusu ustawionego w kanale
1. Niewłaściwa konstrukcja
2. Pęknięcia, odkształcenia lub silna
  korozja elementów układu
3. Tarcie ruchomych części trolejbusu o
  przewody elektryczne układu hamulcowego
4. Obluzowanie mocowania części układu
5. Samodzielne zmiany jakiejkolwiek części
  układu hamulcowego lub jej połączeń
  elektrycznych
6. Luźne lub niepewne połączenia przewodów
  elektrycznych w układzie hamulcowym
3.1.2. SkutecznośćPomiaru skuteczności hamulca dokonuje się zgodnie z instrukcją (załącznik nr 8 do rozporządzenia) na drodze wydzielonej do próbNiewystarczająca skuteczność hamowania
3.2. Pierwszeństwo
    hamowania nad
    rozruchem
3.2.2. Działanie
Sprawdzenie działaniaPrzy równoczesnym wciśnięciu pedału przyspieszenia i hamulca nie może nastąpić rozruch
4. Poziom hałasu zewnętrznego
4. Hałas zewnętrznyPomiar hałasu zewnętrznego na postoju zgodnie z instrukcją (załącznik nr 9 do rozporządzenia)
1. Głośna praca silników pomocniczych
2. Przeniesienie drgań z silników
  pomocniczych na nadwozie pojazdu
3. Luźne pokrywy komór silników
 

ZAŁĄCZNIK Nr 8

SPOSÓB BADANIA SKUTECZNOŚCI DZIAŁANIA HAMULCA ROBOCZEGO ELEKTRODYNAMICZNEGO I HAMULCA BEZPIECZEŃSTWA TROLEJBUSU

Przepisy ogólne

§ 1. 1. Załącznik określa sposób badania skuteczności hamowania trolejbusu za pomocą hamulca roboczego elektrodynamicznego i prawidłowości włączania i wyłączania hamulca bezpieczeństwa.
2. Badania skuteczności hamowania dokonuje się przez pomiar drogi hamowania nie obciążonego trolejbusu z ustalonej prędkości 30km/h na wydzielonym odcinku drogi przeznaczonej do prób.
3. Wartość opóźnień hamowania wylicza się, wychodząc z prędkości rozpoczęcia hamowania i drogi hamowania przy założeniu ruchu jednostajnie opóźnionego.
4. Dopuszcza się badanie skuteczności hamowania w drodze pomiaru opóźnienia hamowania, w przypadkach gdy warunki uniemożliwiają przeprowadzenie badania zgodnie z ust. 3.

Pomiar drogi hamowania

§ 2. Pomiar drogi hamowania powinien być dokonany przy zachowaniu następujących warunków:
  1)   ciśnienie w ogumieniu nie może różnić się od nominalnego więcej niż o ± 0,02 MPa,
  2)   badanie można przeprowadzić tylko na takim odcinku drogi, na którym nie spowoduje to zagrożenia bezpieczeństwa ruchu,
  3)   odcinek drogi, na którym prowadzone są pomiary, powinien być poziomy o nawierzchni twardej, równej, suchej i czystej,
  4)   podczas pomiaru trolejbus powinien prowadzić kierowca lub pracownik uprawniony do dokonywania badań technicznych,
  5)   pomiaru drogi hamowania i prędkości początkowej należy dokonywać urządzeniem zapewniającym dokładność pomiaru - drogi do ± 10 cm, a prędkości do ±1 km/h.

Pomiar opóźnienia hamowania

§ 3. Pomiaru opóźnienia hamowania należy dokonać w warunkach określonych w § 2 opóźnieniomierzem wycechowanym w m/s2 lub w % przyspieszenia ziemskiego, umocowanym w trolejbusie w sposób wskazany przez producenta przyrządu, przy czym:
  1)   pomiaru należy dokonywać przy prędkości początkowej ok. 30 km/h, według wskazań prędkościomierza trolejbusu,
  2)   nie wymaga się hamowania aż do zatrzymania trolejbusu.

Ocena skuteczności hamowania

§ 4. Skuteczność hamowania uznaje się za odpowiadającą wymaganiom, jeżeli zmierzona długość drogi hamowania jest mniejsza lub co najwyżej równa 24,80 m albo obliczona na podstawie pomiaru drogi lub zmierzona wielkość opóźnienia hamowania jest większa lub co najmniej równa wartości 1,40 m/s2.

ZAŁĄCZNIK Nr 9

SPOSÓB KONTROLI POZIOMU HAŁASU ZEWNĘTRZNEGO TROLEJBUSU NA POSTOJU

Ogólne warunki pomiaru

§ 1. Kontrola polega na pomiarze poziomu hałasu zewnętrznego przyrządem (miernikiem poziomu dźwięku - sonometrem) na krzywej korekcyjnej A i dla stałej czasowej miernika F (fast - szybko). Pomiar powinien być przeprowadzony, a wynik ustalony zgodnie z określonymi niżej warunkami.

Warunki atmosferyczne

§ 2. 1. Pomiaru hałasu zewnętrznego trolejbusu nie powinno się dokonywać w warunkach atmosferycznych niekorzystnych w stopniu mogącym wpływać na wynik pomiaru.
2. W celu ograniczenia szumów przepływu wiatru i ochrony przed kurzem wskazane jest stosowanie osłony przeciwwietrznej mikrofonu.

Poziom hałasu otoczenia

§ 3. 1. Poziom hałasu otoczenia, z uwzględnieniem wpływu wiatru i innych zakłóceń akustycznych na mikrofon, powinien być mniejszy co najmniej o 10 dB od zmierzonego poziomu hałasu zewnętrznego wytwarzanego przez pojazd.
2. Poziom hałasu otoczenia powinien być zmierzony przed rozpoczęciem pomiarów i sprawdzony w czasie ich wykonywania przy wyłączonych silnikach trolejbusu.

Sposób wykonania pomiaru

§ 4. 1. Mikrofon powinien być ustawiony tak, aby:
  1)   był skierowany prostopadle do ściany nadwozia trolejbusu w jego środkowej części,
  2)   wysokość nad powierzchnią podłoża wynosiła 1,60 m,
  3)   odległość od ściany nadwozia - 3,00 m.
2. Pomiar polega na odczytaniu wartości poziomu hałasu w dB w okresie normalnej pracy silników elektrycznych (silnika głównego i silników pomocniczych).
3. Należy wykonać co najmniej trzy pomiary następujące po sobie. Pod uwagę bierze się tylko te zmierzone wartości, które zostały uzyskane z trzech następujących po sobie pomiarów, nie różniące się od siebie więcej niż o 2 dB. Pomiary należy prowadzić aż do uzyskania trzech wartości spełniających powyższy warunek.

Ustalenie końcowej wartości pomiaru

§ 5. W celu ustalenia końcowej wartości pomiaru należy:
  1)   wybrać największą wartość z trzech pomiarów spełniających wymagania określone w § 4 ust. 3, zaokrąglając ją do liczby całkowitej,
  2)   ustaloną zgodnie z pkt 1 wartość zmniejszoną o 1dB (uwzględnienie ewentualnych błędów pomiarowych) przyjmuje się jako końcową wartość pomiaru.

Ocena wyniku

§ 6. Niedopuszczalne jest, aby końcowa wartość pomiaru poziomu hałasu zewnętrznego przekraczała maksymalną wielkość ustaloną w przepisach w sprawie warunków technicznych tramwajów i trolejbusów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

ZAŁĄCZNIK Nr 10
Wzór

REJESTR BADAŃ TECHNICZNYCH TROLEJBUSÓW
 
 Data badaniaData produkcjiMarkaNumer rejestracyjnyNumer bocznyNumer nadwozia (podwozia) Wyniki badania 
Numer kolejny rejestrudata następnego badaniarodzaj badaniatyp i modelseria i numer dowodu rejestracyjnegonumer karty trolejbusunumer silnika trakcyjnegoWłaściciel trolejbusupodpis i pieczątka identyfikacyjna dokonującego badaniaUWAGI
12345678910
          
          
          
          
          
          
          
          
 
UWAGI:
  1)   w rubryce "wyniki badania" należy wpisać symbol wyniku badania:
P    - dopuszczony do ruchu,
W  - dopuszczony do ruchu warunkowo oraz wpisać cyframi okres ważności dopuszczenia (np. 07.11.98 r.),
N    - niedopuszczony do ruchu,
  2)   numer wydawanego zaświadczenia jest identyczny z kolejnym numerem rejestru.

ZAŁĄCZNIK Nr 11

KARTA TROLEJBUSU
Wzór
(strona 1)
 
KARTA TROLEJBUSU
 
Nr rejestracyjny ......................
seria i numer dowodu rejestracyjnego
.......................................
Nr boczny ...............Nr karty, seria ....................................
   
Rodzaj trolejbusuMarkaTyp i model
 
 
 
 
 
 
Rok produkcjiDaty kolejnych napraw rozszerzonych
Właściciel
(pieczątka i adres)
  
Wystawiający
(pieczątka i adres)
  
 
(strona 2)
 
Data pierwszego dopuszczenia do ruchu z pasażerami
Następne badanie techniczne dnia........ 
 
 
 
Data ......................... (podpis)
 
 
m.p.
Następne badanie techniczne dnia........ 
 
 
 
Data ......................... (podpis)
 
 
 
m.p.
 

ZAŁĄCZNIK Nr 12

ZAŚWIADCZENIE O PRZEPROWADZONYM BADANIU TECHNICZNYM TROLEJBUSU
Wzór
(strona 1)
 
ZAŚWIADCZENIE O PRZEPROWADZONYM BADANIU TECHNICZNYM TROLEJBUSU
 
(pieczątka instytucji badającej)     Nr
Typ i model trolejbusuNr bocznyNr karty trolejbusu
   
Nr identyfikacyjny lub nr podwozia (nadwozia)
Numer silnika trakcyjnego
Właściciel pojazdu
 
ZGODNIE Z WYNIKIEM
BADANIA TROLEJBUS
1. dopuszczony do ruchu
  (P)
 
MOŻE BYĆ
2. dopuszczony do ruchu
  warunkowo (W)
 
 
3. niedopuszczony do ruchu
  (N)
 
Data produkcji  
Data badania  
Następny termin badania do podpis i pieczątka identyfikacyjna
 
UWAGI:
  1.   Numer zaświadczenia jest identyczny z numerem kolejnym rejestru badań (załącznik nr 10).
  2.   Rubryki 1. 2. i 3. wypełnia się przez dokonanie wpisu w rubryce właściwej oraz wyraźne skreślenie treści rubryk nie mających w danym wypadku zastosowania.

(strona 2)
 
Uwagi*) .......................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
 
 
 
................................
                                           (podpis i pieczątka identyfikacyjna)
 
*)  Należy wpisywać stwierdzone usterki, ograniczenia przy dopuszczeniu warunkowym i jego termin lub inne uwagi.

ZAŁĄCZNIK Nr 13
Wzór

PIECZĄTKA IDENTYFIKACYJNA PRACOWNIKA INSTYTUTU UPOWAŻNIONEGO DO BADAŃ TECHNICZNYCH TROLEJBUSÓW

Pozycje

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172, 173, 174, 175, 176, 177, 178, 179, 180, 181, 182, 183, 184, 185, 186, 187, 188, 189, 190, 191, 192, 193, 194, 195, 196, 197, 198, 199, 200, 201, 202, 203, 204, 205, 206, 207, 208, 209, 210, 211, 212, 213, 214, 215, 216, 217, 218, 219, 220, 221, 222, 223, 224, 225, 226, 227, 228, 229, 230, 231, 232, 233, 234, 235, 236, 237, 238, 239, 240, 241, 242, 243, 244, 245, 246, 247, 248, 249, 250, 251, 252, 253, 254, 255, 256, 257, 258, 259, 260, 261, 262, 263, 264, 265, 266, 267, 268, 269, 270, 271, 272, 273, 274, 275, 276, 277, 278, 279, 280, 281, 282, 283, 284, 285, 286, 287, 288, 289, 290, 291, 292, 293, 294, 295, 296, 297, 298, 299, 300, 301, 302, 303, 304, 305, 306, 307, 308, 309, 310, 311, 312, 313, 314, 315, 316, 317, 318, 319, 320, 321, 322, 323, 324, 325, 326, 327, 328, 329, 330, 331, 332, 333, 334, 335, 336, 337, 338, 339, 340, 341, 342, 343, 344, 345, 346, 347, 348, 349, 350, 351, 352, 353, 354, 355, 356, 357, 358, 359, 360, 361, 362, 363, 364, 365, 366, 367, 368, 369, 370, 371, 372, 373, 374, 375, 376, 377, 378, 379, 380, 381, 382, 383, 384, 385, 386, 387, 388, 389, 390, 391, 392, 393, 394, 395, 396, 397, 398, 399, 400, 401, 402, 403, 404, 405, 406, 407, 408, 409, 410, 411, 412, 413, 414, 415, 416, 417, 418, 419, 420, 421, 422, 423, 424, 425, 426, 427, 428, 429, 430, 431, 432, 433, 434, 435, 436, 437, 438, 439, 440, 441, 442, 443, 444, 445, 446, 447, 448, 449, 450, 451, 452, 453, 454, 455, 456, 457, 458, 459, 460, 461, 462, 463, 464, 465, 466, 467, 468, 469, 470, 471, 472, 473, 474, 475, 476, 477, 478, 479, 480, 481, 482, 483, 484, 485, 486, 487, 488, 489, 490, 491, 492, 493, 494, 495, 496, 497, 498, 499, 500, 501, 502, 503, 504, 505, 506, 507, 508, 509, 510, 511, 512, 513, 514, 515, 516, 517, 518, 519, 520, 521, 522, 523, 524, 525, 526, 527, 528, 529, 530, 531, 532, 533, 534, 535, 536, 537, 538, 539, 540, 541, 542, 543, 544, 545, 546, 547, 548, 549, 550, 551, 552, 553, 554, 555, 556, 557, 558, 559, 560, 561, 562, 563, 564, 565, 566, 567, 568, 569, 570, 571, 572, 573, 574, 575, 576, 577, 578, 579, 580, 581, 582, 583, 584, 585, 586, 587, 588, 589, 590, 591, 592, 593, 594, 595, 596, 597, 598, 599, 600, 601, 602, 603, 604, 605, 606, 607, 608, 609, 610, 611, 612, 613, 614, 615, 616, 617, 618, 619, 620, 621, 622, 623, 624, 625, 626, 627, 628, 629, 630, 631, 632, 633, 634, 635, 636, 637, 638, 639, 640, 641, 642, 643, 644, 645, 646, 647, 648, 649, 650, 651, 652, 653, 654, 655, 656, 657, 658, 659, 660, 661, 662, 663, 664, 665, 666, 667, 668, 669, 670, 671, 672, 673, 674, 675, 676, 677, 678, 679, 680, 681, 682, 683, 684, 685, 686, 687, 688, 689, 690, 691, 692, 693, 694, 695, 696, 697, 698, 699, 700, 701, 702, 703, 704, 705, 706, 707, 708, 709, 710, 711, 712, 713, 714, 715, 716, 717, 718, 719, 720, 721, 722, 723, 724, 725, 726, 727, 728, 729, 730, 731, 732, 733, 734, 735, 736, 737, 738, 739, 740, 741, 742, 743, 744, 745, 746, 747, 748, 749, 750, 751, 752, 753, 754, 755, 756, 757, 758, 759, 760, 761, 762, 763, 764, 765, 766, 767, 768, 769, 770, 771, 772, 773, 774, 775, 776, 777, 778, 779, 780, 781, 782, 783, 784, 785, 786, 787, 788, 789, 790, 791, 792, 793, 794, 795, 796, 797, 798, 799, 800, 801, 802, 803, 804, 805, 806, 807, 808, 809, 810, 811, 812, 813, 814, 815, 816, 817, 818, 819, 820, 821, 822, 823, 824, 825, 826, 827, 828, 829, 830, 831, 832, 833, 834, 835, 836, 837, 838, 839, 840, 841, 842, 843, 844, 845, 846, 847, 848, 849, 850, 851, 852, 853, 854, 855, 856, 857, 858, 859, 860, 861, 862, 863, 864, 865, 866, 867, 868, 869, 870, 871, 872, 873, 874, 875, 876, 877, 878, 879, 880, 881, 882, 883, 884, 885, 886, 887, 888, 889, 890, 891, 892, 893, 894, 895, 896, 897, 898, 899, 900, 901, 902, 903, 904, 905, 906, 907, 908, 909, 910, 911, 912, 913, 914, 915, 916, 917, 918, 919, 920, 921, 922, 923, 924, 925, 926, 927, 928, 929, 930, 931, 932, 933, 934, 935, 936, 937, 938, 939, 940, 941, 942, 943, 944, 945, 946, 947, 948, 949, 950, 951, 952, 953, 954, 955, 956, 957, 958, 959, 960, 961, 962, 963, 964, 965, 966, 967, 968, 969, 970, 971, 972, 973, 974, 975, 976, 977, 978, 979, 980, 981, 982, 983, 984, 985, 986, 987, 988, 989, 990, 991, 992, 993, 994, 995, 996, 997, 998, 999, 1000, 1001, 1002, 1003, 1004, 1005, 1006, 1007, 1008, 1009, 1010, 1011, 1012, 1013, 1014, 1015, 1016, 1017, 1018, 1019, 1020, 1021, 1022, 1023, 1024, 1025, 1026, 1027, 1028, 1029, 1030, 1031, 1032, 1033, 1034, 1035, 1036, 1037, 1038, 1039, 1040, 1041, 1042, 1043, 1044, 1045, 1046, 1047, 1048, 1049, 1050, 1051, 1052, 1053, 1054, 1055, 1056, 1057, 1058, 1059, 1060, 1061, 1062, 1063, 1064, 1065, 1066, 1067, 1068, 1069, 1070, 1071, 1072, 1073, 1074, 1075, 1076, 1077, 1078, 1079, 1080, 1081, 1082, 1083, 1084, 1085, 1086, 1087, 1088, 1089, 1090, 1091, 1092, 1093, 1094, 1095, 1096, 1097, 1098, 1099, 1100, 1101, 1102, 1103, 1104, 1105, 1106, 1107, 1108, 1109, 1110, 1111, 1112, 1113, 1114, 1115, 1116, 1117, 1118, 1119, 1120, 1121, 1122, 1123, 1124, 1125, 1126, 1127, 1128, 1129, 1130, 1131, 1132, 1133, 1134, 1135, 1136, 1137, 1138, 1139, 1140, 1141, 1142, 1143, 1144, 1145, 1146, 1147, 1148, 1149, 1150, 1151, 1152, 1153, 1154, 1155, 1156, 1157, 1158, 1159, 1160, 1161, 1162, 1163, 1164, 1165, 1166, 1167, 1168, 1169, 1170, 1171, 1172, 1173, 1174, 1175, 1176, 1177, 1178, 1179, 1180, 1181, 1182, 1183, 1184, 1185, 1186, 1187, 1188, 1189, 1190, 1191, 1192, 1193, 1194, 1195, 1196, 1197, 1198, 1199, 1200, 1201, 1202, 1203, 1204, 1205, 1206, 1207, 1208, 1209, 1210, 1211, 1212, 1213, 1214, 1215, 1216, 1217, 1218, 1219, 1220, 1221, 1222, 1223, 1224, 1225, 1226, 1227, 1228, 1229, 1230, 1231, 1232, 1233, 1234, 1235, 1236, 1237, 1238, 1239, 1240, 1241, 1242, 1243, 1244, 1245, 1246, 1247, 1248, 1249, 1250, 1251, 1252, 1253, 1254, 1255, 1256, 1257, 1258, 1259, 1260, 1261, 1262, 1263, 1264, 1265, 1266, 1267, 1268, 1269, 1270, 1271, 1272, 1273, 1274, 1275, 1276, 1277, 1278, 1279, 1280, 1281, 1282, 1283, 1284, 1285, 1286, 1287, 1288, 1289, 1290, 1291, 1292, 1293, 1294, 1295, 1296, 1297, 1298, 1299, 1300, 1301, 1302, 1303, 1304, 1305, 1306, 1307, 1308, 1309, 1310, 1311, 1312, 1313, 1314, 1315, 1316, 1317, 1318, 1319, 1320, 1321, 1322

Polecamy

Poszukując najlepszego prawnika na dolnym śląsku pamiętajmy że tylko prawnik Wrocław oferuje najtańsze usługi prawnicze w tej części kraju. Planujesz remont? Poszukujesz projektanta domu? Najlepsi fachowcy pomogą Ci w każdej pracy budowlanej – kwiaty na telefon Wrocław – najtaniej zakupisz w kwiaciarni Margarita we Wrocławiu przy ul. Orląt Lwowskich. Kiedy zdaży Ci się stłuczka lub kiedy Twój samochód odmówi Ci posłuszeństwa - znajdź najlepszą firmę holowniczą dzięki serwisowi o tematyce "pomoc drogowa". Polecamy równierz.
Wszelkie prawa zastrzeżone, © ZnanyPrawnik 2025
Dodaj do ulubionych Mapa strony Polityka prywatności Regulamin Reklama Współpraca Kontakt